Registratie huurcontract & PB

Lieselot84
Topic Starter

Registratie huurcontract & PB

#1 , 29 aug 2016 15:26

Hallo,

Op 01/05 hebben wij een huurcontract getekend van 9 jaar, aangegaan op 01/08.
Tot op heden hebben wij geen bewijs gekregen van registratie.
1. Moeten de verhuurder een bewijs van registratie doorsturen?
2. Indien het contract op 01/09 niet is geregistreerd, kunnen wij dan na vb. 1 jaar het appartement verlaten MET opzeg maar ZONDER schadevergoeding?

Verder hebben wij ook net (na lang aandringen) de plaatsbeschrijving ontvangen van de expert, waarop wij niet waren uitgenodigd. Hier staan echter een aantal zeer vreemde zaken in.
1. Er staat in dat deze tegenstrijdig werd opgesteld (hoewel wij nooit zijn uitgenodigd op de PB).
2. De zogenaamde datum van op PB is ergens midden april (dus nog VOOR dat wij het huurcontract hebben getekend of zelfs maar hadden besloten om het appartement te huren en toen de vorige huurders hier nog woonden)
3. De PB beschrijft enkel het pand (kleur tegens, grootte ruimtes, etc.) maar NIETS over schade die er al is aan het appartement + beschrijft zaken die helemaal niet aanwezig zijn in het appartement (zoals vb. een microgolfoven die aanwezig zou zijn, rookmelders, lampen, etc.).
--> mij lijkt dit een hele vreemde plaatsbeschrijving. Ik twijfel dan ook ernstig of de 'expert' wel is langsgeweest om een plaatsbeschrijving op te maken, anders zou hij dit toch niet hebben genoteerd?
Hoe kunnen wij dit aanpakken en kunnen wij weigeren om de kosten van de expert te betalen, gezien de hele PB heel slecht is gebeurd?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 29 aug 2016 15:33

je hebt normaal gezien een termijn gestipuleerd gekregen waarin je je eigen bevindingen en opmerking kan maken.
Doe dit zeker. Staaf ook alles met de nodige foto's.

Dit wordt dan bij de PB gestoken.

Lieselot84
Topic Starter

#3 , 29 aug 2016 15:50

Neen, wij hebben helemaal geen termijn gekregen.

Wanneer zou de termijn dan ook aanvangen? Vanaf midden april, wanneer de PB zogenaamd is opgemaakt? Of vanaf wanneer wij de PB hebben ontvangen (niet aangetekend)?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 29 aug 2016 16:23

Dat is inderdaad geen tegensprekelijke plaatsbeschrijving dan.
Dat is in het geheel zelfs geen ingaande plaatsbeschrijving, aangezien de vorige huurders er nog woonden.
Deze PB mag je dus als nietig beschouwen.

Best hiervoor een AANGETEKENDE brief sturen naar je verhuurder (niemand anders, jij hebt enkel een contract met je verhuurder) waarin je vraagt naar de correcte plaatsbeschrijving.
Of beter: maak er zelf 1 op, en stuur deze, samen met je brief, aangetekend naar deze, waarin je vermeldt dat bij gebrek aan een PB je er zelf 1 opgesteld hebt.
Al moet ik vermelden dat het niet hebben van een PB enkel maar in het voordeel van de huurder is. Al stuur je toch best een brief zodat je de verhuurder laat weten dat er geen authentieke PB geweest is.

Omtrent de registratie:
Nee, de verhuurder, noch het registratiekantoor, is verplicht om je een afschrift te bezorgen.
Als je het wilt weten, moet je zelf naar het registratiekantoor gaan.
Maar dan nog moet je oppassen: zeggen ze daar dat je contract niet geregistreerd is, kan dit toch nog steeds wel het geval zijn. Omgekeerd: zeggen ze daar dat deze wel geregistreerd is, dan is deze dit ook.

Als deze inderdaad niet geregistreerd zou zijn, kun je inderdaad het appartement verlaten zonder wederverhuringsvergoeding (ik weiger dit schadevergoeding te noemen, aangezien je mogelijks wel een schadevergoeding moet betalen voor aangerichte schade), en ook zonder opzeg.
Opzeg mag je natuurlijk wel gewoon doen.

Lieselot84
Topic Starter

#5 , 29 aug 2016 16:43

Bedankt!

Normaal gezien zou op die datum de vorige huurders er nog hebben gewoond (zij woonden er nog toen wij rond die periode het appartement hebben bezocht en het huurcontract nadien hebben getekend), maar het vreemd genoeg zijn de foto's die door de expert zijn getrokken en toegevoegd aan het PB, foto's waarbij het gehele appartement leeg is.

De gehele plaatsbeschrijving is zo incorrect (+ in het voordeel van de verhuurder opgesteld), dat ik er ook aan twijfel of de expert wel onpartijdig is.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2016 16:48

Best aan de verhuurder een kopie van het geregistreerde exemplaar opvragen. Daar staan de data op. Ook de PB moet geregistreerd worden.
Persoonlijk laat ik de huurder altijd 3 exemplaren tekenen en ga daarmee naar de registratie. Ondertussen moet hij het doen met een kopie van de overeenkomst.
Na registratie krijgt de huurder een origineel exemplaar met originele stempel (zoals het hoort)

Blaatpraat

#7 , 29 aug 2016 16:51

Wat Mava105 zegt, is zoals het zou moeten gebeuren inderdaad. Helaas meer uitzondering dan regel...

