Huren & Domicilie

Urietje1
Topic Starter

Huren & Domicilie

#1 , 15 feb 2016 13:25

Hallo iedereen,

Ik en mijn-inmiddels ex-vriend huren samen een appartement. Hij heeft zijn domicilie hier, ik niet aangezien ik nog student bent. We staan wel allebei vermeld op het huurcontract als huurders.

Mijn ex-vriend woont momenteel terug thuis en voorlopig staat zijn domicilie nog op het adres van ons appartement. Ik heb inmiddels een nieuwe vriend die graag zijn domicilie hier wil zetten. Mijn ex-vriend maakt er geen probleem van om zijn domicilie hier te schrappen en terug thuis te plaatsen.

Is dit mogelijk zonder wijzigingen aan te brengen aan het huurcontract? Met andere woorden, kan mijn nieuwe vriend zich hier domiciliëren (in plaats van mijn ex-vriend) zonder dat we contractbreuk plegen?

Vooraleer ik mijn huisbaas op de hoogte breng, had ik graag al wat kennis erover gehad. In het huurcontract staat immers "de huurder mag absoluut niet onderverhuren [...] en mag ook niet zijn huurrecht aan anderen overdragen of afstaan, zelfs niet gratis ter beschikking stellen. Dienenaangaande zal geen stilzwijgende toestemming mogen ingeroepen worden. Mocht schriftelijke toestemming worden gegeven, blijft de huurder solidair aansprakelijk."

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 feb 2016 13:30

Eerst en vooral: de domicilie moet staan waar je effectief woont, je hebt dat zelf niet te kiezen.

Ik zou voor een nieuw contract gaan aangezien uw ex nog steeds aansprakelijk is, ook al woont hij er niet meer. Zolang het doorlopend gebeurt, zal uw huisbaas er geen probleem van maken. De kosten zijn uiteraard voor u.

Urietje1
Topic Starter

#3 , 15 feb 2016 13:36

Hetgeen me tegenhoudt om een nieuw contract te vragen is het feit dat de kans groot is dat we hier binnen het jaar toch zullen gaan verhuizen. Ik wil de kosten dus zoveel mogelijk inperken.

Reclame

Xenophon

#4 , 15 feb 2016 13:46

Probleem is dat zoals hierboven gezegd uw ex in elk geval zolang hij als huurder op de overeenkomst staat mee kan aangesproken worden voor de huur en eventuele schade. Hij zou roekeloos zijn om dit risico te nemen; regelmatig verschijnen hier vragen van mensen die door hun ex partner of door de verhuurder voor duizenden Euro's aangesproken worden.

Daarenboven is er ook contractueel een probleem.

Hoe lang loopt de overeenkomst nog en hoelang huurt u reeds? Is het contract geregistreerd?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Urietje1
Topic Starter

#5 , 15 feb 2016 13:58

Klopt, maar dat risico neemt mijn ex momenteel sowieso aangezien hij hier niet meer woont en geen zicht meer heeft wat hier gebeurt.

Het contract is geregistreerd en betreft een 3-6-9 contract die nu reeds 1j & 7m loopt. In september zouden we het contract sowieso stopzetten aangezien mijn studies dan ten einde lopen.

We zouden sowieso een maand huur als boete betalen als we die na twee jaar opzeggen, maar als we die nu opzeggen zou het twee maand huur als boete zijn. Plus dat we dan voor de komende maanden een nieuw contract zouden moeten aangaan met waarschijnlijk opnieuw een 3-6-9 formule.

Xenophon

#6 , 15 feb 2016 14:04

Puur pragmatisch is er vermoedelijk geen enkel probleem indien uw nieuwe partner zich er domicilieert en zolang de huur netjes betaald wordt. Ik ken weinig verhuurders die tussendoor eens gaan checken wie er gedomicilieerd staat in het goed. Maar indien hij er achter komt dan ZOU u problemen kunnen krijgen want contractueel is het niet kosher.

