Hallo Forumleden,
Ik zou graag mijn probleem willen voorstellen en hopelijk een antwoord krijgen van mensen die met deze materie meer vertrouwd zijn dan ik.
- Ik huur al 3,5 jaar een appartement in een gebouw met in totaal 6 huurappartementen
- Ik heb een contract van 9 jaar
- De eigenaar/verhuurder is een vennootschap
- Ik betaal maandelijks een voorschot voor de lasten gemeenschappelijke delen
- Elk jaar volgt een regularisatie op basis van de werkelijke kosten
- De gemeenschappelijke delen worden door de huurders zelf gepoetst
- Er is geen syndicus, geen concierge
- In het contract staat een niet-limitatieve lijst van lasten door de huurder te dragen. Dit is een standaardlijst uit een standaard contract aangezien niet alles van toepassing is voor ons gebouw: verbruik water, verbruik elektr., elektriciteit gem. delen, onderhoud lift, nazicht brandblussers, telefoon in lift, syndicus (nvt), concierge (nvt), reiniging van gem. delen (nvt), onderhoud techn. uitrusting gem. delen, ... (Indien nodig kan ik dat hier nog wel letterlijk overtypen)
Dit jaar zijn bij deze eindafrekening van de gemeenschappelijke kosten enkele zaken opgevallen waar ik vorige jaren niet op gelet heb. Dit jaar vielen deze kosten op door hun grote stijging tov vorig jaar:
1. Er wordt een "administratiekost" aangetekend, 100% door mij te betalen:
2013: 0 €, 2014: 16 €, 2015: 100 € (toename 525%)
2. Er wordt een kost "nazicht algemene delen" aangerekend, 1/6e door mij te betalen:
2013: 0 €, 2014: 280 €, 2015: 360 € (toename 28%)
Voor deze kosten heb ik de verhuurder uitleg gevraagd. Ik heb gevraagd welke prestaties hiervoor geleverd zijn, welke werkelijke kosten hiervoor aan de basis liggen en waarom die kosten het laatste jaar zo sterk gestegen zijn.
Op deze vragen heb ik, zoals verwacht, een algemeen en ontwijkend antwoord gekregen:
Antwoord verhuurder:
Voor administratie rekenen wij voor 2015 een bedrag van 100 euro aan, wat nog relatief laag is, slechts 8,3 € per maand.
Wij doen 4 keer per jaar een controlebezoek om na te gaan of de algemene delen proper zijn, hiervoor rekenen wij 45 € per uur, 2u per controle, incl verplaatsing.
Als reden om deze kosten te mogen doorreken, verwijst de verhuurder naar de opsomming in het contract.
Mijn vragen:
1. ik betwist dat deze kosten aan mij doorgerekend mogen worden. Voor mij zijn dit geen lasten voor de huurder, maar valt dit onder algemeen beheer, management, opvolging, ... door de verhuurder zelf. Hiertegenover staan toch de huurinkomsten dacht ik. Administratie en controlebezoeken staan trouwens niet in de lijst waarnaar verwezen wordt door de verhuurder. Mijn vraag: mag een controlebezoek en administratie door de verhuurder doorgerekend worden in de eindafrekening van de werkelijke kosten?
2. Indien ik toch zou moeten betalen voor prestaties door de verhuurder zoals administratie en controlebezoeken, is het dan niet aan de verhuurder om dan de WERKELIJKE KOSTEN te bewijzen, ipv arbitrair gekozen bedragen te verzinnen zoals het de verhuurder best uitkomt, zoals nu het geval is? Dit zijn voor mij geen werkelijke kosten en al zeker geen bewijs dat die prestaties werkelijk geleverd zijn.
Wat is jullie mening hierover?
Heb ik het recht om deze kosten te betwisten?
Welke stappen kan ik ondernemen?
Alvast bdankt.