Problemen

Ikkeangelo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen

#1 , 26 mei 2016 09:05

Hallo,

even een vraagje. Wij hebben hier in 2010 een huurcontract van 2 jaar afgesloten. Daarna heeft de huisbaas contact opgenomen met de vraag of we hier nog een jaar wilden blijven wonen. Dit hebben wij bevestigd. Daarna heeft hij niets meer gevraagd en werd contract dus stilzwijgend verlengd. Gisteren krijg ik van hem een telefoontje dat hij zal scheiden en dat de woning verkocht zal worden. Dit betekent voor ons dat we dit huis ofwel kunnen kopen (voor ons geen optie) ofwel moeten verhuizen. Wat zijn de mogelijkheden? Wij hebben wel 4 honden.
Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 26 mei 2016 09:43

Het verkopen van de woning is geen reden om de huurders op straat te zetten.
Eigenaar moet het contract respecteren.

Aangezien het nu al 6 jaar is dat je er woont, kan de eigenaar dit pas ten vroegste over 3 jaar (contract is ten einde na 9 jaar; contract is stilzwijgend overgegaan naar een contract van 9 jaar).

Als de eigenaar het huis verkoopt, verkoopt hij een huis dat verhuurd wordt aan nieuwe eigenaars.

Eigenaar heeft geen keuze hierin, jij wel:
Je kunt zelf kiezen om te verhuizen (als je dat wenst), maar je kunt ook blijven wonen en blijven huren.
Eigenaar kan je niet verplichten om het eerste te doen.

Eigenaar mag wel samenzitten met jou rond de tafel om tot een compromis te komen om toch al weg te gaan, maar zoals ik zeg: hij kan je niet verplichten.

Lanox

#3 , 26 mei 2016 09:51

Uw huurcontract is automatisch overgegaan in een contract van lange duur (9 jaar). U kan op het plaatselijke registratiekantoor nagaan of uw contract geregistreerd is. Indien dit niet het geval is, doe dit dan zo snel mogelijk indien u wenst te blijven wonen in het huis.

Of uw contract geregistreerd is of niet maakt niet zo veel uit tegenover de huidige eigenaar, maar enkel een geregistreerd contract is tegenstelbaar tenopzichte van de eventuele koper. De koper neemt dan het huurcontract over met dezelfde rechten en plichten als de huidige verhuurder.

Een contract van lange type kan enkel door de verhuurder eenzijdig opgezegd worden:
1. voor Eigen bewoning, kan op elk moment met 6 maanden opzeg
2. voor verbouwingen, kan enkel op het einde van elke 3-jarige periode met 6 maanden opzeg
3. opzegging zonder motief, kan enkel op het einde van elke 3-jarige periode, met schadevergoeding voor de huurder

Voor verdure details even de huurwet lezen: http://www.belgium.be/nl/publicaties/publ_de_huurwet

Reclame

Ikkeangelo
Topic Starter

#4 , 26 mei 2016 10:27

ik weet niet of het geregistreerd is maar in het huurcontract staat dat hij wettelijk verplicht is om dat te laten registreren. Hij heeft dit ondertekend.

sloeberken

#5 , 26 mei 2016 11:40

ik weet niet of het geregistreerd is maar in het huurcontract staat dat hij wettelijk verplicht is om dat te laten registreren. Hij heeft dit ondertekend.
Dat is geen bewijs dat het geregistreerd is, ga naar de dienst registratie met u huurcontract, en vraag of het geregistreerd is zo niet laat het dan registreren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ikkeangelo
Topic Starter

#6 , 28 mei 2016 11:30

Misschien nog een vraagje, op wiens kosten dient dit contract geregistreerd te worden? Als dit op kosten is van de verhuurder, mag dit dan afgetrokken worden van de huurprijs?

In het huurcontract staat vermeld : 'de verhuurder regelt de wettelijke verplichte registratie van deze huurovereenkomst. De registratiekosten daarvan zijn ten laste van de huurder evenals de kosten, rechten of boeten waartoe de uitvoering van dit kontrakt aanleiding zou kunnen geven.'

Gisteren ben ik naar de registratie geweest en daar heeft men mij meegegeven dat als ik het kontrakt niet laat registreren dat we nu onmiddellijk weg kunnen zonder vergoeding.

Integendeel als het geregistreerd is en de nieuwe eigenaar wenst de woning te betrekken dan hebben we 6 maand tijd, anders moeten we ten vroegste 30/09/2019 vertrekken. Klopt dit?

sloeberken

#7 , 28 mei 2016 11:43

Klopt behalve het laatste is niet volledig.
1 - Niet geregistreerd, nieuwe eigenaar moet 3 maand opzeggen voor eigen bewoning.
2 - Geregistreerd is dit 6 maand opzeg.
In beide gevallen kan je altijd een tegenopzeg geven van 1 maand.
3 - U kan altijd opzeggen, geregistreerd 3 maand opzeg, niet geregistreerd geen opzeg termijn, steeds zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#8 , 28 mei 2016 11:45

Registratie moet door de verhuurder gebeuren en is GRATIS
Indien niet geregistreerd kan de huurder vertrekken zonder opzeg noch schadevergoeding

Terug naar “Huren”