Ik heb een probleem dat gelijkaardig is aan het onderwerp "Problemen onkostenafrekening" dat op 9 januari 2008 op dit forum werd gepost. Uit de antwoorden heb ik reeds het een en ander kunnen opsteken, maar ik zit nog met het volgende:
Ik huur een appartement in een gebouw met 3 appartementen, allemaal eigendom van dezelfde eigenaar. Wij, de huurders ,betalen een maandelijkse provisie van 40 euro voor de kosten. De eigenaar kuist zelf de gemeenschappelijke delen en rekent 15 euro per poetsbeurt (2u aan 7,5 euro per uur) Mijn bovenbuur heeft in augustus haar jaarlijkse afrekening gekregen, ik zal de mijne krijgen in december (ik huur vanf 1 december) De eigenaar rekent haar 1/3 van 24 beurten aan, terwijl op dat moment er slechts 4 maal was gekuist in de periode januari tot augustus. Omdat de eigenaar ook geen 2u kuist, maar hoop en al 1u, hebben wij haar het voorstel gedaan om in de toekomst de hal met een beurtrol zelf te kuisen. Ik heb haar toen (vriendelijk en beleefd) een beetje laten verstaan, dat wij niet denken dat ze 2u kuist. Als reactie hierop hebben wij een brief gekregen waarin staat dat kuisen van de hal door de huurder geen optie is, want volgens haar werd dit in het verleden al eens uitgeprobeerd (met andere huurders? volgens mijn bovenbuur die hier het langst woont ,niet) Wij kunnen kiezen: ofwel blijft de situatie zoals ze nu is en blijft de eigenaar zelf kuisen, ofwel wordt een onderhoudsfirma ingeschakeld waardoor de kost voor onderhoud van de traphal vervijfvoudigd. Kan de eigenaar dit zomaar zelf beslissen en zijn huurders op grote kosten jagen, terwijl het feitelijk onze bedoeling was de kosten te verminderen? Wij moeten laten weten wat we kiezen, maar feitelijk zet ze ons onder druk. Wij vinden dat er trouwens ook nog andere goedkopere mogelijkheden zijn, oa via de dienstencheques.
Hetzelfde feitelijk voor het ruimen van de septische put. De eigenaar laat elk jaar de septische put reinigen en de leidingen controleren (kostprijs 215 euro te delen door 3) terwijl er slechts 3 personen in het gebouw wonen en er niets aan de hand is. Uit voorzorg, zegt ze.
Alvast bedankt voor de reacties.