welke opzegtermijn huurcontract 1 jaar?

Emark
Topic Starter

welke opzegtermijn huurcontract 1 jaar?

#1 , 26 mei 2016 17:18

ik heb een pand gekocht met studentenkamers die allen verhuurd zijn via contracten met vaste duur van 1 jaar. In de huidig lopende contracten staat vermeld:

"Onderhavige verhuring wordt aangegaan voor een vaste duur van 1 jaar, aanvangend op 01 september 2015 om van rechtswege en ter uitsluiting van welkdanig stilzwijgende wederverhuurneming te eindigen op 31 augustus 2016"

Ik zou met verbouwingen willen starten september 2016. Moet ik een opzegbrief opmaken en wat is de opzegtermijn? Of hoeft dit niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 26 mei 2016 17:31

Zoals ik de clausule lees gaat het over studentencontracten en dan geldt gemeen huurrecht en is domicilie niet toegestaan. Het huurcontract loopt dan gewoon af op 31 augustus zonder dat een opzeg gegeven moet worden. Bij dergelijke contracten wordt indien gewenst jaarlijks een nieuw contract afgesloten, in dit geval niet dus.

Het zou wel zo netjes zijn de studenten nu al te laten weten dat ze van u geen nieuw contract voor het volgende academiejaar zullen krijgen, zo kunnen ze al naar iets anders uitkijken.

Emark
Topic Starter

#3 , 26 mei 2016 18:38

Het zou wel zo netjes zijn de studenten nu al te laten weten dat ze van u geen nieuw contract voor het volgende academiejaar zullen krijgen, zo kunnen ze al naar iets anders uitkijken.
Zeker ! Ik ging ervan uit dat ik 3 maanden op voorhand aangetekende opzeg moest geven, dat betekent dus deze maand mei nog. Het ding is dat ik er nog niet zeker van ben of de bouwwerken wel kunnen aanvatten in september 2016. Mss wacht ik er nog een jaar mee. Dus als ik het goed begrijp is het niet nodig nog deze maand mei opzeg te geven? Uiteraard zal ik dat dan wel zo snel mogelijk doen.

Reclame

artemis

#4 , 26 mei 2016 19:04

Bij studentencontracten gemeen huurrecht hoeft er geen opzeg gegeven te worden, de contracten lopen dan gewoon af.
Lees de contracten toch maar eens goed na zodat je zeker bent dat ze niet onder de wetgeving hoofdbewoning kunnen vallen. Domicilie moet expliciet verboden zijn en dat moet in de contracten staan!

Los daarvan zou ik ook eens bij de dienst bevolking van uw gemeente checken of er toch geen domicilies op het adres staan, je bent immers pas eigenaar. Bij sommige gemeentes kan dat telefonisch.

Emark
Topic Starter

#5 , 28 mei 2016 20:29

Domicilie moet expliciet verboden zijn en dat moet in de contracten staan!
Het woordje domicilie wordt niet expliciet vernoemd, maar volgende staat wel in het contract:

"Het gehuurde goed wordt gehuurd ten title van TWEEDE VERBLIJFPLAATS met he toog op de studies / stage van de huurdeR. Wijziging van de bedoelde bestemming vermaak slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de verhuurder, …"

Dus denk dat dat vooropzeg inderdaad niet nodig is.

Terug naar “Huren”