Dag beste forumhelden,
Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vragen.
Ongeveer zes jaar geleden woonden we ongeveer 2,5 jaar in een huurwoning te Gent.
De eigenares woonde er vroeger zelf maar leerde iemand kennen en is daarbij ingetrokken.
Ze verhuurde haar huis om toch iets achter de hand te hebben voor mocht de relatie stoppen.
Hun relatie bleek zeer goed te gaan, want ze hadden allebei besloten hun eigendom te verkopen om samen iets moois te gaan kopen dat groter was.
Na er dus nog maar kort te wonen moesten we alweer verhuizen. We vonden gelukkig een huisje 2 straten verder aan een schappelijke prijs en zijn toen verhuisd.
Nu, zes jaar later staan we weer op het punt te verhuizen, en deze keer uit eigen beweging. Ik zocht online wat informatie op over "hoe je opzeg geven" en dergelijke. Op een site las ik verwonderd dat als de huisbaas het contract beëindigd om het pand te verkopen (en dus niet om er zelf te wonen of familie in te laten wonen) dat er een schadevergoeding betaald moest worden van maar liefst negen maanden huishuur.
De verkoop (en toen we er kwamen wonen ook het contract en de plaatsbeschrijving) zijn allemaal geregeld door hetzelfde immokantoor in Gent.
Nooit heeft iemand, zowel de huisbaas als het immokantoor iets gezegd over die schadevergoeding.
Nu ik er achter kom dat we hier recht op hadden voel ik me bedrogen.
Mijn vragen zijn:
-Heb ik hier na zes jaar nog steeds recht op of is dit vervallen/verjaard?
-Ik heb als bewijsmateriaal het huurcontract van toen, een document van terugbetaling van de huurwaarborg maar geen aangetekend schrijven aangezien de mededeling telefonisch en via mail is gebeurd. Ik heb wel mails waarin we een conversatie hadden of wij het huis wouden kopen aangezien wij de eerste keus kregen omdat we er al woonden. Zijn deze documenten/mail voldoende als bewijs om het recht op de schadevergoeding te verdedigen?
-Ik heb geen contactgegevens van de toenmalige eigenares. Ze woont ergens anders, ze heeft een ander email adres en na zes jaar heb ik haar telefoonnummer ook niet meer. Ook op Facebook is ze niet weer te vinden. Hoe kan ik in het geval ik nog steeds recht heb op de schadevergoeding deze vrouw een "ingebrekestelling" sturen als ik niet weet waar ze woont? Hoe los je zoiets op?
Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vragen.
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!