Nog een vraagje ivm onze huurwoning:
Wij huren een woning sinds oktober 2015, aan deze woning is een tuintje waarin een appelboom staat. Die boom is vrij groot (en de tuin klein) en er staan echt heel veel appels op ... Gedurende de maanden okt-nov 15 konden we het gras niet meer zien doordat er continu een laag appels lag, eigenlijk bijna verspreid over de gehele tuin, alsook een deel van die van onze beide buren. Raapte ik ze op dan lag er binnen de kortste keren weer een laag. We hadden ook veel molshopen, vermoedelijk door al die appels die op de grond lagen. We konden ze toen niet plukken want we hadden geen ladder, maar zelfs met ladder zou het onmogelijk geweest zijn alle appels te plukken, het zijn er gewoon teveel. Nu sprak ik onlangs met één van de buren die hier al lang woont en die vertelde me dat we in de zomer moesten oppassen want dat er hier, door al die appels, enorm veel bijen zitten. Wij hebben een klein kindje en (ookal zijn we uiteraard steeds bij hem) zouden hem graag met een gerust hart in de tuin laten spelen deze zomer ... Het is ook gewoon niet fijn bewegen in een tuin met appeltapijt, en dan al die bijen en mollen. Om al die redenen zouden we eigenlijk het liefst iets doen aan die boom, zoals snoeien bvb. Dat lijkt me minder drastisch dan hem weg doen (wat me misschien zelfs niet mogen) en efficienter dan een net hangen ofzo om de appels op te vangen.
Wat moeten we hiervoor doen om dit correct aan te pakken? Moet de eigenaar de boom snoeien wanneer wij dit vragen? En moet hij dan ook de kosten dragen? Of moeten we dit gewoon zelf doen en zelf de kosten dragen, en hebben we daar dan toestemming voor nodig?
Ik stel deze vraag nu reeds omdat dit niet iets is dat ik wil laten aanslepen, ik zou het graag gedaan hebben nog voordat de lente/zomer begint, anders heeft het ook niet veel zin. Alvast bedankt!