opzegtermijn huur korte duur

NathalieB
Topic Starter

opzegtermijn huur korte duur

#1 , 28 jul 2016 20:06

wij hebben een huurcontract van 1 jaar dat ingegaan is op 1 september 2015
er is geen opzeg gebeurd 3 maanden voor het einde van het contract dus het contract zal als ik het goed begrijp vanaf 1 september automatisch een contract van 9 jaar worden.

wij krijgen vandaag een opzegbrief van de verhuurder die opzegt met het motief "bewoning door familie eerste graad" en een opzegtermijn vermeldt van 3 maanden en de vermelding dat wij tegen 31 october 2016 ons huis moeten verlaten.

dit komt nogal onverwacht en ongelegen dus wij willen liefst zo lang mogelijk in de woning blijven.
als ik het goed begrijp kan de verhuurder niet meer opzeggen tijdens de duur van ons kortlopend contract (dus niet voor 1 september 2016) en moet vanaf dan een opzegperiode van 6 maanden in acht worden genomen.

deze opzegbrief is volgens mij dus niet geldig.
wat zijn de implicaties hiervan?
in het slechtste geval hebben wij een opzegtermijn van 6 maanden vanaf 1 augustus maar klopt onze redenering dat die pas kan ingaan vanaf 1 september (overgang kortlopende huurovereenkomst naar huurovereenkomst 9 jaar)?
hoe kunnen wij best reageren om zo lang mogelijk te kunnen blijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2016 23:18

Hier in elk geval al de regelgeving.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Reclame

sloeberken

#4 , 29 jul 2016 08:24

Huurcontract korte duur kan niet opgezegd worden, ook niet voor eigen bewoning.
Verhuurder kan maar opzeggen vanaf 1 september ( als het een 9 jarig contract wordt ) voor eigen bewoning, met een opzeg van 6 maand.
Hij moet ook de naam en graad van verwantschap van de nieuwe bewoner vermelden, deze moet er minstens 2 jaar effectief wonen.
Stuur u verhuurder een AS, dat u niet akkoord bent met de opzeg, daar deze in strijd is met de huurwet.
Staat er iets in het huurcontract van automatische verlenging van 1 of 2 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

NathalieB
Topic Starter

#5 , 02 aug 2016 11:51

Bedankt voor de bevestiging Sloeberen. in het huurcontract staat dat indien er niet wordt opgezegd tegen het einde van het eerste jaar het contract overgaat in één van 9 jaar.

dus nu stuur ik een aangetekend schrijven dat de opzegging niet in overeenstemming is met de huurwetgeving. en vanaf 1 september kan de verhuurder een nieuwe opzeg doen, met een opzegtermijn van 6 maanden die ingaat vanaf 1 oktober dan?

sloeberken

#6 , 02 aug 2016 13:31

Ik zou hem niet zeggen dat dit maar kan vanaf 1 september, laat hem zelf maar de huurwet kennen.
Stuur gewoon dat de opzeggen niet in overeenstemming is met de huurwetgeving, en bijgevolg nietig is.
Stuur deze op zowel met AS als met gewone post, en verwijs naar beiden.
Zet onderaan de volgende zin:
Huidig schrijven geld als antwoord op u AS van d.d. xxx en gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.

Oude Belg

#7 , 02 aug 2016 14:25

Verander wel "geld" in "geldt", "gebeurd" in "gebeurt", "u" in "uw", en laat "als" weg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken

#8 , 02 aug 2016 17:16

Verander wel "geld" in "geldt", "gebeurd" in "gebeurt", "u" in "uw", en laat "als" weg.
Sorry voor de fouten.

artemis

#9 , 02 aug 2016 18:19

@Oude Belg
'Als' moet niet weggelaten worden, wel 'van'!

Huidig schrijven geld als antwoord op u AS van d.d. xxx en gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.
En dat wordt dan:
Huidig schrijven geldt als antwoord op uw aangetekend schrijven d.d. xx/xx/2016 en gebeurt onder voorbehoud .....
of gewoon
Huidig schrijven geldt als antwoord op uw aangetekend schrijven van ......

d.d. wordt nooit voorafgegaan door 'van', het is het ene of het andere
AS als afkorting zou ik in een brief niet gebruiken.

sloeberken

#10 , 02 aug 2016 20:01

Huidig schrijven geldt als antwoord op Uw aangetekende zending d.d. 00-00-2016 en gebeurt onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.

Dit staat letterlijk zo in brieven van advocaten. Had het door de rapte fout overgetypt.

artemis

#11 , 02 aug 2016 20:57

:wink:

Overigens, u en uw worden volgens de Nederlandse Taalunie al decennialang niet meer met een hoofdletter geschreven, tenzij u een godheid of eventueel de koning beschrijft/aanschrijft. In alle andere correspondentie zijn u of uw met een hoofdletter allang ongebruikelijk en eigenlijk fout.

Je hoeft wat dat betreft absoluut niet de schrijfwijze van sommige advocaten na te volgen, als ze zo schrijven zijn ze niet echt mee met de taal of doen ze het vanuit onzekerheid. :twisted:

Terug naar “Huren”