Zomaar opzeggen huurovereenkomst garage??

Zorro007
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zomaar opzeggen huurovereenkomst garage??

#1 , 10 sep 2016 17:55

Besten,

Ik zou het op prijs stellen mochten jullie je feedback geven omtrent ons volgend probleem. Ik leg het zo kort mogelijk uit.

Wij huren nu reeds zo'n 17 jaar een garage die iets verder van onze woning gelegen is. Onze woning staat momenteel te koop.
Gisteren kregen mijn echtgenote en ik een aangetekend schrijven in de bus, ik dus naar Bpost.
De aangetekende brief kwal van onze verhuurder vd garage en vermeldde (ingekort) "...ik wens onze huurovereenkomst van uw garage xxxxx te xxxxx op te zeggen. De huuropzeg bedraagt 3 maanden,....., mag ik u verzoeken de sleutel binnen te brengen tegen die datum,..."
Wij stonden perplex omdat geen enkele reden werd meegedeeld in de brief dus ik belde de verhuurder op (...die tevens een immokantoor heeft (!) ) met de intentie wat meer info te krijgen.
Die zei me: "...ik heb gemerkt dat uw woning te koop staat, dus kies ik voor de langetermijnoplossing en wens de garage te verhuren aan iemand die dringend een garage zoekt, want jullie zullen toch wrsch binnenkort gaan verhuizen..." !?
Meteen had ik het fiks en zei hem "...heeft het te maken met het feit dat onze woning te koop staat via een ander immokantoor dan het jouwe? En mochten wij kiezen om met u in zee te gaan om onze woning te verkopen, zou dit de zaken veranderen? " Waarop hij zei "Dat klopt. dit heeft mijn beslissing bepaald. En ja, we kunnen erover babbelen en dan zien we wel...".
Mijn vraag: kan dit zomaar??? Ik heb een app op m'n gsm die alle gesprekken opneemt dus heb het 'zwart op wit' maar ik wil jullie mening weten!? Ik wil onze garage niet opgeven en wil weten welke stappen te ondernemen.

Alvast bedankt!
Fred

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 10 sep 2016 18:24

U hebt het recht om uw woning te verkopen via een ander kantoor.
En dat doet u.

Zij hebben het recht de huur van uw garage op te zeggen.
En dat doen ze.

Wat is dan het probleem?

Zorro007
Topic Starter

#3 , 10 sep 2016 19:15

?
Dus dat kan zonder 'geldige' reden?? De verhuurder kan en mag zomaar beslissen om de overeenkomst stop te zetten??

Reclame

Zorro007
Topic Starter

#4 , 10 sep 2016 19:17

...waarom net onze garage die wij al 17 jaar huren? Waarom niet een van de andere 19 garages die worden verhuurd? Willekeurig kan de verhuurder dan beslissen om eender welke overeenkomst stop te zetten??

bosprocureur

#5 , 10 sep 2016 20:04

Ik meen dus van wel.
Of......... blijft u in die buurt wonen, maw zou uzelf de garage verder kunnen gebruiken ? Dan kan u nog altijd eens gaan praten; een neen heb je al, dus...

Ander vraagje : werd de huur van die garage af en toe geïndexeerd?

Zorro007
Topic Starter

#6 , 10 sep 2016 23:29

Ja, de huur van alle garages werd geïndexeerd van tijd tot tijd... Het lijkt me enkel wat voorbarig van de verhuurder om zomaar te beslissen de overeenkomst af te zeggen????

Franciscus

#7 , 10 sep 2016 23:32

Betaald u per maand of per jaar?

mava105

#8 , 11 sep 2016 08:21

Als dat een verhuring is per maand, mag de verhuurder dat ook iedere maand opzeggen. Hij moet hiervoor geen enkele reden hebben.

KJ86

#9 , 11 sep 2016 19:12

Je moet ook eens uw contract nalezen, de wijze van opzeggen kan daarin gestipuleerd worden.
Een garage valt onder het gemeen huurrecht, huurder is veel minder beschermd als bij woninghuur.
Het was niet echt slim om uw verhuurder niet de kans te geven om eens prijs te maken voor de diensten die zijn immo-kantoor aanbiedt.
Dat wijst toch enerzijds op weinig vertrouwen en een oppervlakkige relatie tussen u en uw verhuurder.
Je moet dan ook niet teleurgesteld of kwaad zijn als die er voor kiest om jullie zakelijke connectie te beëindigen.

Zorro007
Topic Starter

#10 , 13 sep 2016 10:06

@KJ86: niet erg slim? Wij verkopen onze handelswoning, het is een woning met een winkelruimte op het gelijkvloers. Het immokantoor die de verhuurder van garages heeft, is enkel gefocust op het verkopen en verhandelen van woningen. Geen handelswoningen! ...heeft hij trouwens zelf gezegd indertijd. Want wij hebben hem een zestal jaar geleden reeds de kans gegeven om ons vorig duplexappartement te verkopen. In 1 jaar tijd is...geen enkel persoon komen opdagen! Wij hebben vervolgens de verkoop aan een ander immokantoor gegeven en was verkocht na twee weken!

bosprocureur

#11 , 13 sep 2016 10:53

Ik begrijp uw beslissing in die omstandigheden, meer, ik zou wellicht op dezelfde manier gehandeld hebben.

Die opzeg zal u er moeten bijnemen, als onvermijdelijke collateral damage of zoiets. Succes met de verkoop.

Terug naar “Huren”