Beste forumleden
Ik heb een redelijk concrete vraag omtrent het huren van een huis in Gent.
Ik en een vriend zijn beide studenten (momenteel nog gedomicilieerd bij onze ouders) en zouden graag een huis huren in Gent om daar samen te gaan wonen. Ons plan was redelijk vanzelfsprekend: omdat je als student (niet gedomicilieerd in de stad) niet zomaar een 'gezinswoning' kan huren zou mijn vriend zijn domicile veranderen naar Gent (dit zou blijkbaar ook een verhoging op zijn huidige studiebeurs inhouden omdat hij dan als werkstudent wordt beschouwd) en het huis huren onder zijn naam en we zouden dan onderling de kosten regelen (huur elektriciteit, gas, etc). Concreet zou het contract op zijn [mijn vriend] naam staan en hij zou officieel de volledige huur betalen en ik zou dan gewoon bij hem inwonen zonder mijn domicile te veranderen.
Na wat rond te snuffelen op het internet omtrent de legaliteit van dit alles ben ik niet helemaal zeker of dit nu wel kan of niet. Zeker met het plan van de stad Gent om "studenten uit eengezinswoningen te houden" etc.
Mijn vraag is dus de volgende: kan mijn vriend (als hij het huis op zijn naam zou huren en als de verhuurder hier mee akkoord zou zijn) mij hierin laten wonen zonder dat ik een huurcontract onderteken en we bang moeten zijn dat dit voor legale problemen zorgt? Heeft m.a.w een huurden het recht om iemand bij hem permanent te laten inwonen zonder hiervoor een contract op te stellen.
Stel gerust vragen als de vraag niet duidelijk genoeg zou zijn.
Met vriendelijke groeten en bedankt bij voorbaat om de vraag te beantwoorden.