#5 , 09 mar 2016 09:44
Verhaal klinkt mij totaal ongeloofwaardig, ofwel betreft het hier wel een zeer naief persoon.
Belangrijke vraag: had de huurovereenkomst reeds een aanvang genomen toen 'het probleem' opdook?
Immers, de huurwet zegt
art 3 § 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding.
Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.
Dat 'tijdens' impliceert dat de overeenkomst reeds loopt. Indien bv ondertekend werd op 1 februari maar het contract neemt een aanvang op 1 maart, dan is vóór 1 maart deze bepaling niet van toepassing en kan m.i. behoudens andersluidende clausule die dit scenario afdekt, niet zomaar een vergoeding, laat staan de 3 maand in kwestie, worden gevraagd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.