Verhuurder/immokantoor stort huurwaarborg niet terug

Patrick1970
Topic Starter

Verhuurder/immokantoor stort huurwaarborg niet terug

#1 , 21 okt 2008 19:33

Eventjes onze situatie schetsen.

Op 23 september hebben we ons huurappartement verlaten en zijn verhuisd naar het buitenland.
De dag voorheen is in ons bijzijn de plaatsbeschrijving gebeurd.
De persoon in kwestie was niet veel van zeggen. Enkel toen ik hem hierover aansprak en vroeg of alles in orde was, vermeldde hij dat de badstop ontbrak. En inderdaad, het plaatje met de ketting die de badstop vasthoudt, was reeds vanaf het begin stuk. Niet door ons toedoen, maar was reeds gebroken toen wij er kwamen wonen en is er uiteindelijk volledig afgevallen.
Voor de rest vermeldde hij niets, dus veronderstelden we dat alles ok was en we met een gerust gemoed konden vertrekken.
We hebben echter niets moeten tekenen voor akkoord van de nieuwe plaatsbeschrijving, enkel een formulier m.b.t. het terugstorten van de waarborg. Dat zou binnen de 2 weken gebeuren.

Een drietal weken nadien was er nog geen waarborg teruggestort en hebben we het immokantoor vanuit het buitenland gecontacteerd.
Die lieten ons weten dat de waarborg nog niet kon worden vrijgegeven omdat er beschadigingen waren, zoals die badstop, maar blijkbaar ook iets aan een keukendeur, waar hij dus helemaal niets van heeft gezegd en wij ook geen weet van hebben.
In de loop van de week nadien zou men ter plaatse gaan kijken en een klusjesman de schade laten herstellen, waarna dit van de waarborg zou gehouden worden.

Ik heb onmiddellijk gevraagd naar een bewijs van de schade aan die keukendeur (foto of iets dergelijks).

Je moet weten dat ondertussen (vanaf 1 oktober) in principe reeds een nieuwe huurder ingetrokken is. We zijn dan reeds 13 oktober, dus al bijna twee weken nadat de nieuwe huurder ingetrokken is en drie weken na de plaatsbeschrijving.

Waarom hebben ze zo lang gewacht? De nieuwe huurder kan op die manier ook reeds schade hebben toegebracht. Zouden wij daar dan ook voor opdraaien en hoe kunnen ze zoiets bewijzen?

Mijn vraag naar het bewijs wordt gewoon genegeerd en er wordt me verteld dat van zodra ze zelf nieuws hebben ze ons op de hoogte zullen brengen.

We zijn ondertussen alweer een week verder, ik heb hen vandaag nog gecontacteerd, maar geen antwoord gekregen.

We hebben de indruk dat men ons hier aan het lijntje houdt en ons wil laten opdraaien voor schade die niet door ons is gemaakt.

Ik veronderstel dat dit wettelijk toch zomaar niet allemaal kan? Ze kunnen zo nog vanalles uitvinden van schade en onze hele waarborg op die manier inhouden. Kan dit zomaar?
Wat kunnen wij doen? We wonen nu natuurlijk wel in het buitenland, dus dat ter plaatse even gaan oplossen kan niet, en ik heb de indruk dat ze daarvan nu willen profiteren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 okt 2008 11:49

“Art.1731.§ 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Op het einde van de huur geldt niet “Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening....”(B.W.).

Wel geldt dan : “Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Maan uw verhuurder(=zijn lasthebber) aangetekend aan uw huurwaarborg vrij te geven binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn of het bewijs te leveren van de feiten die hij aanvoert om dit niet te doen.

Geeft de verhuurder hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de vrederechter overeenkomstig art.1344bis Ger.W. Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”