Wat te doen verhuurder?

Cofa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Wat te doen verhuurder?

#16 , 14 mar 2016 21:37

@franciscus, ik het het doorgenomen maar in de tabellen is geen sprake van een niet geregistreerd huurcontract

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cofa
Topic Starter

#17 , 14 mar 2016 21:44

@sloeberken, wij hebben geen wederverhuringsvergoeding betaald, welja wij gingen de borg hiervoor vrijgeven omdat het 2 maand zou bedragen.

De huisbaas zei constant dat het 3 maand zou zijn vanwege de 'opzeg' gebeurd is in huurjaar 1 maar ten einde liep in huurjaar 2.

Bij de huurdersbond werd mij iets anders verteld.

Conclusie: 2maanden

Hiermee is de bal aan het rollen gegaan omdat de huurdersbond mij leer vertelde over het registreren van huurcontracten en dat ik dit beter eens navraag.

Ikzelf wist op dat moment zelfs niet dat er registratie nodig was. Ik zou ook niet weten hoe ik hiervan op de hoogte zou moeten zijn, zelfs niemand uit mijn omgeving heeft ooit iets gehoord van registratie van een huurcontract.

Er was ook geen aanleiding om hier navraag over te doen aangezien alles ons eerlijk verliep, tot de discussie over de wedervergoeding natuurlijk.

Aangezien de opzegtermijn bij het begin van de discussie al verstreken was stelde ik er lij vragen bij omdat de verhuurder zelfs zijn recht hierop verliest bij het niet registreren

Groeten

Franciscus

#18 , 14 mar 2016 22:32

Pag 61 hoe zegt men op als huurder

Onderaan contract minder dan drie jaar
Daarboven contract van 9 jaar ... voorlaatste kolom schadevergoeding laatste kolom opzegtermijn.

In uw geval dus drie maanden opzeg en twee maanden schadevergoeding.
De waarborg heet niets te maken met de schadevergoeding.

Inzake registratie blz 6.

lees de brochure eens aub.
Als u zelf verhuurder via AS of gewone brief met een antwoord van verhuurder met AS, brief of mail zich akkoord verklaard met de overeengekomen wijze om het contract te beëindigen vrees ik er voor.

U kan altijd indien de verhuurder nu weigert de waarborg terug te geven =/= schadevergoeding dan is het iets anders en daarvoor kan u naar de vrederechter.

Feit dat u er niet van op de hoogte bent is een zwak argument .... iedere inwoner in België wordt geacht de wet te kennen en u tekent een huurcontract zonder te weten wat mag of niet.

Ik kan u wel volgen het totaal gebrek in de schoolopleiding van enige opleiding in recht en wet is effectief hemeltergend ... dat merken we hier elke dag.
Nu via internet is zoveel op te zoeken en louter het intypen van het woord huren of ik wil huren of huurwet levert al een heleboel info op ... zoals een link met het JF.

Reclame

sloeberken

#19 , 14 mar 2016 23:07

Als iedere belg de wet kent, zou dit forum overbodig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#20 , 14 mar 2016 23:42

Misschien raar maar toch het onbekendheid zijn met het bestaan van een wet vormt geen verontschuldiging voor een overtreding van die wet en kan ingeval van strafbepalingen dus ook niet leiden tot straffeloosheid.

Nu zijn er wel gradaties vb men dient wel te weten dat men voor een rood verkeerslicht dient te stoppen maar dat men een form 37 bis moet hebben voor douane uitvoer naar land X van tandwielen wat wordt van u niet verwacht als particulier.

Cofa
Topic Starter

#21 , 14 mar 2016 23:51

Ik snap je redenering en reactie, maar je houdt geen rekening met het feit dat de verhuurder het contract dient te registreren binnen de eerste 2 maanden.

Dit staat ook in de wet met als toevoeging dat wanneer dit niet is gebeurd het recht van de opzegtermijn en het recht op schadevergoeding vervalt wanneer de huurder het pand verlaat.

