SMS - woning verlaten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: SMS - woning verlaten

#106 , 20 mei 2016 06:48

Geen onzin schrijven, Sabrina. Het is niet omdat jij een situatie had die vergelijkbaar was (en waarbij je jeZELF ook in de penarie hebt geholpen) dat dit altijd telt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#107 , 20 mei 2016 13:35

Even update: advocaat ging brief versturen naar de verhuurder en hen confronteren met de "misdrijven". Hij stelde voor hen ook te emailen opdat ze weten dat er een brief op komst is zodat er grotere kans is dat ze hem gaan afhalen. Hij zei me: daaruit volgt meestal nog een zwartmaking die op niet staaft die dan als extra argument kunnen worden gebruikt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#108 , 20 mei 2016 14:41

Hij stelde voor hen ook te emailen
Eigenaardig...!!!! Hoe meer berichten ik lees, hoe meer ik denk aan een verzonnen verhaal.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#109 , 20 mei 2016 15:26

Sorry, maar waarom zou ik een verhaal verzinnen? Wat heb ik daarbij te winnen? Is het niet normaal dat een advocaat eerst een brief verstuurd met wat zijn cliënte hem vertelde en van bewijs leverde om te zien hoe en of ze erop reageren?
Die email was om te melden dat die brief op hen wacht zodat je niet opnieuw een maand verliest. Ik weet niet of dat kan-mag, maar ik begrijp het wel omdat je nu eenmaal een type mens hebt die hun brieven nooit ontvangt of geen AS gaat afhalen. Is algemeen geweten.

BruBra
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#110 , 21 mei 2016 22:33

Hallo, Best is dat je het onderstaande eens goed leest.
Altijd dus met een brief, niet sms en dan rekening met één van de onderstaande dingen.

Eigen gebruik

De verhuurder kan op elk ogenblik opzeggen, voor zover hij het verhuurde goed:

persoonlijk en werkelijk gaat betrekken of laat betrekken door een familielid tot in de derde graad en dit binnen het jaar na het verstrijken van de opzeggingstermijn;
en dit eigen gebruik gedurende ten minste 2 jaar werkelijk en doorlopend uitoefent.
Let op: de opzeggingstermijn kan niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode indien de opzegging gegeven wordt opdat een bloedverwant in de derde graad het goed zou kunnen betrekken.

In de opzeggingsbrief moet de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken vermeld worden evenals de graad van verwantschap die hij heeft met de verhuurder.

De verhuurder is op basis van deze opzeggingsgrond geen enkele vergoeding verschuldigd aan de uitgezette huurder, behalve indien één van de voormelde voorwaarden niet nageleefd werd. In dat geval heeft de uitgezette huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan 18 maanden huur!
De huurder kan het bewijs van de band van verwantschap vragen.



Grote verbouwingswerken


Opzegging is mogelijk voor de uitvoering van grote verbouwingswerken, tegen het einde van elke driejarige periode en mits een opzegtermijn van 6 maand.

Deze werken moeten aan vier voorwaarden voldoen:

het moet gaan om “wederopbouw”, “verbouwing” of “renovatie”;
de werken moeten in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige bestemming van het gebouw;
en moeten betrekking hebben op het door de huurder betrokken gedeelte;
de kostprijs van de werken moet gelijk zijn aan minstens 3 jaar huur.
De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van de stedenbouwkundige vergunning, een omstandig bestek, een beschrijving van de werkzaamheden of een aannemingsovereenkomst. Eén van deze stukken moet op het ogenblik van de opzegging voorhanden zijn.

De werken moeten aangevat worden binnen 6 maanden en beëindigd zijn binnen 24 maanden na het verstrijken van de gegeven opzeggingstermijn (tenzij in geval van verlenging, zie hierna).
Ook hier heeft de huurder recht op vergoeding (18 maanden huur) indien de verhuurder één van de voormelde voorwaarden niet eerbiedigt.

Zonder motief

Bij het verstrijken van elke driejarige periode is opzegging mogelijk, zelfs zonder reden.
De vergoeding die te betalen is door de verhuurder, bedraagt 9 maanden huur zo de huur beëindigd wordt bij het verstrijken van de eerste driejarige periode en 6 maanden bij het einde van de tweede driejarige periode.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#111 , 22 mei 2016 01:04

Bedankt, in dit geval zijn wel meer dan 1 van de voorwaarden niet nageleefd.
Verhuurder stuurt op niet-wettige wijze opzegging via sms. De huurder vertrekt.
Feit dat de huurder vertrekt en de verhuurder geen moeite doet om die sms te ontkennen, duidt toch op het feit dat de verhuurder van kwade wil is, alsook de verkoop van de goederen online.
Wat betreft die heling. Op het moment van de ontdekking was het grootste deel al verkocht. Er staan nu nog enkele zaken te koop. Ik vraag me dan af hoe je tot een waardebepaling komt. Een verhuurder kan het feit dat het gebeurt niet ontkennen, maar zal het aantal verkochte voorwerpen trachten te minimaliseren.