Maar de bottomline blijft: stuur een aangetekende brief naar je verhuurder. Als je niets onderneemt, zal men achten dat je deze foutieve PB aanvaard hebt.

1 aanvulling op m'n vorig bericht ivm registratie:
01/09 heeft er niets mee te maken als datum. Het enige dat telt, is dat het contract niet zou geregistreerd zijn vanaf jij je opzeg geeft (bij het registreren tijdens de opzeg, blijven de voordelen als huurder behouden), dit wel na een periode van 2 maand (dus mocht je nu weg willen, maakt het niet uit of het al dan niet geregistreerd is, verhuurder heeft 2 maand tijd).

sloeberken

#8 , 29 aug 2016 19:45

Er is voor de huurder geen enkel nadeel bij niet registratie huurcontract.

Een plaatsbeschrijving is geldig als ze opgemaakt word in aanwezigheid van alle partijen.
Als deze inderdaad niet geregistreerd zou zijn, kun je inderdaad het appartement verlaten zonder wederverhuringsvergoeding (ik weiger dit schadevergoeding te noemen, aangezien je mogelijks wel een schadevergoeding moet betalen voor aangerichte schade), en ook zonder opzeg.
Opzeg mag je natuurlijk wel gewoon doen.
Schadevergoeding is verkeerd, verbrekingsvergoeding moet gebruikt worden, daar zijn door het verkeerd woord gebruik reeds vonnissen geweest waar verhuurder naar huis gestuurd werd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007

#9 , 29 aug 2016 22:47

En als de huurder bvb. op aanraden van zijn advokaat en wetende dat het kontrakt niet geregistreerd werd door de verhuurder binnen de 2m., het kontrakt zelf heeft laten registreren ? De advokaat beweerde dat de huurder er altijd voordeel bij heeft dat het kontrakt geregistreerd is. Uit bovenstaande #8 blijkt evenwel van niet.

sloeberken

#10 , 30 aug 2016 00:01

En als de huurder bvb. op aanraden van zijn advokaat en wetende dat het kontrakt niet geregistreerd werd door de verhuurder binnen de 2m., het kontrakt zelf heeft laten registreren ? De advokaat beweerde dat de huurder er altijd voordeel bij heeft dat het kontrakt geregistreerd is. Uit bovenstaande #8 blijkt evenwel van niet.
Enkel bij verkoop heeft huurder een voordeel, als koper opzegt voor eigen bewoning moet dit een opzeg van 6 maand zijn. Niet geregistreerd 3 maand opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lieselot84
Topic Starter

#11 , 30 aug 2016 08:41

Ondertussen heeft de verhuurder laten weten dat we maar contact moeten opnemen met de expert als we opmerkingen hebben.
Dit ga ik dan ook doen.

MAAR: als wij contact opnemen met de expert en we komen niet tot een overeenkomst aangaande de PB, dan kunnen we beslissen deze niet te tekenen en is er geen geldige plaatsbeschrijving, correct?
Of wordt er dan aangenomen dat wij de PB stilzwijgend aanvaard hebben?
Volgens de verhuurder is het niet nodig dat wij de PB tekenen (noch zien, vandaar dat wij zo lang hebben moeten aandringen om deze toch te ontvangen) en kan deze zonder onze handtekening worden geregistreerd (en is deze dan geldig). klopt dit?

Meeboo

#12 , 30 aug 2016 08:48

u moet helemaal geen contact opnemen met de expert. Enige die u moet contacteren is de tegenpartij van uw contract en dat is de verhuurder.
Met de expert hebt u geen overeenkomst en is dus geen betrokken partij voor u.

u laat dus gewoon weten aan de verhuurder via AS dat de PB nietig is.

Daarmee is voor u de kous af lijkt me

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 aug 2016 08:51

Een PB dient gezamenlijk en omstandig te zijn opgemaakt Dat wil zeggen dat zowel verhuurder en huurder aanwezig dienen te zijn (of hun afzonderlijke experten), en ze moet zeer duidelijk en volledig zijn, dus niet enkel de kleur en de oppervlakte van de plaats, maar ieder gaatje, iedere barst, iedere onvolkomenheid dient vermeld.
Indien dat zo niet is ga je best naar de vrederechter, nadat je eerst via AS de verhuurder op de hoogte hebt gebracnt

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 30 aug 2016 09:26

Welk nut heeft de OP om naar de vrederechter te gaan? Een AS naar de verhuurder waarin de plaatsbeschrijving gemotiveerd nietig verklaard wordt (met eventueel de vraag voor een nieuwe plaatsbeschrijving, die me echter sowieso problematisch lijkt), lijkt me toch voldoende?

Lieselot84
Topic Starter

#15 , 30 aug 2016 11:19

Waarom lijkt een nieuwe PB je sowieso problematisch, JPV?

Feit blijft dat ik wil dat dit alles correct verloopt (om achteraf problemen te vermijden), maar dat ik deze huurovereenkomst niet op al te zure voet wil starten (en op dit ogenblik dus liever niet wil dreigen met de vrederechter).

Terug naar “Huren”