huren en problemen

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

huren en problemen

#1 , 15 sep 2016 12:32

Goeiemiddag,

Ondertussen huren wij een woning in Wervik sedert 01/07/2016. Dit betreft een rijwoning met volgende beschrijving in de plaatsbeschrijving: - Deels gerenoveerde rijwoning met tuin, 2 slaapkamers. De tuin ligt er slordig bij. We zijn gestart met huren met een contract van 1 jaar, die automatisch verlengd wordt naar 3-6-9.

Goed, we wisten dat we moesten herbehangen, en dat er wat werk was in de tuin, maar daar maken we geen probleem van.

Wat er me wel de keel begint uit te hangen, is dat alles wat we vragen aan de huisbaas, volgend antwoord krijgen: Je hebt het gehuurd volgens hoe dat het was kan daar niets aan veranderen, je moet maar contact opnemen met het immokantoor. Vervolgens doen we dat, en natuurlijk stuurt het immokantoor ons terug naar de huisbaas.

Ondertussen hebben we volgende gebreken opgemerkt:

- Ventilator in de badkamer is defect (geen verluchting)
- Schimmel op het plafond van de badkamer (omdat er geen verluchting mogelijk is)
- Grondwaterpomp werkt niet zoals het zou moeten
- Opstijgend vocht uit de kelder (dit staat niet vermeld in de plaatsbeschrijving, maar staat wel in de plaatsbeschrijving dat de kelder op dat moment niet toegankelijk was...)
- In de gang naar boven is er ook schimmel vastgesteld (komt hoogstwaarschijnlijk van de kelder)
- De oven is defect

Iedere keer als we vragen wanneer ze de meest dringende zaken willen komen oplossen, krijgen we ofwel als antwoord dat ze geen geld hebben op dit moment of dat we moeten wachten, of dat ze binnen de 14 dagen zullen zeggen wanneer ze zullen langskomen...

Ik heb vandaag een aangetekende brief opgesteld met dewelke ze eens mogen starten met herstellen...

Wat kan ik hier nog meer doen?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 sep 2016 12:48

Als huurder ben je verplicht gebreken te melden, liefst met een AS zodat je bewijs hebt. Het gevolg zal zijn dat u huurcontract korte duur van 1 jaar niet zal verlengd worden, al u kosten die je zelf investeert in de woning ben je kwijt.
Beste is steeds een oplossing zoeken met u verhuurder.
Ter info term 3-6-9 bestaat al vele jaren niet meer, dit is een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#3 , 15 sep 2016 12:51

Zolang we er wonen, wil ik dat het in orde is. Derest kan me niet schelen. Het enige wat we hier dan ook al hebben gedaan, is behangen.

Reclame

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 sep 2016 12:52

Aangetekend ingebreke stellen en hem een termijn van xx dagen geven om te herstellen, waarna je naar de VR trekt. Bellen naar de immo is weggesmeten geld, want die immo kan of al geen werken uitvoeren. Dat is aan de verhuurder.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#5 , 15 sep 2016 12:58

Aangetekend ingebreke stellen en hem een termijn van xx dagen geven om te herstellen, waarna je naar de VR trekt. Bellen naar de immo is weggesmeten geld, want die immo kan of al geen werken uitvoeren. Dat is aan de verhuurder.
Dat had het immokantoor ons dan ook gezegd. Ze vonden het al raar dat de verhuurder ons doorstuurde naar hen.. Het is de 1e keer dat de verhuurder wat verhuurd.. maar het is voor mij duidelijk waarom.. Heb navraag gedaan in de buurt, maar blijkbaar stond het huis al 2 jaar leeg en ook al 2 jaar te koop..

Blaatpraat
Berichten: 3801

#6 , 15 sep 2016 14:01

Met andere woorden: een beginnende verhuurder die denkt dat verhuren enkel maar maandelijks geld binnenkrijgen is, en niet weet welke plichten deze heeft.

Antwoorden in deze zijn al gegeven: aangetekend schrijven versturen (heb je al gedaan), en geen antwoord, of oplossing, binnen een deftige tijd (neem nog 14 dagen): naar het vredegerecht ermee.
Alleszins zelf niet voor rechter beginnen spelen, en bijvoorbeeld huurgeld inhouden. Dit kun je wel vragen aan de rechter.

Terug naar “Huren”