overleden verhuurder

kaarnntjj93
Topic Starter

overleden verhuurder

#1 , 22 feb 2016 11:29

Graag had ik enige info vergaard via dit forum alvorens ik stappen onderneem.
Onze situatie is de volgende;

Wij huren sinds twee jaar een huis d.m.v. contracten van een jaar. Dit contract vervalt op 1 mei 2016.
Het huis waarin we wonen staat echter te koop door overlijden van de verhuurder. Er zijn 9 erfgenamen (waarvan geen enkel een mandaat heeft dus hebben we 9 huisbazen).

Er is echter door geen enkele partij een opzeg gedaan...
Ik heb via familie van me gehoord dat een jaarcontract maar eenmaal verlengd mag worden met dezelfde termijn of dat dit anders automatisch een 3/6/9-contract wordt indien er door beide partijen geen opzeg gedaan wordt.

Wij hebben echter geen interesse om hier nog langer te blijven.
Mijn vraag is nu: wat zijn onze opties? Welke stappen moeten/kunnen wij ondernemen om alsnog te kunnen verhuizen?

Met vriendelijke groet,
Karen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 22 feb 2016 11:44

3 maanden op voorhand je opzeg doen naar de correcte partij.
Dit is voor jou nog steeds je oude huisbaas, ook al is deze overleden.
Je kunt ook een kopie naar alle 9 de erfgenomen sturen.
Dit tenzij je een brief ontvangen hebt waarin staat dat je vanaf heden een andere huisbaas moet aanschrijven (inclusief een ander rekeningnummer).

Maar... 3 maanden op voorhand = de brief moet ten laatste op 31 januari ontvangen zijn.
Je bent te laat hiervoor...
Contract zal dus een contract van 9 jaar worden.
Als je nu op zou zeggen, zeg je op in je derde jaar (en mag je weg op 31 mei), maar ga je wel een "boete" moeten betalen omdat je voortijdig opzegt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2016 11:47

Als je nu op zou zeggen, zeg je op in je derde jaar (en mag je weg op 31 mei), maar ga je wel een "boete" moeten betalen omdat je voortijdig opzegt.
Van 1 maand huur.

Reclame

kaarnntjj93
Topic Starter

#4 , 22 feb 2016 11:47

Probleem is, ik denk niet dat de erfgenamen hiervan op de hoogte zijn. Niemand heeft me hierop immers aangesproken, iedereen heeft het over onze verhuis van 1 mei...

Als ik me niet vergist, zit ik volgend jaar dan aan m'n 3de jaar en kan ik dan, mits ik in januari mijn opzeg doe, 1 mei 2017 verhuizen?

artemis

#5 , 22 feb 2016 12:03

Ga eens na of het huurcontract geregistreerd is (heeft wat dit betreft enkel invloed op een 9-jarig contract).
Als het niet geregistreerd is kan u eens het een 9-jarig contract is geworden is weg met een zelf gekozen opzegtermijn en zonder schadevergoeding.
U zou dan theoretisch op 30 april kunnen opzeggen om op 1 mei 2016 te vertrekken (of is dat te snel voor u?)

Anderzijds kan met onderling akkoord van de verhuurders alles. Mogelijk zien zij u graag vertrekken..
Probleem is wie uw aanspreekpunt is.
En wie mag de waarborg vrijgeven?

kaarnntjj93
Topic Starter

#6 , 22 feb 2016 12:17

we huren via een immo-kantoor, dus ik denk dat zij daar gemachtigd toe zijn. onze huur komt echter toe bij de notaris die verantwoordelijk is voor de verkoop van het huis mits dit ook een inkomsten is dat verdeeld moet worden tussen de erfgenamen...

Blaatpraat

#7 , 22 feb 2016 13:04

we huren via een immo-kantoor, dus ik denk dat zij daar gemachtigd toe zijn. onze huur komt echter toe bij de notaris die verantwoordelijk is voor de verkoop van het huis mits dit ook een inkomsten is dat verdeeld moet worden tussen de erfgenamen...
Bekijk je contract daarvoor.

Een immo is meestal niet meer dan een bemiddelaar die een verhuurder matcht aan potentiële huurders.
Eenmaal het contract gesloten, heb jij als huurder niets meer te maken met hun, behalve bij wederverhuring (maar dat is dan de taak van de verhuurder om een immo te kiezen, dit hoeft niet dezelfde te zijn, en jou te verwittigen hiervan).
Een uitzondering hierop is een rentmeester, dan treedt de immo op als tussenpartij tussen huurder en verhuurder (verhuurder krijgt z'n geld, en wordt voor de rest met rust gelaten, simpel gesteld).
Dit wordt dan echter ook zo geschreven in het contract.

Dus: bekijk je contract.
Staat er niets in van je immo (behalve eventuele hoofdingen, of het feit dat zij optraden als bemiddelaar), en heb je geen officiële papieren ontvangen dat zij nu verantwoordelijk zijn, dan hoef je niets te doen richting het immo-kantoor.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 feb 2016 13:14

Uw contract heeft vaste datum, registratie of niet:

BW, Art. 1328:

Art. 1328. Onderhandse akten hebben, ten aanzien van derden, geen dagtekening dan van de dag waarop zij zijn geregistreerd, ofwel van de dag van het overlijden van degene of van een van degenen die de akten ondertekend hebben, ofwel van de dag waarop de hoofdinhoud ervan is vastgesteld in akten door openbare ambtenaren opgemaakt, zoals processen-verbaal van verzegeling of van boedelbeschrijving.

Indien u de huur nu betaalt aan de notaris dan int deze in opdracht en voor rekening van de nalatenschap. Kijk inderdaad uw contract na en zie of de immo niet de verhuurder is. Schrijf anders de notaris aan om mede te delen dat ingevolge niet tijdig betekenen van een opzeg uw contract verlengd werd en is overgegaan in een 9-jarige overeenkomst, op basis van art. 3, par. 6 van de huurwet. Vraag deze de erfgenamen op de hoogte te brengen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#9 , 22 feb 2016 13:25

Ah, dat van bij overlijden wist ik niet. Merci Xenophon.

Nu enkel checken wie de verhuurder is. Als het de immo is heeft registratie wel belang.

kaarnntjj93
Topic Starter

#10 , 22 feb 2016 13:51

Hartelijk dank Xenophon!

Terug naar “Huren”