Staat huurwoning

Appelthee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Staat huurwoning

#1 , 11 mar 2016 19:53

Op 01/12/2012 sloot mijn vriendin een huurcontract voor een duur van 3 jaar af. Vorig jaar werd dat contract stilzwijgend verlengd.

1) Betekent dit dat we momenteel aan het vierde jaar van een 3-6-9 contract zitten, of telt dit als het eerste jaar van een 3-6-9 contract?

Het betreft een appartement op de derde verdieping (er zijn vier verdiepingen). Toen mijn vriendin het contract afsloot, was de woning reeds in relatief slechte staat. Er zitten scheuren in de muren, vloer en het plafond, er zijn een vocht- en tochtproblemen, geen energieprestatiecertificaat (maar wel een verouderde boiler en enkele beglazing), een verouderd gasfornuis en -oven, enzovoort. Er werd geen plaatsbeschrijving opgesteld, maar volgens het contract kregen we negen dagen de tijd (tot 10/12/2012) de tijd om mankementen te melden. Nadien werd het appartement automatisch in goede staat verklaard. Het huurcontract werd (bij mijn weten) niet geregistreerd.

Om tegemoet te komen aan deze problemen, houdt de verhuurder de huurprijs van de woning relatief laag. Ook indexeert hij de huurprijs niet. Ondanks de tegemoetkoming zouden we toch graag in wat meer comfort leven. We zien het echter niet zitten om veel te investeren in de woonst, gezien we als jong koppel op termijn zullen verhuizen.

2) Kunnen we de verhuurder vragen het plafond, muur en vloer te herstellen, dubbel glas te plaatsen en de oven te vervangen, of zijn deze kosten sowieso voor onze rekening?

3) Er is geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Brengt dit nadelen voor ons als huurders teweeg? Kunnen we bijvoorbeeld een door ons geplaatst, nieuw fornuis of dampkap recupereren (uitbreken en vervangen door het oorspronkelijk model) voor onze toekomstige woonst?

Versta me niet verkeerd, we staan op goede voet met onze verhuurder, maar willen nagaan voor wie welke kosten in feite zijn, zodat we de kosten zo eerlijk mogelijk kunnen verdelen.

4) We betalen maandelijks een vast (!) bedrag voor het waterverbruik die we delen met de bovenburen (we betalen elk 36,42 euro) omdat we een gemeenschappelijke teller hebben (ofzo). In hoeverre is dit wettelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 11 mar 2016 20:34

U zit inderdaad in uw vierde jaar.

Als de scheuren in het plafond en de muren, vloeren reeds aanwezig waren bij aanvang van het huurcontract kan je de huurder niet verplichten om te herstellen (tenzij dat er stabiliteitsproblemen zijn).
De oven moet de verhuurder vervangen.
De verhuurder is niet verplicht om dubbel glas te plaatsen (enkel het rot van de ramen herstellen en zorgen dat ze correct functioneren) Tocht bij oudere ramen is normaal.

Geen plaatsbeschrijving is in uw voordeel!

Watermeter mag gedeeld worden, kosten mogen forfaitair aangerekend worden.

Appelthee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2016 21:12

Enorm bedankt voor de snelle reactie, KJ86! Dat helpt me alvast een stuk verder.

Reclame

Terug naar “Huren”