Beste,
Ik ben 31 mei 2012 vertrokken uit mijn toenmalig huurappartement, deel van een blok van 6 appartementen. Ik heb steeds alle verwarmingsfacturen betaald, de laatste daterend van 21/01/2012. Bij mijn vertrek eiste mijn huisbaas een voorschot van 1000 euro voor de verwarming, terwijl het toen redelijk warm was en ik niet veel meer heb verbruikt. Zonder wou hij de huurwaarborg niet vrijgeven. Ik ben ook niet helemaal gek en heb dit geweigerd, aangezien in mijn huurcontract een veel lager voorschot letterlijk stond vermeld, wat ik hem ook uiteindelijk betaald heb opdat hij dit later niet als tegenargument zou kunnen gebruiken als zijnde niet nakomen van mijn plichten als huurder. Hierover heb ik eerder gepost op dit forum.
Enfin, nu valt uiteindelijk in 2013 de afrekening in de bus van 777 euro voor de periode 21-01-2012 tot 31-5-2012, zoals bovenaan op factuur. Wat er niet klopt:
1. De meterstanden. Deze van 31-05-2012 kloppen, deze van 21-01-2012 kunnen onmogelijk kloppen. Het totaal verbruik van 17782 eenheden komt overeen met een volledig jaarverbruik. Ik heb de meterstanden van 21-01-2012 wel dankzij opmeting met de nieuwe bewoner van mijn oude appartement, samen onderling gehandtekend. De huisbaas weigerde dit op te meten bij verlating van het appartement.
2. Het verbruik van het totale gebouw in warmte eenheden. Dit bedraagt 282.000 eenheden in 2012. Op een oude factuur die ik heb teruggevonden voor het jaar 2009 bedroeg dit 86.600 eenheden, gedeeld door de 6 aanwezige appartementen 14.000 eenheden, wat wel klopt. Ter referentie, mijn buurman gebruikte dit jaar ZOGEZEGD (later meer) 15.000 eenheden. Dit speelt gelukkig wel in mijn voordeel bij de berekening van de prijs. Hoewel verder het aantal verbruikte eenheden in het gebouw meer dan verdrievoudigd is, is het bedrag in euro LAGER.
3. De kosten voor verwarming van het water voor het totale gebouw. Deze bedragen 1964 euro in 2012, 891 euro in 2009, oftewel een meer dan verdubbeling.
4. Een nieuwe entry in de factuur genaamd: TOTAAL KOUDWATER (Warm+Koud), ter waarde van 2884 euro voor het gehele gebouw. Is dit een dubbele aanrekening? Niemand weet het. Koud water wordt apart betaald. Voor de verwarming van het water gaan we dus van 891 euro naar zogezegd een totaal van 1967 + 2884 = 4851 euro. Compleet belachelijk.
5. Eveneens verdacht is de kost van de opname van de warmtemeters, deze bedraagt 345 euro. De meters zijn radiografisch. Ista laten langskomen voor een tussentijdse opmeting kost 60 à 70 euro voor één appartement, waarvan vast en zeker een deel verplaatsingskosten. Voor 6 appartementen in hetzelfde gebouw radiografisch te laten uitlezen lijkt 345 euro een belachelijk hoog bedrag.
Mijn ex-buurman die er is ingetrokken iets voor ik er ben uitgetrokken zit met zowat hetzelfde probleem. Hij kan echter via zijn Ista factuur aantonen dat deze loopt van de periode van 21/01/2012 tot ergens januari 2013, terwijl hij er pas later dan 21/01 is ingetrokken en een gedeelte van het verbruik dus zeker niet van hem is. De ex-huisbaas heeft dus duidelijk nagelaten Ista hierop te wijzen (wat volgens Ista zijn plicht is, de huurder kan dit niet zelf doen) en incasseert dus dubbel. Drie andere appartementen zijn ondertussen ingenomen door een groep Polen die geen woord Nederlands spreken.
De vraag is: wat kunnen wij hieraan doen?
Mijn huurwaarborg staat nog steeds geblokkeerd. Ik heb het recht zijn facturen op te vragen om zijn kosten te bewijzen en zal dit ook doen. Een eerdere poging van een groep van 5 huurders in 2010 is op niets uitgelopen. De facturen van electricteit en water leken toen min of meer te kloppen. Hij heeft facturen van mazoutbestelling voorgelegd waar echter geen enkel leveringsadres opstaat (enkel adres van één van zijn NV's), data zijn eveneens verdacht. De man heeft letterlijk nog tientallen andere appartementen waar ook (een deel) kan aan geleverd zijn. Verder zijn er bestellingen op eenzelfde datum voor "gasolie verwarming" en "gasolie extra", deze laatste iets goedkoper en naast bruikbaar voor verwarming ook bruikbaar voor landbouwvoertuigen. Mijn huisbaas heeft een tractor in een aanpalende woning. Gasolie verwarming en gasolie extra worden verder niet door de leverancier gemengd en worden dus in aparte tankwagens geleverd. Verder ter informatie: vaak wordt gewacht met de tank bij te vullen tot deze leeg is. Ik heb het een paar keer meegemaakt een dag zonder verwarming te zitten. Volgens mijn ex buurman heeft hij deze winter drie à vier dagen zonder verwarming gezeten terwijl het ijskoud was.
Voorbeeld: periode 14-02-2009 tot 21-01-2010:
Bestelling: 08 / 01 / 2009: 3000 liter gasolie verwarming, 921 liter gasolie extra (misschien minder dan helft kan NA 14-02 gebruikt zijn?)
Bestelling: 11 / 03 / 2009: 3000 liter gasolie verwarming
Bestelling: 26 / 03 / 2009: 901 liter gasolie extra (slechts twee weken na laatste levering?)
Bestelling: 05 / 08 / 2009: 2050 liter gasolie verwarming, 950 liter gasolie extra
Bestelling: 23 / 09 / 2009: 2000 liter gasolie verwarming (1 1/2 maand later IN DE ZOMER?)
Bestelling: 16 / 11 / 2009: 883 liter gasolie extra
Bestelling: 08 / 01 / 2010: 3000 liter gasoline verwarming (misschien minder dan helft kan VOOR 21-01 gebruikt zijn)
Ik ga zeker zijn facturen opvragen en voorlopig alvast niet betalen tot hij de nodige bewijzen kan voorleggen.
Op deze link de documenten van de factuur 2012, 2009, onderlinge opmeting van de tellers en een voorbeeld van een brandstoffactuur, gegevens van eigenaar o.a. onherkenbaar gemaakt:
http://users.ugent.be/~skdmeule/Binder3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;