na 6maand contractbreuk eisen

Kinciatje
Topic Starter

na 6maand contractbreuk eisen

#1 , 23 feb 2016 21:52

Hallo.
Beetje raar e situatie. Maar het zit zo
Ik had in juli een contract getekend voor huis
ben er precies 1maand ingeweest maar verloor mijn werk door omstandigheden en kon het niet meer betalen als alleenstaande 600€ huur. Waarborg enz was betaald.

Had als gestuurd naar de verhuurde omdat ik ze persoonlijk kende met daarop dat ik opzeg zal doen en actief zal mee zoeken achter nieuwe huurder dit was oké voor haar en zou geen kosten aantekenen ( geen contractbreuk of vooropzegvergoeding) 20/08 zijn de nieuwe huurders die ik heb aangeven erin gegaan zij

hebben het zelfde contract getekend zoals ik . Na 2maand eiste de gehuurde 600€ van de
Waarborg . Ik ging er eerst niet mee akkoord maar dacht oké beter dat dan iets anders
Mijn advokaat heeft papieren opgedteld zodat alles juist is.

na lang sturen en bellen hadden we eindelijk een datum afgesproken om alles te oderhandelen voor papier winkel en helft van de waarborg.
Nu tot op vandaag is dit nog steeds niet inorde de verhuurder laat niets meer weten antwoord op niet. Ondertussen is nog steeds niets inorde . Nu heb ik gehoord dat zij via de rechtbank mij zal aanklagen van

onderverhuring ... klopt dit dan of niet ? Mits de nieuwe huurder contract heeft getekend
mijn advokaat ga gezegd dat het goed was dat ik geen opzeg aangetekend heb gestuurt zodat we kunnen spreken over contract overname
kan zij ondanks de lange tijd 6maand ongeveer . Contractbreuk en of 3maand vooropzeg eisen . Mits er al in de eerste maand nieuwe huurders waren

Wie heeft ermeer info of advies ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 feb 2016 22:18

Met wie hebben' de nieuwe huurders het contract getekend? Met jou of met de eigenaars?

Xenophon

#3 , 24 feb 2016 08:19

En wat soort van contract? Korte duur of 9-jarig etc?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 feb 2016 11:19

‘Ik had in juli een contract getekend...20/08 zijn de nieuwe huurders die ik heb aangeven erin gegaan zij hebben het zelfde contract getekend zoals ik’...’Na 2maand eiste de gehuurde 600€ van de Waarborg’...’mij zal aanklagen van onderverhuring ‘...

’Mits er al in de eerste maand nieuwe huurders waren’ en ‘zij hebben het zelfde contract getekend zoals ik’ houdt in dat de verhuurder dit contract mede-ondertekende en de huur ontving,zodat uw huur hierdoor beëindigd werd zonder opzegging en er geen onderverhuring was. De opzegging en de vergoeding uit art.3,§5 Woninghuurwet waren hierdoor overbodig.

Eis zo nodig uw huurwaarborg terug bij de vrederechter door oproeping in minnelijke schikking en daarna desnoods door de verhuurder voor de vrederechter te dagen.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking,zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W..).
Die procedure is kosteloos
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kinciatje
Topic Starter

#5 , 26 feb 2016 17:52

De nieuwe huurders hebben contract getekend met de eigenaars het was 3-6-9 contract. Dit werd inderdaad vroegtijdig beindigd dus hadden ze recht op
contractbreuk + vooropzegging
Maar in de eerste maand trokken de nieuwe huurders al in het huis. Het huis is geen 1dag leeg gestaan waardoor ze geen huur hebben verloren

Dus als ik je goed begrijp heeft de eigenaars nergens recht op ? Zowel niet op contract breuk als op vooropzegging vergoeding ?

En is dit niet ondervehuren
Want die vrouw beweert dat ik het onderverhuur mits ze tot op vandaag nog geen opzegging aangetekend heeft ontvangen
mocht het nu zijn dat zij mij voor e vrederechter trekt en contractbreuk en vooropzegging vergoeding eist na 6maand ist dit mogelijk ?

Kinciatje
Topic Starter

#6 , 26 feb 2016 17:53

Het is zo dat ze 600euro van de 1200euro waarborg eist ... Ik stem hierin toe en nu gaat zij niet akkoord zij wilt het via rechtbank doen...

Kinciatje
Topic Starter

#7 , 27 feb 2016 23:06

:(
‘Ik had in juli een contract getekend...20/08 zijn de nieuwe huurders die ik heb aangeven erin gegaan zij hebben het zelfde contract getekend zoals ik’...’Na 2maand eiste de gehuurde 600€ van de Waarborg’...’mij zal aanklagen van onderverhuring ‘...

’Mits er al in de eerste maand nieuwe huurders waren’ en ‘zij hebben het zelfde contract getekend zoals ik’ houdt in dat de verhuurder dit contract mede-ondertekende en de huur ontving,zodat uw huur hierdoor beëindigd werd zonder opzegging en er geen onderverhuring was. De opzegging en de vergoeding uit art.3,§5 Woninghuurwet waren hierdoor overbodig.

Eis zo nodig uw huurwaarborg terug bij de vrederechter door oproeping in minnelijke schikking en daarna desnoods door de verhuurder voor de vrederechter te dagen.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking,zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W..).
Die procedure is kosteloos

Xenophon

#8 , 28 feb 2016 06:15

@TS: indien u er mocht in slagen één en ander BEGRIJPELIJK uit te leggen zou u reeds meer antwoorden krijgen, we zijn niet helderziend.

