wanneer opzeggen?

Schumi
Topic Starter

wanneer opzeggen?

#1 , 08 sep 2008 10:01

binnenkort zouden we willen verhuizen naar een nieuwe huurwoning, nl. vanaf 1 nov'08.
op 1 okt'08 begint het derde jaar van de huurperiode van ons huidige appartement. mijn vraag is nu, wanneer zeg ik best op om zoveel mogelijk kosten te vermijden, want contract is daar nogal onduidelijk over:

- contract zegt (over wederopzeggingsvergoeding, dus "boete" die je betaalt als je vervroegt opzegt): de verhuurder krijgt een vergoeding van 1 maand huur als je contract opzegt in 3de jaar (2 maand boete als je opzegt in 2de jaar).
Stel ik stuur vandaag mijn opzegbrief, dan begint de opzegtermijn te lopen vanaf 1ste dag volgende maand, dus vanaf 1 okt. Maar moet ik dan 2 maand boete betalen omdat ik dan eigenlijk opzeg "gegeven" heb in sept'08, of toch pas 1 maand boete omdat de opzegtermijn pas begint te lopen vanaf okt? (ik wil natuurlijk liefst zo snel mogelijk opzeggen!)
Dus wat telt wettelijk, de opzegdatum vd de opzegbrief, of de 1ste dag van uw opzegtermijn? ... een belangrijk detail dat al gauw 1 maand extra boete kan kosten denk ik :?

Verder nog een vraagje: de opzegtermijn is 3 maanden, dus feitelijk moeten we nog huur betalen voor okt-nov-dec; wat gebeurt er als er in die periode al een nieuwe huurder komt opdagen, en die wil direct huren vanaf vb. nov? moeten wij dan niet meer verderbetalen (binnen die opzegtermijn) of juist wel, en krijgt de verhuurder maw dan een paar maand dubbele huur (van nieuwe huurder + van ons)?

alvast bedankt mocht iemand het antwoord weten :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 sep 2008 05:42

De datum waarop de verhuurder het AS ontvangt (normaal dus 1 dag later) telt. Maar elke opzeg begint echter pas te lopen de eerste van de maand volgend op de maand waarin de opzeg gegeven word. Dus dat maakt niet zoveel uit. Je moet zorgen dat de verhuurder het AS voor het einde v/d maand ontvangt.

De opzegtermijn is idd. 3 maanden. Dat heeft niets te maken met de opzegvergoeding wegens vroegtijdig beeindeigen van het kontrakt. Tijdens die opzegtermijn heb jij het recht om in de woning te blijven wonen. Je blijft dus gewoon je huur maandelijks betalen. Is er een nieuwe huurder dan kan jij beslissen of je er mee akkoord bent om op vraag van de verhuurder hem voor het einde van die 3 maanden de woning te laten betrekken. Indien je ermee akkoord gaat hoef je vanzelfsprekend vanaf dat ogenblik geen huur meer te betalen.

Ik zou het echter slimmer uitspelen. Vind de verhuurder een nieuwe huurder die er absoluut voor het einde van die 3m. in wil enerzijds, en weet de verhuurder anderzijds dat het voor jouw eventueel mogelijk is en geen probleem voor jou zou vormen om de woning voor het einde van die 3m. te verlaten (laat hem dat duidellijk verstaan), en vreest de verhuurder dat hij de woning aan die nieuwe kandidaat huurder misschien niet zal kunnen verhuren tenzij ze quasi onmiddellijk vrijkomt; kan jij een schadevergoeding per maand extra dat je bereid bent te vertrekken voor het einde van die 3m. vooropzeg, bedingen. Dit onafgezien van het feit dat je natuurlijk geen huur betaalt voor een woning die je niet (meer) betrekt.

Reclame

Terug naar “Huren”