Huurcontract nietig verklaren

sameer84
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract nietig verklaren

#1 , 08 mar 2016 23:23

Dag allemaal,
Mij college heft een probleem:
Hij spreekt geen Nederlands en hij heeft een huurcontract in het Nederlands aangetekend. Hij wist niet dat deze document een huurcontract was. Natuurlijk hij heeft geen waarborg betaald, geen sleutels gekregen en woont niet in deze pand. Nu de verhuurder vraagt hem om 3 maanden huur voor het “stopzetting van huurcontract” te betalen. Wat moet hij doen?
Dank jullie bij voorbaat voor uw advies 

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 09 mar 2016 08:20

De 3 maand huur betalen.

sloeberken

#3 , 09 mar 2016 08:54

Iets tekenen zonder te weten wat je tekent is niet erg slim, zal betalen zijn of naar de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis

#4 , 09 mar 2016 09:18

Wat dacht hij dan wel getekend te hebben?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 mar 2016 09:44

Verhaal klinkt mij totaal ongeloofwaardig, ofwel betreft het hier wel een zeer naief persoon.

Belangrijke vraag: had de huurovereenkomst reeds een aanvang genomen toen 'het probleem' opdook?

Immers, de huurwet zegt

art 3 § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding.
Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.

Dat 'tijdens' impliceert dat de overeenkomst reeds loopt. Indien bv ondertekend werd op 1 februari maar het contract neemt een aanvang op 1 maart, dan is vóór 1 maart deze bepaling niet van toepassing en kan m.i. behoudens andersluidende clausule die dit scenario afdekt, niet zomaar een vergoeding, laat staan de 3 maand in kwestie, worden gevraagd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#6 , 09 mar 2016 10:11

Verhaal klinkt mij totaal ongeloofwaardig, ofwel betreft het hier wel een zeer naief persoon.

Belangrijke vraag: had de huurovereenkomst reeds een aanvang genomen toen 'het probleem' opdook?

Immers, de huurwet zegt

art 3 § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding.
Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.

Dat 'tijdens' impliceert dat de overeenkomst reeds loopt. Indien bv ondertekend werd op 1 februari maar het contract neemt een aanvang op 1 maart, dan is vóór 1 maart deze bepaling niet van toepassing en kan m.i. behoudens andersluidende clausule die dit scenario afdekt, niet zomaar een vergoeding, laat staan de 3 maand in kwestie, worden gevraagd.
Of dit van toepassing is betwijfel ik sterk, er is langs de zijde van de huurder niets betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”