wil niet verhuren

roosmuisje
Topic Starter

wil niet verhuren

#1 , 16 mar 2016 15:20

Wij zijn een gezin met 4 kinderen! Nu zijn wel opzoek naar een andere huurwoning.
Vorige week had mijn echtgenoot contact opgenomen met een eigenaar wie zijn huis verhuurde! Het huis was voldoende ruim voor ons gezin (4 slpks, de 2 jongste delen hun kamer), en de afstand naar school was makkelijk doenbaar met de bus....
Maar aangezien wij 4 kinderen hebben werden we resoluut geweigerd!
Mag dit zomaar?
Wij zijn geen brokkenmakers, zowel mijn man als ik werken beide dus financieel zitten we zeker goed!.
Ik was er eigenlijk niet goed van hoe dat we kortweg werden geweigerd! Aangezien een degelijk huis met 4 slpks niet voor het rapen ligt....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 mar 2016 15:23

Een verhuurder kan verhuren aan wie hij wil, hij mag echter niet als reden opgeven dat u teveel kinderen hebt om de verhuur te weigeren. Kijk hier vooral naar wat u kunt bewijzen voor u verdere stappen onderneemt.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2016 15:29

Om het grof te stellen: verhuurder mag u zonder problemen weigeren zonder opgave van reden. Hij mag u niet weigeren met als reden dat u 4 kinderen heeft.
Concreet mag de verhuurder dit dus volgens de wet niet doen (als die 4 kinderen tenminste de reden is), maar is het zeer moeilijk om hier juridisch gevolg aan te geven.

Reclame

Meeboo

#4 , 16 mar 2016 15:35

nogal wiedes dat een eigenaar nog altijd mag beslissen wie hij in zijn woning laat. Hij mag wel geen expliciete reden geven.

roosmuisje
Topic Starter

#5 , 16 mar 2016 17:52

Ik kan hem natuurlijk wel begrijpen, maar ik vind dat hij wel wat met moeite had mogen doen en niet had moeten zeggen " 4 kinderen is teveel, de kkn is pas nieuw geïnstalleerd"
De verhuurder stond ook niet toe dat mijn man iets kon weerzeggen....

Het is idd zijn huis, maar ik blijf zijn manier grof vinden en discriminerend...

j.demoor

#6 , 18 mar 2016 11:05

Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken als de vrijheid om niet te contracteren op een manier wordt uitgeoefend die kennelijk de grenzen van de normale uitoefening van die vrijheid door een voorzichtig en oplettend persoon te buiten gaat‘(Cass. C.10.0227.F,7 oktober 2011,R.W.2012-13,1181-1186,Noot JANSEN,S.,STIJNS,S.,Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier(vredegerecht) opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Xenophon

#7 , 18 mar 2016 11:22

Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken als de vrijheid om niet te contracteren op een manier wordt uitgeoefend die kennelijk de grenzen van de normale uitoefening van die vrijheid door een voorzichtig en oplettend persoon te buiten gaat‘(Cass. C.10.0227.F,7 oktober 2011,R.W.2012-13,1181-1186,Noot JANSEN,S.,STIJNS,S.,Contractweigering kan rechtsmisbruik uitmaken).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier(vredegerecht) opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Dat arrest gaat over een zéér specifieke situatie, nl de weigering van een ziekenhuis dat reeds een contract had met een geneesheer om deze laatste hetzelfde statuut toe te kennen als de rest van de geneesheren.

Citaat:

Le refus de contracter peut constituer un abus de droit lorsque l’usage de la liberté de ne pas contracter est exercé d’une manière qui excède
manifestement
les limites de l’exercice normal de cette liberté par une personne prudente et diligente.

Wat ik hier lees is dat:
1) De kwestie dient te worden geëvalueerd binnen de specifieke context van het geschil, waarbij het i.c. ging om 2 partijen tussen dewelke reeds een contractuele band bestond en de weigering om het statuut toe te kennen disproportioneel was gelet op de context.
2) Het gaat om een kennelijk, dus overduidelijke, manifeste excessieve uitvoering van het recht om niet te contracteren. De toetsingsbevoegdheid is bijgevolg m.i. slechts zeer marginaal.

Ik stel me de vraag of het bovenstaande pertinent is in het kader van een initieel, precontractueel contact tussen partijen i.v.m. een huurkwestie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#8 , 18 mar 2016 11:26

Ik kan hem natuurlijk wel begrijpen, maar ik vind dat hij wel wat met moeite had mogen doen.
Hij had eigenlijk beter geen moeite gedaan en gewoon verhuur geweigerd zonder een reden op te geven. Dit had vanuit zijn standpunt correcter geweest, dan over het aantal kinderen te beginnen.

Maar bon, zoals hierboven reeds gezegd: moeilijk iets tegen te beginnen, en vraag uzelf ook af of u zo'n persoon wel als huisbaas had gewild?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#9 , 18 mar 2016 11:35

En wat als je als kandidaat-huurder een onjuist aantal kinderen opgeeft? Dus gewoon zeggen dat je maar 2 kinderen hebt, terwijl het er 4 zijn. Is de huurovereenkomst dan ongeldig, of is dit een reden voor verbreking ook als er voldoende slaapkamers en oppervlakte is.?

Gebruiker21

#10 , 18 mar 2016 12:00

En wat als je als kandidaat-huurder een onjuist aantal kinderen opgeeft? Dus gewoon zeggen dat je maar 2 kinderen hebt, terwijl het er 4 zijn. Is de huurovereenkomst dan ongeldig, of is dit een reden voor verbreking ook als er voldoende slaapkamers en oppervlakte is.?
Liegen is niet netjes, maar ik zie niet in hoe een verhuurder achteraf gaat bewijzen dat je weldegelijk gezegd hebt slechts 2 kinderen te hebben. Uiteraard staat het een verhuurder ook altijd vrij om, mits correcte opzeg, de huur niet te verlengen. Dan kan je opnieuw op zoek. Beter dus om eerlijk te zijn en een verhuurder te vinden die er geen probleem van maakt dat er 4 kinderen zijn, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#11 , 18 mar 2016 12:08

Als verhuurder niet bereid is aan u te verhuren, zoek je toch gewoon iets anders. Tegen dat je u gelijk kan halen, als het al zo lukken ben je al een 2 tal jaar verder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#12 , 18 mar 2016 12:25

Ik denk niet dat liegen over het aantal kinderen een grond tot ontbinding zou zijn, vooropgesteld dat de situatie er niet toe leidt dat de bewoningscapaciteit van de woning wordt overschreden.

Da's mijn idee tenminste, maar ik ben geen vrederechter.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”