Tja, de titel zegt alles denk ik. We verhuren een appartement aan een kerel die toch iets minder koosjer bleek te zijn dan aanvankelijk gedacht. De eerste maanden ging alles redelijk goed. Wel soms wat laattijdige betaling, maar goed. Dan kwamen de berichten van andere inwoners van het gebouw dat ze vermoedden dat er drugs werd gedealed (is gelijkvloers appartement en er werd veel op de ruiten getikt, vensters geopend om één en ander uit te wisselen en venster terug dicht). Ook veel vreemde figuren op bezoek.
Na een paar maand werd voor dag en dauw de straat afgezet en is een speciale politie-eenheid hem uit bed komen bed lichten, hoorden we van de buren. Een paar weken betaalde vakantie en hij was terug. Hij vertelde me dat alles één groot misverstand was. Iets met fraude op het werk waar hij onterecht van werd beschuldigd. Maar alles was OK.
Ondertussen was er al een vriendin ingetrokken bij wie hij een baby had verwekt. We spreken over een tijdsbestek van 6 maand (!). Dus van bij ondertekening contract 3/6/9 tot die dag. Februari krijgen we telefoon van de syndicus. Politie had na telefoon van de buren over hulpgeroep van een vrouw de deur ingebeukt! Vogel was gaan vliegen, niemand in appartement gevonden. Buren beweerden dat hij gevlucht was met kindje naar het buitenland. Doch, nog dezelfde avond kwam ik hem tegen op het politiekantoor en je raadt het nooit: weer één grote vergissing! Hij was bij familie in Leuven met het kindje.....Soit, deur werd opgelapt op zijn kosten (we zetten geen nieuwe zolang hij in het appartement zit) met nieuw cilinderslot en sleutelset en huur werd verder betaald. Maar jullie begrijpen dat we hem liever kwijt dan rijk waren.
Nu werd juli niet betaald en zoals gewoonlijk geen antwoord op GSM of e-mail. Voicemail steeds volledig vol zodat geen bericht kan worden ingesproken. Bij m'n laatste politiebezoek (na ingetrapte deur) had politie me gevraagd welke gsm-nrs ik van hem had om eens te zien of er dubbels zaten in de collectie die zij van hem hadden. Zulke mensen wisselen blijkbaar constant van nr, wisten ze me te zeggen.
Dus geen contact. Ik zend mails en aangetekend schrijven, geen reactie. Dan krijg ik telefoon van z'n inmiddels ex-vriendin. Ze wil me spreken in het appartement. Bij aankomst blijkt dat volledig leeg te zijn. Wel wat schade en zeer vuil. Ze barst in tranen uit en begint een verhaal over hem en zijn problemen bij justitie. Als demonstratie neemt ze één van de talloze brieven van (deurwaarders e.d. die ze uit de bus had gelicht) en opent hem voor m'n ogen. Ik mag hem lezen. Bleek van gerechtelijke instantie Noord-Frankrijk met bevestiging van veroordeling tot 6 jaar cel effectief + 8.000 Euro boete! Ook de vraag zich onmiddellijk te melden. Ik verschoot me een ongeluk! Ik vroeg haar wat het misdrijf dan wel was en ze vertelde vaag iets over gewapende overval met geweld (ze spreekt gebrekkig Frans, geen NL). Ze bevestigt me dat ze haar adres al heeft gewijzigd en laat me een papier zien. Maar daar heb ik weinig aan want het huurcontract werd alleen met haar ex-vriend gesloten. Dan vraagt ze de borg terug. Maar ik replikeer dat het haar ex-vriend zijn centen zijn en dat ik de deur nog wil laten vervangen en ook wat andere herstellingen. Ze begint te wenen en vraagt 100 Euro voor haar kindje. Ik weiger en ga naar de politie. Daar geven ze de raad een advocaat te nemen en naar het gerecht te gaan. Wanneer ik hen vraag wat voor kerel dit eigenlijk wel is zeggen ze me hierover niet te kunnen communiceren maar dat het wel iemand is waarvoor ik moet opletten....! Leuk is anders.
Ik heb geen zin in problemen met een crimineel. Maar anderzijds wil ik wel het appartement opkuisen en verder verhuren. Maar hij blijkt nog steeds op dat adres te zijn geregistreerd en ik kan ook niet meer binnen want zijn ex-vriendin heeft een nieuw cilinderslot laten steken en heeft de sleutels. Dit terwijl ze er niet meer woont en alles leeg staat! Ik heb een papier opgesteld om de opzegging door de huurder te laten betekenen en haar gevraagd hem dit te bezorgen. Ze wil dit doen (zegt ze) op voorwaarde dat ze een deel van het geld van de borg krijgt. Maar nu is gebleken dat ze zelf al een maand of 2 van hem weg was met een andere nieuwe vriend, en dat het dus maar krokodilletranen waren.
Wat kan ik doen om zo snel mogelijk het appartement vrij te krijgen? Hoe weet ik bijvoorbeeld of de huurder inmiddels niet werd opgepakt (in BE of daarbuiten)? Maw wat doe je als verhuurder als de huurder nog op het adres is gerigistreerd maar niet meer betaald en op de vlucht is voor het gerecht?
Alvast bedankt!