Hallo,
Ik ben op zoek naar advies ivm het volgende:
Mijn moeder is in april overleden, zij huurde een sociaal appartement van een huisvestingsmaatschappij sinds 2000.
Ik heb de woning leeggemaakt en grondig gepoetst omdat mijn moeder binnenrookte. Ik heb een document gekregen ivm afspraken plaatsbeschrijving, waar ik aan al de punten die er op stonden heb voldaan.
Hierna is er een plaatsbeschrijving geweest met de huisbewaarder waarbij deze volgende opmerkingen genoteerd heeft:
- Sterke nicotine vervuiling in gans app.
- behang verwijderen + grondig kuis nodig
- Voordeur cylinder terug plaatsen
- keukenkraan los
- badkraan lekt
- bedrading door de muur
- 1 sleutel van brievenbus afgegeven ipv 2
De huisbewaarder heeft al deze zaken genoteerd om zijn collega's op de bureau te informeren wat er moest gebeuren om het opnieuw te verhuren.
Vorige week ontvang ik na 2 maanden een afrekening van de maatschappij waarbij ze de borg (1 maand) inhouden en nog een opleg vragen. Volgende kosten brengen ze hierbij in rekening:
DEBETNOTA voor verwijderen bijgeplaatste bedradinq, voor vervangen brievenbusslotje, voor vastzetten keukenkraan, voor vervangen cilinder voordeur, voor verwijderen behangpapier in alle kamers
(16 uur 45 minuten x 30 EURO/uur + materiaal 27.59 EURO) = 530.09 euro
Voor factuur schoonmaakbedrijf (1234,9O euro)
- Leveren van diverse poetsproducten €45
- Opkuis en schoonmaken van het appartement volledig, alsook alle muren en plafonds van de gehele woning, verwijderen van zware schimmel =35uren aan 32€
Ben ik nu verplicht deze kosten te dragen? Ze hebben me op geen enkel ogenblik voorafgaande aan de afrekening een signaal gegeven dat deze kosten gingen aanrekenen, waardoor ik dus ook geen mogelijkheid heb gekregen om bepaalde zaken zelf op te lossen.
MVg