Huur hoger dan index

sloeberken

Re: Huur hoger dan index

#16 , 11 mar 2016 14:08

De huurwet is zowel voor de huurder, als voor de verhuurder, en dit heeft niets te maken met grote of kleine winsten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Finale
Topic Starter

#17 , 11 mar 2016 14:33

Sorry, maar dan moet u niet schrijven dat verhuurders niet rijk zijn. Maar als ik vraag of ik het aan mag durven om te vragen om de indexatie te volgen en niet meer, dat u dan schrijft dat u dan wel het op zou wagen. Ik heb toch het idee dat ik als huurder altijd aan het kortste eind trek.

bambipower

#18 , 11 mar 2016 15:06

wil je zekerheid, moet je kopen. Dan woon je in je eigen huis/appartement, en hang je niet af van een huisbaas.
Het is toch logisch, dat een eigenaar beslist wat er met zijn woning gebeurd, zolang hij de wet maar volgt.
U kan de prijsstijging weigeren, en enkel maar de index meer betalen, dat is uw recht (en gebruik het dan ook). Dat daar risico's aan zijn, is logisch...
u blijft immers een huis huren dat van iemand anders is.

Gaan afgunstig zijn, op mensen die meer dan u hebben, gaat u niet verder helpen. Niet iedereen wordt rijk van in een hangmat te hangen... misschien heeft je huisbaas al meer choco gegeten als jij.

Reclame

KJ86

#19 , 11 mar 2016 16:33

Een aanslepende rechtszaak bij een sociaalvoelende vrederechter, kosten die niet kunnen gerecupereerd worden wegens insolvabiliteit huurders of niet voor beslag vatbare som, een gesloopt pand en maandenlange leegstand + belastingen, daarbij het risico om nogmaals met hetzelfde te worden geconfronteerd zijn anders ook rendementskelderaars.....

Opzeggen voor 50 Euro...allemaal goed en wel in een omgeving waar men nog vlot redelijk goede huurders kan vinden of in een specifiek segment.

Maar wat ik ondervind (ik verhuur een aantal panden) is dat de laatste jaren het vet écht wel van de soep is. Al wie zich iets kon kopen heeft dat ook gedaan, er blijven meer en meer problematische gevallen over op de huurmarkt en hoe goed je ook tracht te selecteren, je kan ze er niet steeds uithalen.

Die 50 Euro per maand minder inkomst (wel te verstaan bij betrouwbare huurders die al een tijd in een pand zitten) zou ik bekijken als een risicopremie. Maar ieder zijn ding uiteraard, ik moet niet zeggen wat u dient te doen met uw geld.

Waar ik het wel mee eens ben is dat meerwaarden op vastgoed het eerste decennium m.i. vergeten mogen worden, het komt er dus inderdaad op aan rendement en recurrent inkomen veilig te stellen, alleen leiden meerdere wegen naar Rome (volgens mij).
Ik snap wat u bedoelt. Mijn familie verhuurt al 100 jaar (waarschijnlijk nog veel langer dan dat maar ik kan maar 100 jaar teruggaan) en wij hebben hetgeen dat je hierboven beschrijft ook al meegemaakt.
Je mag er echter niet vanuit gaan dat zo'n zaken schering en inslag zijn. Ik denk dat de slechte huurders minder als een 1% van de markt uitmaken. Iemand die zijn huur betaalt en zorg draagt voor de woning is niet speciaal.
Die personen voordelen gunnen voor zaken die vanzelfsprekend zijn, is pure verwennerij. De kans dat je een slechte huurder tegenkomt is klein, bovendien zijn er allemaal maatregelen om u in te dekken. De groep van straatarme mensen is heel herkenbaar. Vroeg of laat zal je er inderdaad mee in contact komen maar hetgeen dat je verliest op die huurder heb je tegen dan al verschillende keren verdiend door te zorgen dat uw huurprijzen op peil blijven. De enige manier om dat te doen is huurders te vernieuwen die langdurige periodes huren. De huurprijzen stijgen nu eenmaal sneller dan de index.

sloeberken

#20 , 11 mar 2016 16:45

KJ86 bekijk eens de statistieken hoeveel uithuiszettingen er per week gebeuren. 13.000 per jaar in Vlaanderen alleen.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1992986

Het gaat hier nog altijd of het toegelaten is van de verhuurder, om meer te verhogen dan de index.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 11 mar 2016 17:52

Ik dacht dat wet op de woninghuur er was om nageleefd te worden zowel door de huurder als de verhuurder.

KJ86

#22 , 11 mar 2016 19:19

Klopt!
Ts kan haar rechten afdwingen. Ze moet zelf aanvoelen of dat het opportuun is. Er is niets mis met een inbreuk op de huurwetgeving door de vingers te zien, het zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste.

sloeberken

#23 , 11 mar 2016 19:28

Zou verhuurder ook zijn oogkleppen opzetten als huurder elke maand €20 te weinig betaald. Wat is anders de waarde van een huurcontract en de woninghuurwet.