Hier hoeft zelfs niks van uitleg bij gegeven worden...

Bij een niet geregistreerd huurcontract kan de huurder het pand op elk moment verlaten zonder hier iets voor te moeten betalen.

Het enige probleem is dat wij de 3 maanden hebben betaald en toch geen gebruik hebben gemaakt van het appartement, dus voor ons was de opzeg periode niet nodig

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#22 , 15 mar 2016 05:36

[
Waarom zou je geen onterechte betaalde bedragen kunnen terug vorderen. Dit druist in tegen alle rechtsregels.
Da's EXACT het punt: wie kan nu, na de feiten nog gaan aantonen dat er onterechte betaling was? Voor hetzelfde geld was de betaling het resultaat van de uitkomst van een onderhandeling waar ook andere schadeposten in meegenomen werden en waar een overeenkomst over afgesloten werd. Als je dat principe op de helling zet is niets meer zeker. Op het ogenblik zelf niet protesteren of betalen onder uitdrukkelijk voorbehoud, daarna sleutels overhandigen = er was een akkoord, u hebt afstand gedaan van enige rechten die u anders mogelijks had kunnen doen gelden ivm die registratie, pacta sunt servanda, geregistreerd of niet. Het staat partijen steeds vrij om in der minne tot een akkoord te komen
Aan TS: ga naar een advocaat, zal u nog wat geld extra kosten, zelfde uitkomst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#23 , 15 mar 2016 08:14

Hier zou ik graag eens het verdere verloop van kennen.
TS moet om te beginnen zijn te veel betaalde sommen terug eisen, stuur verhuurder een AS.
Is er schriftelijk afstand gedaan van u rechten, denk het niet.

j.demoor

#24 , 15 mar 2016 21:02

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht. ”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder).

Deze bepaling is enkel van toepassing in voornoemd geval en inzake voornoemde vergoeding

Vooraleer tegenpartij voor de vrederechter te dagen kan u toepassing maken van:
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Cofa
Topic Starter

#25 , 06 apr 2016 19:36

Laatste update:

Aangezien ik weet dat sommigen nieuwsgierig waren naar het verloop hiervan ben ik naar een advocaat geweest.

Deze vertelde me dat wij recht in onze schoenen stonden ookal was de opzegtermijn al betaald.

Wij hebben alles met behulp van de advocaat teruggetrokken, d.w.z. de opzegtermijn (3 maanden) en de boete (2 maanden)

Iedereen bedankt voor de info/hulp

sloeberken

#26 , 06 apr 2016 20:09

Laatste update:

Aangezien ik weet dat sommigen nieuwsgierig waren naar het verloop hiervan ben ik naar een advocaat geweest.

Deze vertelde me dat wij recht in onze schoenen stonden ookal was de opzegtermijn al betaald.

Wij hebben alles met behulp van de advocaat teruggetrokken, d.w.z. de opzegtermijn (3 maanden) en de boete (2 maanden)

Iedereen bedankt voor de info/hulp
Daar was ik 100% van overtuigd dat je recht in u schoenen stond.

Franciscus

#27 , 06 apr 2016 22:26

En wat waren de argumenten van de advocaat?
Want ik dacht dat de wettekst van j.demoor toch duidelijk is.

Cofa
Topic Starter

#28 , 07 apr 2016 18:54

Iemand anders is gegaan en heb zelf niet meer hem gesproken... Dit vanwege werk :)

In de wettekst van j.de Moor staat ook dat wanneer het niet geregistreerd is de verhuurder het recht niet meer heeft op opzegvergoeding of boete.

Indien je doelde op het feit dat een advocaat niet nodig was geweest want alles was duidelijk wil ik zeggen ; de verhuurder deed heel moeilijk en heeft ook contact opgenomen met de advocaat waarbij een discussie volgde, ik ben blij dat ik het me niet zozeer meer moet aantrekken

Terug naar “Huren”