opzeg huur handelspand

GANDA-DENT@SKYNET.BE
Topic Starter

opzeg huur handelspand

#1 , 05 sep 2008 12:47

Beste,
In 1992 hebben mijn man zaliger(overleden 31/12/2002)en zijn vennoot een gebouw gekocht ten private titel.Dit gebouw hebben zij verhuurd aan hun bvba (labo).Na het overlijden heeft de andere vennot zijn aandelen verkocht aan mijn zoon,en is verder blijven werken in het bedrijf als bediende.
Er is nooit een huurkontrakt opgesteld of geregistreed daar beiden vennoten eigenaar waren(ik zelf ben nu voor de helft eigenaar van het gebouw),en krijg dus de helft van de huur.
Mijn zoon is nu een nieuw labo aan het bouwen en de verhuis is voorzien voor eind december 2008.
Daar de mede eigenaar op de hoogte was van deze plannen,heeft hij samen met mij beslist om ons pand te koop te stellen (sinds november 2007).
Nu eist hij een opzeg brief van mijn zoon,wat moet en mag er in die brief staan, en is 3 maanden vooropzeg genoeg(mits gebrek aan kontrakt)
Kan de mede eigenaar eisen dat mijn zoon nog huur moet betalen na die 3 maanden,zo ja,hoelang?
Graag dringend antwoord a.u.b.
Een zeer bezorgde moeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 05 sep 2008 13:34

De huurder kan na elke driejarige periode de handelshuur opzeggen mits een opzegtermijn van zes maanden. Probleem zal zijn de begindatum vast te stellen. Probeer een minnelijke schikking te bedingen die je bij de vrederechter gratis kan laten acteren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2008 14:15

Ik betwijfel of de handelshuurwet van toepassing is. Er is sprake van een labo. Daar komen toch geen cliënten?

In dat geval is het gemeen huurrecht van toepassing:
Art. 1736. <W> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

Als de handelshuurwet toch van toepassing zou zijn staan we voor een huur van onbepaalde duur. De negen jaar zijn om en blijkbaar werd geen huurhernieuwing aangevraagd. De wet bepaalt niets i.v.m. de door de huurder te respecteren opzegtermijn. Rb. Dendermonde 15 juni 2001, R.W. 2001-2002, 536 besliste dat de opzegtermijn dan één maand is.
In een noot onder dit vonnis schrijft Van oevelen: "Welke opvatting men omtrent het hierboven behandelde probleem ook moge verdedigen, het is duidelijk dat er hier sprake is van een leemte in de Handelshuurwet, die door de rechtspraak zal moeten worden opgevuld. Het geannoteerde vonnis is, voor zover kon worden nagegaan, de eerste gepubliceerde uitspraak over deze aangelegenheid sinds de inwerkingtreding van de huurwet van 20 februari 1991. De door de rechtbank gegeven oplossing kan, zoals gezegd, worden goedgekeurd. Af te wachten valt of de latere
rechtspraak zich daarbij zal aansluiten.

Rb. Leuven 27 oktober 2004, Rol 03/ 840/ A, besliste dat de opzegtermijn dan zes maanden moet zijn.

scorpioen

Reclame

GANDA-DENT@SKYNET.BE
Topic Starter

#4 , 05 sep 2008 14:56

Waar kan ik een voorbeeld van zo'n opzegbrief vinden,om juist te weten wat er in moet staan?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2008 12:36

Een voorbeeld:

"Geachte,

Bij deze deel ik u mee dat ik de huurovereenkomst m.b.t het onroerend goed gelegen te [adres] beëindig tegen [datum einde overeenkomst].

Hoogachtend,"

Meer moet dat niet zijn.

scorpioen

Terug naar “Huren”