op 1 okt'08 begint het derde jaar van de huurperiode van ons huidige appartement. mijn vraag is nu, wanneer zeg ik best op om zoveel mogelijk kosten te vermijden, want contract is daar nogal onduidelijk over:
- contract zegt (over wederopzeggingsvergoeding, dus "boete" die je betaalt als je vervroegt opzegt): de verhuurder krijgt een vergoeding van 1 maand huur als je contract opzegt in 3de jaar (2 maand boete als je opzegt in 2de jaar).
Stel ik stuur vandaag mijn opzegbrief, dan begint de opzegtermijn te lopen vanaf 1ste dag volgende maand, dus vanaf 1 okt. Maar moet ik dan 2 maand boete betalen omdat ik dan eigenlijk opzeg "gegeven" heb in sept'08, of toch pas 1 maand boete omdat de opzegtermijn pas begint te lopen vanaf okt? (ik wil natuurlijk liefst zo snel mogelijk opzeggen!)
Dus wat telt wettelijk, de opzegdatum vd de opzegbrief, of de 1ste dag van uw opzegtermijn? ... een belangrijk detail dat al gauw 1 maand extra boete kan kosten denk ik

Verder nog een vraagje: de opzegtermijn is 3 maanden, dus feitelijk moeten we nog huur betalen voor okt-nov-dec; wat gebeurt er als er in die periode al een nieuwe huurder komt opdagen, en die wil direct huren vanaf vb. nov? moeten wij dan niet meer verderbetalen (binnen die opzegtermijn) of juist wel, en krijgt de verhuurder maw dan een paar maand dubbele huur (van nieuwe huurder + van ons)?
alvast bedankt mocht iemand het antwoord weten