Boom snoeien huurhuis

Dewiro
Topic Starter

Boom snoeien huurhuis

#1 , 28 jan 2016 19:34

Nog een vraagje ivm onze huurwoning:

Wij huren een woning sinds oktober 2015, aan deze woning is een tuintje waarin een appelboom staat. Die boom is vrij groot (en de tuin klein) en er staan echt heel veel appels op ... Gedurende de maanden okt-nov 15 konden we het gras niet meer zien doordat er continu een laag appels lag, eigenlijk bijna verspreid over de gehele tuin, alsook een deel van die van onze beide buren. Raapte ik ze op dan lag er binnen de kortste keren weer een laag. We hadden ook veel molshopen, vermoedelijk door al die appels die op de grond lagen. We konden ze toen niet plukken want we hadden geen ladder, maar zelfs met ladder zou het onmogelijk geweest zijn alle appels te plukken, het zijn er gewoon teveel. Nu sprak ik onlangs met één van de buren die hier al lang woont en die vertelde me dat we in de zomer moesten oppassen want dat er hier, door al die appels, enorm veel bijen zitten. Wij hebben een klein kindje en (ookal zijn we uiteraard steeds bij hem) zouden hem graag met een gerust hart in de tuin laten spelen deze zomer ... Het is ook gewoon niet fijn bewegen in een tuin met appeltapijt, en dan al die bijen en mollen. Om al die redenen zouden we eigenlijk het liefst iets doen aan die boom, zoals snoeien bvb. Dat lijkt me minder drastisch dan hem weg doen (wat me misschien zelfs niet mogen) en efficienter dan een net hangen ofzo om de appels op te vangen.

Wat moeten we hiervoor doen om dit correct aan te pakken? Moet de eigenaar de boom snoeien wanneer wij dit vragen? En moet hij dan ook de kosten dragen? Of moeten we dit gewoon zelf doen en zelf de kosten dragen, en hebben we daar dan toestemming voor nodig?

Ik stel deze vraag nu reeds omdat dit niet iets is dat ik wil laten aanslepen, ik zou het graag gedaan hebben nog voordat de lente/zomer begint, anders heeft het ook niet veel zin. Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 jan 2016 20:10

Snoeien en onderhouden boom is voor de huurder. Is niet omdat er dit jaar veel appels zijn dat volgende ook zo is.
Appels oprapen en desnoods in GFT container deponeren. Die beien komen naar de bloesems niet naar de appels, wel wespen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#3 , 28 jan 2016 21:34

Klopt. Onderhoud van de boom is voor de huurder!

Vraag in uw omgeving of er iemand geïnteresseerd is in gratis appels, wel zelf plukken. Plaats desnoods een advertentie op internet, voeding verspillen is echt een spijtige zaak.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2016 22:43

Als de boom natuurlijk niet onderhouden is gedurende jaren best toch eerst overleggen met eigenaar.
Snoeien best door deskundige op moment dat het kan.
Dacht best tussen november en maart.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 jan 2016 05:11

Snoeien is voor uw rekening maar u mag de boom niet verwijderen zonder toestemming van de verhuurder. Appelaars kennen wisseloogsten: sommige jaren heel veel, andere bijna niets. Dat er in de zomer heel veel bijen zouden door zitten lijkt me sterk, eerlijk gezegd. Wanneer de boom in bloei staat, ja, maar appels zijn tijdens de echte zomerperiode zelfs niet rijp. Mocht ik in uw plaats zijn, ik zou vrienden en familie uitnodigen om er te komen plukken/rapen. En appelmoes maken en invriezen voor een heel jaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Dewiro
Topic Starter

#6 , 29 jan 2016 10:02

Ok, bedankt. Als de volgende opbrengst die van vorig jaar evenaart dan hebben we, zelfs met snoeien, nog genoeg appels voor de hele straat. Ik denk dus dat we 'm toch gaan snoeien, kwestie van onderhoud want nu is het toch een beetje out of control, en als er dan nog zoveel appels opstaan uitdelen, appelmoes maken, etc. Het is sowieos niet onze bedoelong de boom helemaal te verwijderen of voedsel te verspillen, maar het moet wel een beetje controleerbaar blijven, en veilig voor ons kindje. Het probleem is ook deels dat we niet zo'n hoge ladder hebben en ook niet willen kopen wegens geen plaats om ze te zetten. Een heel deel van die appels waren al wat rot toen ze eraf vielen en dan brengt het enkel overlast en heb je er nog maar weinig geniet van ... Maar we zullen de boom goed verzorgen en dan zien dat we iets nuttigs doen met de overige appels ...

tira00

#7 , 29 jan 2016 11:23

Op rottende appels komen natuurlijk wel wespen af.
Hier pas een pruimenboom weggedaan omdat honderden wespen afgelopen jaar de hangende puimen opaten.
Het was gevaarlijk om gewoon langs de boom te wandelen.
Kan me heel goed voorstellen dat het gevaarlijk zou zijn voor kleine kinderen.

Terug naar “Huren”