Een aanslepende rechtszaak bij een sociaalvoelende vrederechter, kosten die niet kunnen gerecupereerd worden wegens insolvabiliteit huurders of niet voor beslag vatbare som, een gesloopt pand en maandenlange leegstand + belastingen, daarbij het risico om nogmaals met hetzelfde te worden geconfronteerd zijn anders ook rendementskelderaars.....
Opzeggen voor 50 Euro...allemaal goed en wel in een omgeving waar men nog vlot redelijk goede huurders kan vinden of in een specifiek segment.
Maar wat ik ondervind (ik verhuur een aantal panden) is dat de laatste jaren het vet écht wel van de soep is. Al wie zich iets kon kopen heeft dat ook gedaan, er blijven meer en meer problematische gevallen over op de huurmarkt en hoe goed je ook tracht te selecteren, je kan ze er niet steeds uithalen.
Die 50 Euro per maand minder inkomst (wel te verstaan bij betrouwbare huurders die al een tijd in een pand zitten) zou ik bekijken als een risicopremie. Maar ieder zijn ding uiteraard, ik moet niet zeggen wat u dient te doen met uw geld.
Waar ik het wel mee eens ben is dat meerwaarden op vastgoed het eerste decennium m.i. vergeten mogen worden, het komt er dus inderdaad op aan rendement en recurrent inkomen veilig te stellen, alleen leiden meerdere wegen naar Rome (volgens mij).
Ik snap wat u bedoelt. Mijn familie verhuurt al 100 jaar (waarschijnlijk nog veel langer dan dat maar ik kan maar 100 jaar teruggaan) en wij hebben hetgeen dat je hierboven beschrijft ook al meegemaakt.
Je mag er echter niet vanuit gaan dat zo'n zaken schering en inslag zijn. Ik denk dat de slechte huurders minder als een 1% van de markt uitmaken. Iemand die zijn huur betaalt en zorg draagt voor de woning is niet speciaal.
Die personen voordelen gunnen voor zaken die vanzelfsprekend zijn, is pure verwennerij. De kans dat je een slechte huurder tegenkomt is klein, bovendien zijn er allemaal maatregelen om u in te dekken. De groep van straatarme mensen is heel herkenbaar. Vroeg of laat zal je er inderdaad mee in contact komen maar hetgeen dat je verliest op die huurder heb je tegen dan al verschillende keren verdiend door te zorgen dat uw huurprijzen op peil blijven. De enige manier om dat te doen is huurders te vernieuwen die langdurige periodes huren. De huurprijzen stijgen nu eenmaal sneller dan de index.