Terugkrijgen waarborg

JoostVE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugkrijgen waarborg

#1 , 24 mei 2016 19:40

Dag allemaal,

Op 30/4/2016 heb ik na 9 jaar huren (zonder enige discussies) mijn huurovereenkomst beëindigd wegens aankoop eigen woning. Bij het opmaken van de plaatsbeschrijving, zijn wij met de verhuurder schriftelijk overeengekomen dat wij één kamer opnieuw moesten verven, en dat we een item moesten laten vervangen. Beide zaken zijn inmiddels al een tijdje geleden in orde gebracht, en zijn goedgekeurd door de verhuurder.

Na het opmaken van de plaatsbeschrijving, gaf de verhuurder aan dat de garage opnieuw gepoetst moest worden. Wij hebben mondeling ingestemd om dit te doen, en hebben dit ook onmiddellijk in orde gebracht. Enige tijd later liet de verhuurder van het pand weten niet akkoord te zijn met de staat waar de garage in werd achtergelaten. Zonder ons medeweten is de verhuurder overgegaan tot aankoop van poetsmateriaal en het zelf poetsen van de garage. Nu wilt hij de kosten voor het duur poetsmateriaal verhalen op mij. Bovendien zou hij ook zijn eigen uren willen aanrekenen.

De verhuurder heeft een factuur van het poetsmateriaal aan ons overhandigd (ongeveer € 100). Hij beweert meer dan 2 dagen zelf gewerkt te hebben aan de schoonmaak, en rekent hiervoor een uurtarief aan dat hij eenzijdig heeft bepaald. Niets belet de verhuurder om poetsmateriaal aan te schaffen en deze werken zelf uit te voeren. Mag hij achteraf deze kosten verhalen op mij, zonder vooraf enig overleg te plegen?

Indien de verhuurder deze kosten niet mag verhalen op mij, wat is dan de volgende stap om mijn huurwaarborg terug te krijgen? Stel ik hem in gebreke via een aangetekend schrijven?

Indien ik geen gehoor krijg na dit aangetekend schrijven, wat is dan de volgende stap, en welke kosten brengt dat met zich mee? De huurwaarborg bedraagt ongeveer € 2000. Voor ik een aangetekend schrijven doe, wil ik zeker zijn of 'het sop de kolen waard is', en ik de kosten niet gewoon beter kan betalen om verdere miserie te vermijden.

PS: In het huurcontract is er niets te lezen over de beëindiging van de huurovereenkomst. Ik vind alleen de volgende paragraaf terug over de huurwaarborg. Omdat ik niet weet of dit van belang is, geef ik het even mee.

De huurder verbindt er zich toe een waarborg te stellen gelijk aan drie maanden basisprijs met als bedrag duizend en achterhonderd euro als zekerheid voor de naleving van de verbintenissen. Dit bedrag zal op een geïndividualiseerde rekening bij een Belgische financiële instelling naar zijn keuze worden geplaatst. Het bewijs van de storting zal aan de verhuurder worden overhandigd. Over de waarborg zal slechts kunnen beschikt worden op gezamenlijke handtekeningen van huurder en verhuurder of mits rechtelijke machtiging.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 mei 2016 20:25

Wat staat er in de plaatsbeschrijving en is deze ondertekend. Is dit vastgesteld door een bevoegde persoon dat de garage vuil was.
Hoe groot is deze garage.
Denk dat u verhuurder met grove hagel aan schieten is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JoostVE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2016 21:04

Bedankt voor het snelle antwoord!

De plaatsbeschrijving is opgesteld door een bevoegd persoon, maar er staat in de plaatsbeschrijving niets over de garage vermeld. Plaatsbeschrijving is ondertekend door beide partijen. De garage is net groot genoeg voor één auto.

In de plaatsbeschrijving worden enkel en alleen de twee werken die al zijn uitgevoerd vermeld. (verven + vervangen toestel)

Reclame

sloeberken

#4 , 24 mei 2016 21:20

Dat is de kous af, en kan de verhuurder geen extra kosten aanrekenen.
Stuur hem een AS dat de plaatsbeschrijving getekend is, en dat u niet akkoord gaat met deze bijkomende kosten.
Dat u eist dat de waarborg binnen de 10 dagen vrijgegeven word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 25 mei 2016 09:33

Doe wat Sloeberken zegt.

Als dat niets oplevert, is het rechtbank.
Als u gelijk krijgt voor de rechtbank, kost het u niets.
In het andere geval, kost het u de rolrechten (40 euro) en eventueel de rechtsplegingsvergoeding (in het geval de verhuurder een advocaat neemt, en deze kosten eist; komt neer op 440 euro in dit geval).

Wel moet u deze rolrechten voorschieten als u de zaak opstart, maar deze kunt u dus terugeisen in diezelfde zaak (zodoende moet de verhuurder de waarborg + de rolrechten aan u uitkeren in geval van winst).

Als er inderdaad niets van de garage in de plaatsbeschrijving staat, kan de verhuurder u niets maken.
Een beetje slimme verhuurder weet dit ook wel, en zal het niet tot een rechtzaak laten komen.

Terug naar “Huren”