-Wat ik ervan maak is dat de verhuurder een nieuwe overeenkomst heeft gesloten met huurders zonder dat u daarbij betrokken was en dat de woning nu opnieuw verhuurd is.

- En dat u nooit officieel enige opzeg heeft gedaan maar gewoon bent vertrokken.

Klopt dat?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Kinciatje
Topic Starter

#9 , 29 feb 2016 16:45

@TS: indien u er mocht in slagen één en ander BEGRIJPELIJK uit te leggen zou u reeds meer antwoorden krijgen, we zijn niet helderziend.

-Wat ik ervan maak is dat de verhuurder een nieuwe overeenkomst heeft gesloten met huurders zonder dat u daarbij betrokken was en dat de woning nu opnieuw verhuurd is.

- En dat u nooit officieel enige opzeg heeft gedaan maar gewoon bent vertrokken.

Klopt dat?

Beste
Ik probeer het zo concreet mogelijk uit te leggen

- ik ben vertrokken zonder aangetekende opzegging omdat ik direct nieuwe huurders had gevonden
ik ben 19/08 eruit gegaan en zij 20/08 erin

- dit staat niet vermeld op contract dat zij via mij de woning zijn ingegaan

- de nieuwe huurders hebben het zelfde vontract zoals mij afgesloten met de verhuurder

- wij hebben allemaal 1x samen gezeten voor de sleutels de overhandigen dit staat op papier + onze handtekingen (veruurder en nieuwe huurders)

- verhuurder heeft nooit opzegging vergoeding of contractbreuk geeisd enkel e helft van de waarborg.
hiermee ben ik akkoord en spreken we telkens datums af maar ze komt elke keer nietnu antwoord zij op niets nie op brieven niet op sms niet op telefoon
Maar via via gehoord dat zij zou via rechtbank willen regelen dat ik aan onderverhuring doet omdat zij tot op vandaag nog geen opzegging brief heeft ontvangen

Xenophon

#10 , 29 feb 2016 18:46

Maar u heeft een document dat de verhuurder getekend heeft en waarin deze verklaart de sleutels in ontvangst te hebben genomen van u? Wat staat daar letterlijk op?

De nieuwe huurders hebben met de verhuurder een contract getekend dat qua bepalingen hetzelfde is als het uwe maar uw naam of handtekening staat nergens op dat nieuwe contract?

Kinciatje
Topic Starter

#11 , 01 mar 2016 21:40

Maar u heeft een document dat de verhuurder getekend heeft en waarin deze verklaart de sleutels in ontvangst te hebben genomen van u? Wat staat daar letterlijk op?

De nieuwe huurders hebben met de verhuurder een contract getekend dat qua bepalingen hetzelfde is als het uwe maar uw naam of handtekening staat nergens op dat nieuwe contract?

Dat klopt mijn handtekening staat nergens op je contract
wat op papier staat is dat ik 600€voor maand augustus betaald heb en dat de nieuwe huurder 200€voor maand augustus moet betalen aan de verhuurders en wanneer zij dit hebben ontvangen ze de 15de september mij 299€zullen terug stoefen
en hierop staan al onze handtekingen dit is het enige

Xenophon

#12 , 02 mar 2016 07:30

Dan kunnen ze u m.i. niets maken. Indien u voor de vrederechter mocht worden gesleept haalt u dat document boven en argumenteert u dat e.e.a. het bewijs is van een minnelijke beëindiging die exhaustief de overeengekomen modaliteiten opsomt. Vanwaar ze met die idee van onderverhuring komen, geen idee. Ik vermoed dat indien ze naar een advocaat trekken (en die de volledige info geven, belangrijke voorwaarde) deze hen wel op andere gedachten zal brengen.

Kinciatje
Topic Starter

#13 , 02 mar 2016 15:23

Dan kunnen ze u m.i. niets maken. Indien u voor de vrederechter mocht worden gesleept haalt u dat document boven en argumenteert u dat e.e.a. het bewijs is van een minnelijke beëindiging die exhaustief de overeengekomen modaliteiten opsomt. Vanwaar ze met die idee van onderverhuring komen, geen idee. Ik vermoed dat indien ze naar een advocaat trekken (en die de volledige info geven, belangrijke voorwaarde) deze hen wel op andere gedachten zal brengen.
Dat vond ik ook raar want meerdere dingen tonen aan dat ik geen ondervhuring doe..

Is het zo dat na 7maand of na 1jaar nog steeds contractbreuk kan eisen of moest dit eerder gebeuren ?

Alvast bedankt voor de info

Xenophon

#14 , 02 mar 2016 15:30

Door dat document te ondertekenen waarin de regeling voor die huur voor de bewuste maand augustrus en de terugstorting in september + het aanvaarden van de sleutels denk ik dat u met grote kans op succes zou kunnen argumenteren dat dat de hele regeling was die werd afgesproken en er bijgevolg geen enkele reden is waarom u nu nog bijkomend met een claim voor verbrekingsvergoeding worden geconfronteerd.

Wacht nu maar rustig af, wat ze zeggen tegen de beenhouwer en wat ze uiteindelijk in een rechtszaak (indien die er al zal komen, hetgeen ik sterk betwijfel) zullen argumenteren zijn twee totaal verschillende zaken. Zorg er alleen voor dat u dat document niet kwijtraakt.

Terug naar “Huren”