intresten op huur

kris007
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

intresten op huur

#1 , 20 apr 2016 04:20

Beste,

Ik ben zelfstandige en huur een lood aan 1210€ incl. btw Dit reeds al 5 jaar.
Mijn huur zou elke 1ste van de maand moeten gestort worden.
Maar aangezien mijn klanten ook niet op tijd hun betalingen doen is het voor mij ook niet
makkelijk om dit te doen.
december betaald half januari
januari betaald half februari
En dan op 1 maart kreeg ik sms van mijn huurbaas om de maanden februari en maart ten laatste
op 13 maart te betalen ander ging zij naar haar advocaat. Zoals gevraagd heb ik deze maanden dan op
12 maart overgeschreven.
Maar op 18 maart kreeg ik toch een brief van haar advocaat (gewoon en aangetekend) om de 'achterstallige maanden'
december, januari, februari en maart te betalen +SCHADEBEDING 484€ VERWIJLINTRESTEN 120,93€
Ik heb deze links laten liggen aangezien deze maanden reeds een tijdje betaald zijn.
Nu kreeg ik deze week 13 april terug een brief van haar advocaat met de vermelding dat de maanden betaald zijn
maar de SCHADEBEDING 484€ VERWIJLINTRESTEN 120,93€ nog niet er word dan ook gevraagd deze te betalen anders
zal er een procedure opgestart worden om voor de vrede rechter te komen.
Nu is mijn vraag is dit wel wettelijk en zeker aangezien december en januari toch al een tijdje betaald zijn om hierop
na een paar maanden nog kosten op aan te rekenen.

Mvg

kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 apr 2016 07:34

Ik ben zelfstandige en huur een lood aan 1210€ incl. btw Dit reeds al 5 jaar.
Mijn huur zou elke 1ste van de maand moeten gestort worden.
Maar aangezien mijn klanten ook niet op tijd hun betalingen doen is het voor mij ook niet
makkelijk om dit te doen.
ik hoop dat je verstaat dat dit geen argument is? Als je als zelfstandige werkt, moet je maken dat je een buffer hebt voor klanten die niet op tijd betalen.

Verder is van groot belang wat in het contract staat over schadebedingen. DIe intrest lijkt er op het eerste zicht ver over, maar kopieer hier eens de bepalingen van je contract?

kris007
Topic Starter

#3 , 20 apr 2016 16:34

Beste,

Hier staat, Alle niet tijdig betaalde huurgelden zullen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest opbrengen van 1% per maand en verhoogd worden met een forfaitair bedrag gelijk aan 10% van de huurprijs wegens veroorzaakte administratie en inningskosten.

Reclame

polk

#4 , 20 apr 2016 17:02

U hebt (vrijwillig) een contract getekend en u hebt zich ertoe verbonden om telkens de 1e van de maand de huur te betalen. U bent er eveneens mee akkoord gegaan dat er intresten en kosten (kunnen) volgen als u niet tijdig betaalt. De verhuurder ziet dit initieel door de vingers. U laat het echter, ondanks al wat goodwill van de verhuurder, te ver komen zodat deze zich genoodzaakt ziet haar advocaat in te schakelen (het geld stond waarschijnlijk niet op haar rekening op 13 maart?) om de contractuele schadevergoeding op te eisen.

Uw verhuurder moet haar advocaat ook betalen hé. Het lijkt mij maar logisch dat de partij in fout deze kosten draagt. Je weet toch dat een overschrijving een aantal dagen kan duren?

Berekening van advocaat lijkt mij geweest te zijn:

Intrest december: 1210 * 1.01^4 - 1210 = 49.13
Intrest januari: 1210 * 1.01^3 - 1210 = 36.66
Intrest februari: 1210 * 1.01^2 - 1210 = 24.32
Intrest maart: 1210 * 1.01 - 1210 = 12.10

Totaal 120€

Forfaitaire kost: 4 * 1210 * 10% = 484€
Laatst gewijzigd door polk op 20 apr 2016 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#5 , 20 apr 2016 17:22

Zal dan idd kloppen

polk

#6 , 20 apr 2016 17:31

U kan argumenteren dat de intrestkosten ietwat overschat zijn, aangezien december en januari reeds voor maart betaald waren en daar dus geen 4 respectievelijk 3 maanden intrest op verschuldigd zijn. Maar veel zal u daarmee niet uitsparen...

Franciscus

#7 , 20 apr 2016 22:36

Kosten postzegel????

Terug naar “Huren”