KJ86

#24 , 11 mar 2016 20:51

Als jij denkt dat je kan verhuren zonder inbreuken oogluikend toe te laten ben je heel naïef. Het is geven en nemen voor alle partijen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#25 , 11 mar 2016 23:10

"Er is niets mis met een inbreuk op de huurwetgeving door de vingers te zien"

Dat is niet het advies dat we hier van iemand op juridischforum.be verwachten. Anders kan je dit in elke topic beginnen te zetten. Mensen willen juridisch advies, waar voor alle duidelijkheid ook een kostenanalyse toe kan behoren, maar waarbij je niet moet afkomen met "geven en nemen" als je niet weet dat de huurder ook neemt.

Gelieve neutraal te zijn in het beoordelen van een poster en niet er van uit te gaan dat de persoon (of een groep in het algemeen "neemt"). En gelieve ook geen mensen hun privacy af te nemen, zie pm hiervoor.

Finale
Topic Starter

#26 , 15 mar 2016 14:24

Fijn Bambipower. Natuurlijk zou ik graag willen kopen. Maar met 1 kostwinner is dit niet mogelijk. En ik lig helaas niet in een hangmat, zoals je had kunnen lezen. Was het maar waar. Maar dit heeft niets met afgunst te maken. Ik reageerde slechts op een opmerking van iemand hier dat verhuurders niet rijk zouden zijn, vond ik nogal vreemd. Alleen het vermogen, dus de huizen waarover ze beschikken, noem ik toch wel rijkdom. En blijkbaar mag je als verhuurder toch doen wat je wilt, want als huurder heb je wel rechten, maar speel je die uit, dan wordt je er toch op een gegeven moment uitgegooid.

Mijn man heeft het verdict gegeven. Ook al is de verhoging van de huur de laatste jaren steeds hoger dan de index en betalen wij als huurders van ruim 10 jaar meer dan het grotere appartement met tuin en garage als plus die onlangs is opgeknapt en opnieuw verhuurd, toch gaan wij betalen, zonder problemen. Want anders hebben wij het risico dat.

En voor de verhuurders onder jullie. Zo zien jullie maar weer, dat huurders eigenlijk toch vaak aan het kortste eind trekken. De woningen in de buurt zijn hier onbetaalbaar om te kopen, dus zijn wij aangewezen op huur en op de grillen van de verhuurder.

Bedankt voor diegenen hier die mij van advies wilden dienen.

Finale
Topic Starter

#27 , 15 mar 2016 14:27

Vroeg of laat zal je er inderdaad mee in contact komen maar hetgeen dat je verliest op die huurder heb je tegen dan al verschillende keren verdiend door te zorgen dat uw huurprijzen op peil blijven. De enige manier om dat te doen is huurders te vernieuwen die langdurige periodes huren. De huurprijzen stijgen nu eenmaal sneller dan de index.
[/quote]
Dus u bent ook een verhuurder die trouwe huurders de straat opsmijt, omdat u de huurindex maar niets vindt. Sorry, maar dit vind ik totaal respectloos.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#28 , 15 mar 2016 14:51

Zo zien jullie maar weer, dat huurders eigenlijk toch vaak aan het kortste eind trekken. De woningen in de buurt zijn hier onbetaalbaar om te kopen, dus zijn wij aangewezen op huur en op de grillen van de verhuurder.
Met alle respect maar hier kiest u gewoonweg zelf voor. Als ex-huurder en ex-verhuurder heb ik de markt langs beide kanten "mogen" bekijken en zoals op dit forum regelmatig wordt aangegeven is dit een spel van geven en nemen. Maar als je voor jezelf niet kan uitmaken waar de grens ligt, zal je inderdaad altijd in het hoekje zitten waar de klappen vallen. Voor alle duidelijkheid: als bepaalde zaken expliciet behandeld worden door de wetgeving, dan is dat voor mij de grens.

Didymus

#29 , 15 mar 2016 14:52

Dus u bent ook een verhuurder die trouwe huurders de straat opsmijt, omdat u de huurindex maar niets vindt. Sorry, maar dit vind ik totaal respectloos.
Ik met jou.

KJ86 lijkt hier echter enkel aanwezig te zijn om een bepaalde agenda te verdedigen, niet uit oprechte bezorgdheid over (ver)huurdersgrieven. Het zou goed zijn als hij zijn belangen dan ook publiekelijk kenbaar maakt in een disclaimer.
"sowieso" schrijf je zo.

bambipower

#30 , 15 mar 2016 15:04

er wordt hier eigenlijk helemaal geen juridisch advies gevraagd....
Wat ik lees : huisbaas vraagt meer dan de index, en dat mag in principe niet.... toch laat ik het zo, en betaal nu teveel.
Vraag mij dus het nut af van dit topic

Terug naar “Huren”