herstelling gasboiler

Vandebos

Re: herstelling gasboiler

#16 , 28 mei 2016 16:50

Kunnen we het beschaafd houden aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patrickk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 mei 2016 17:18

Bedankt reeds voor de reacties! Ergens blij te zien dat mijn verwarring terecht is :)

Het gaat om de vervanging van een zogenaamde driewegklep. Mijn voornaamste argument dat dit doorgaans ten laste van de verhuurder is, is eigenlijk zeer eenvoudig:
De technieker die langskwam voor het onderhoud en die de driewegklep heeft geïnstalleerd vroeg me expliciet om de goedkeuring van de verhuurder te vragen voor het vervangen van de driewegklep, aangezien dat ten laste is van de verhuurder en dat ze zeker wilden zijn dat die betaalt. Ik belde toen mijn huisbaas op om zijn toestemming hieromtrent te vragen en die reageerde dat dit ten laste is van mij aangezien dat expliciet vermeld staat in mijn huurcontract. De verhuurder vertelde me bovendien dat alle herstellingen aan de gasboiler ten laste zijn van mij. Maar in mijn contract heb ik er niets van teruggevonden, behalve dan die specifieke zin van mijn origineel bericht. Aangezien ik veronderstel dat de technieker als leverancier en expert gelijk heeft over het algemene geval, denk ik dat we ons dus voornamelijk moeten richten op wat er in het contract staat.

De gasboiler zou ondertussen ongeveer 11,5 jaar oud moeten zijn, aangezien er voor mij nog vier jaar lang een koppel heeft gewoond en omdat het een nieuwbouw betreft. De technieker zei dat de gemiddelde leeftijd van zo'n gasboiler ongeveer 10 jaar is, dus ik ben ervan overtuigd dat dit over normale slijtage gaat. De gasboiler werd immers jaarlijks gecontroleerd door een expert en - als ik het goed heb - het is de taak van deze expert om de staat van deze driewegklep na te kijken. Dat is volgens mij niet mijn taak want... ik ben eenvoudigweg geen expert. Het is mijn taak om als "goede huisvader" het appartement deftig te onderhouden en waarom heeft een "goede huisvader" plots kennis nodig van hoe een gasboiler precies werkt en dat een driewegklep regelmatig moet ontkalkt worden? Daarvoor huur ik immers jaarlijks een expert in, dus in die zin zie ik mijn plicht als huurder als volbracht. Is dit correct?

Nog een detail waarvan ik niet weet of het relevant is: het gaat niet om een 3/6/9 contract, maar om een contract dat elk jaar stilzwijgend wordt verlengd en na het eerste jaar drie maanden opzegtermijn heeft.

sloeberken

#18 , 28 mei 2016 18:14

Nog een detail waarvan ik niet weet of het relevant is: het gaat niet om een 3/6/9 contract, maar om een contract dat elk jaar stilzwijgend wordt verlengd en na het eerste jaar drie maanden opzegtermijn heeft.
Dit kan maar eenmaal verlengt worden, nadien word het een 9 jarig contract.
Dus is u huurcontract sinds 2008 een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

patrickk
Topic Starter

#19 , 30 mei 2016 04:59

Ik heb nu met de verhuurder gesproken en hij redeneert: je woont er reeds 7,5 jaar en die driewegklep is vervangen door slijtage, dus die is voor jouw rekening. Duidelijk niet dus.

En klopt, 9 jaar contract, dus de verhuurder liet me ook weten dat ik er weg moet wanneer mijn contract ten einde loopt. Dat allemaal omdat ik niet wilde betalen wat ten koste zijn van de verhuurder.

Nog eens bedankt iedereen voor de reacties! Vooral de links die werden gepost waren zeer nuttig!

KJ86

#20 , 30 mei 2016 10:15

Driewegklep is inderdaad normale slijtage, kosten zijn voor de verhuurder.
Verhuurder is zoiets waarschijnlijk weeral vergeten tegen dat het huurcontract opgezegd moet worden, ik zou niet wakker liggen van dat soort dreigementen.

mava105

#21 , 30 mei 2016 11:01

Verhuurder zal u dan wel wettelijk moeten opzeggen tegen die tijd. Doet hij dat niet (vergeten) dan gaat er een nieuwe huurperiode in van 9 jaar. Hou in ieder geval de rekening voor de herstelling bij, en presenteer hem die op einde overeenkomst, indien hij ze nu niet wil betalen.

sloeberken

#22 , 30 mei 2016 11:52

Elke driejarige periode kan verhuurder opzeggen, eerste 6 jaar met schadevergoeding, na 9 jaar zonder schadevergoeding.
Telkens met een opzegperiode van 6 maand.

patrickk
Topic Starter

#23 , 30 mei 2016 14:15

Ik heb alle reden om te veronderstellen dat de verhuurder niet zal vergeten om mijn contract wettelijk op te zeggen, want ik heb wel meerdere conflicten met hem. Zie bijvoorbeeld ook het recente topic "Onherstelde waterschade tijdens beëindigen van huurcontract". En hij zei dat ik de enige van zijn huurders ben waarmee hij zoveel problemen heeft. Alle problemen die ontstaan in dit appartement zijn volgens hem te wijten aan mijn levensstijl, zelfs de schade die is ontstaan door opstijgend vocht. Voor mij hoeft het contract niet verlengd te worden, dus in principe geen probleem. Gewoon jammer dat het weer een van de vele conflicten is.

sloeberken

#24 , 30 mei 2016 15:55

Jij kan altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand, indien contract niet geregistreerd is, kan je opzeggen zonder opzegtermijn.

Terug naar “Huren”