chantika
Berichten: 961

#112 , 22 mei 2016 09:15

Bij een erfenis durven ze nog al eens voortgaan op de waarde waarvoor de inboedel verzekerd is. U vraagt maar wat je wil, als de tegenpartij zich niet verzet zal je dat bedrag wel toegewezen krijgen. Ik denk wel dat je zich burgerlijke partij moet stellen in deze zaak. Maar je hebt een advocaat en die weet daar wel meer over. Dat staat los van de problemen met de opzeg. Bij de aangifte heb je daar geen bedrag moeten vermelden?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#113 , 22 mei 2016 12:05

De advocaat vroeg alvast om een lijst te maken van alle voorwerpen. Vraag me af hoe ze dan waarde bepalen. Zit tv-toestel bij bv. dat niet goedkoop was, maar al tien jaar oud.
Ik vermoed dat de tegenpartij wel alle moeite gaat doen om te beweren dat het veel minder was dan wat jij op een lijst schrijft. Nu, dat het is gebeurd, dat va;lt niet te betwisten.

chantika
Berichten: 961

#114 , 22 mei 2016 12:54

Ik vermoed dat de tegenpartij gaat beweren ze heeft het pand verlaten, de mooiste spullen meegenomen de rommel laten staan. Mijn woning is geen opslagplaats voor groot vuil.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#115 , 22 mei 2016 13:20

Een TV van 10 jaar oud heeft geen waarde meer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#116 , 22 mei 2016 14:20

Ik vermoed dat de tegenpartij gaat beweren ze heeft het pand verlaten, de mooiste spullen meegenomen de rommel laten staan. Mijn woning is geen opslagplaats voor groot vuil.
Er zijn SMS'en dat ze de woning moest verlaten, een bevel. Ook dreigementen dat ze alles zouden verkopen. Als ze dan nadien afkomen met: ze moest niet vertrekken, ze heeft het zelf gewild. Of: ze heeft ons achtergelaten md overschot. Overschot die toch nog mooi online te koop staat.

Je hebt gelijk hoor. Er zal wel een mooi verhaaltje volgen, maar ze zullen niet echt de wet kennen en niet vermoeden dat hun handelspraktijken op tweedehandssites ontdekt werden.

chantika
Berichten: 961

#117 , 22 mei 2016 14:36

Wanneer komen de zaken voor? Ik ben benieuwd naar de uitslag. Als een huurder spullen achter laat bij een verhuis en er zitten nog verkoopbare spullen bij, mag die dan niet verkocht worden?

SMS daar kom je niet ver mee. Hij kan makkelijk beweren dat dit niet zijn nr is. Zou het kunnen houden op een uitlopende 1 april grap van iemand. Papier, daar kom je verder mee.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#118 , 22 mei 2016 14:59

Zijn ook op andere data dan 1 april sms'en gekomen. En wat het nummer betreft: het staat op de website van die persoon zijn zaak.
Ik denk dat men nooit spullen mag verkopen die niet van jou zijn. Dat dat altijd heling is. De advocaat sprak alleszins al dat ze nu geen verdediging meer kunnen inroepen omdat ze sowieso geen toestemming hadden van de vrederechter en dan mag je dat in het beste geval bij een uitdrijving in een container van de gemeente laten opstapelen waar de huurder dan zes maanden tijd heeft om het te gaan ophalen.

Er wordt begin volgende week een brief gestuurd naar de verhuurder voor een confrontatie. De advocaat zei me dat dit zijn werkwijze is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#119 , 22 mei 2016 18:25

Hoe gaat de advocaat een confrontatie organiseren of opleggen, denk dat u advocaat veel fantasie heeft.
Op de eerste blz hebben mensen u raad gegeven, u hebt er niets mee gedaan, wat kun je nu nog doen?.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#120 , 23 mei 2016 00:05

Als vrouw die alleen is die wordt bedreigd door een bende X met duidelijk criminele bedoelingen, daar ga je als angstig persoon niet even een AS naar sturen als: heb de SMS goed ontvangen maar ga ze negeren omdat wat jullie doen niet legaal is.
Sommige mensen raken dan zwaar in paniek. Kunnen niet meer functioneren en uiteindelijk is toch wel gebleken dat er criminele activiteiten in het opzet zijn.
Dan is het toch normaal dat een advocaat hier iets aan kan doen door een brief te sturen. Het gebeurt toch nog dat men eerst een brief stuurt om tot een minnelijke schikking trachten te komen om daarna een kort geding ( want daar sprak die over) aan te spannen?

Terug naar “Huren”