De risico's liggen in hoofdzaak bij uw ex dus indien deze akkoord is zal het wel loslopen...als de verstandhouding goed blijft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Blaatpraat

#7 , 15 feb 2016 14:25

De risico's liggen in hoofdzaak bij uw ex dus indien deze akkoord is zal het wel loslopen...als de verstandhouding goed blijft.
Dit is de bottomline.

Risico's zijn voor uw ex.

LeenW

#8 , 15 feb 2016 15:45

Inderdaad, en best dat u hem dat ook zegt, want hij moet wel goed zot zijn om hiermee akkoord te gaan. U mag zeker geen misbruik maken van eventuele onwetendheid aan zijn kant.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2016 16:08

U mag zeker geen misbruik maken van eventuele onwetendheid aan zijn kant.
Toch wel een vreemde houding hier op dit forum, zeker gezien hier regelmatig verschijnt (en terecht) dat het niet kennen van de wet geen geldig excuus is. Ik veronderstel dat u tenminste refereert naar zijn onwetendheid aangaande de wetgeving.

LeenW

#10 , 15 feb 2016 16:15

U mag zeker geen misbruik maken van eventuele onwetendheid aan zijn kant.
Toch wel een vreemde houding hier op dit forum, zeker gezien hier regelmatig verschijnt (en terecht) dat het niet kennen van de wet geen geldig excuus is. Ik veronderstel dat u tenminste refereert naar zijn onwetendheid aangaande de wetgeving.
Ja ik begrijp uw punt. Mijn opmerking was waarschijnlijk eerder ethisch dan juridisch. Het blijft inderdaad de fout van de ex als hij de situatie zo laat, hij kan onwetendheid niet als excuus inroepen tov schuldeisers of iets in die aard. Maar als TS nu weet dat die mens in de problemen kan komen omdat hij dit niet weet, zou er toch een morele verplichting moeten zijn hem hierover te informeren.

Maar bon, genoeg niet-juridisch gezever :)

artemis

#11 , 15 feb 2016 18:09

De ex kan zich ook uit het bestaande huurcontract laten schrappen zonder dat er een nieuwe huurovereenkomst hoeft opgesteld te worden, en dan zijn domicilie wijzigen wat hij sowieso hoort te doen.
De nieuwe vriend kan zijn domicilie nemen bij de TS zonder dat hij mee in het huurcontract hoeft te zitten.
Dat lijkt mij eigenlijk de meest plausibele en zuivere oplossing voor alle partijen en ze is niet nadelig voor de TS.

Xenophon

#12 , 15 feb 2016 18:12

Als verhuurder zou ik daar nooit mee akkoord gaan want dat tast mijn waarborg aan en TS studeert nog. Op zijn minst zou ik dan een borgstelling van een kredietwaardige derde partij (ouder) eisen.

artemis

#13 , 15 feb 2016 18:15

Als verhuurder zou ik daar nooit mee akkoord gaan want dat tast mijn waarborg aan en TS studeert nog. Op zijn minst zou ik dan een borgstelling van een kredietwaardige derde partij (ouder) eisen.
Klopt, en kan ook.

Urietje1
Topic Starter

#14 , 16 feb 2016 11:07

Dat is nu al het geval. Mijn vader staat borg.

Xenophon

#15 , 16 feb 2016 11:14

Dan zou het mij eerlijk gezegd verwonderen indien de verhuurder een probleem mocht maken rond die schrapping.

Maar de bal ligt eigenlijk in het kamp van uw ex; als deze er kan mee leven dat zijn naam op de overeenkomst blijft staan dan hoeft u zich nergens iets van aan te trekken denk ik persoonlijk. 100% ok is het niet gelet op de contractbepalingen maar bon, wat niet weet, niet deert en zolang de huur wordt betaald en het goed onderhouden.....

Terug naar “Huren”