Beste,
Als eigenaar van een huurpand kon ik enkele jaren na de aankoop beginnen aan de geplande renovatiewerken van het huis in slechte staat omdat de huurder eindelijk vertrok. Op het einde van de huurperiode deed ik samen met de bewindvoerder van die vorige huurder de toer van meterstanden en plaatsbeschrijving. Ik noteerde de door de bewindvoerder gedicteerde watermeterstand van 210 m³ - ik controleerde dit vaag, dit was moeilijk leesbaar in de donkere ruimte.
Na 6 maand, waarvan 4 maand renovatie, gaf ik de watermaatschappij 277m³ door voor het pand opnieuw in verhuur te steken. Enkele maanden nadien ontving ik een factuur van 460€ voor 77m³ die men mij aanrekende. Dit was veel te veel voor een pand waarin we een periode van 4 maand aanwezig waren voor renovatiewerken en waarvan het water was afgesloten buiten een enkele tapkraan.
Ik had een vermoeden dat de bewindvoerder en ik bij de eerste meterstandopname een afleesfout gemaakt hadden: 210m³ in plaats van 270m³ - een verbruik van 7m³ leek mij veel realistischer voor 4 maand renoveren dan 77m³. Na contact met de watermaatschappij werd ik gesterkt in dit vermoeden doordat deze zelf de watermeterstand was komen aflezen 5 dagen na mijn foute aflezing en zij 271m³ genoteerd hebben; dit hieruit blijkt dus dat ik 6m³ verbruikt heb tijdens de 4 maande renovatie...en 71m³ in de eerste vijf dagen (toen we de zolder isoleerden)!
Ik ben vrij hard overtuigd van deze foute inlezing van de eerste meterstand=210m³. Maar de vorige huurder=bewindvoerder wil niet op zijn stappen terugkeren aangezien ik noteerde, ondanks zijn belachelijk lage eindfactuur van 10m³ (periode ongekend) die hijzelf ontving. Welke stappen kan ik ondernemen? Hoe sterk kan ik mijn punt juridisch maken?
Hartelijk dank