Opzeg huur zonder contract

timar33
Topic Starter

Opzeg huur zonder contract

#1 , 03 sep 2008 22:55

Misschien is het hier al ergens ter sprake gekomen, maar ik vind het niet zo direct terug.
De eigenaar van een snackbar huurt een handelspand. Hij op zijn beurt huurt een gedeelte daarvan aan een vriendin van mij. Nu de eigenaar is van plan in de nabije toekomst het handelspand te verkopen en heeft aan mijn vriendin laten weten dat ze zo vlug mogelijk het pand moet verlaten.
Er is natuurlijk enkel een mondelinge overeenkomst tussen haar en de uitbater van de snackbar. Het maandelijkse huurgeld betaalt ze cash en krijgt daarvoor geen betalingsbewijs.
Ze staat op dat adres wel officieel ingeschreven. Woonstvastelling is gebeurd door de politie.
Ze is daar komen wonen nadat de nieuwe huurwet verschenen is.
Nu, mijn vraag is, kan de eigenaar haar zo plots op straat zetten, heeft hij hiervoor ook een opzegtermijn te respecteren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 04 sep 2008 13:48

De uitbater van de snackbaar huurt dus het handelspand en verhuurt een gedeelte door aan je vriendin. Een mondeling huurcontract is wel geldig maar ik weet niet of je de betaling van een huurprijs moet kunnen bewijzen. De uitbater van de snackbar zou kunnen zeggen dat je vriendin er gratis mag wonen, al is de vraag of een rechter dit zal geloven. Anderzijds zal de uitbater helemaal niet willen dat er veel ruchtbaarheid aan de situatie wordt gegeven (fiscus).

timar33
Topic Starter

#3 , 04 sep 2008 17:46

Nu blijkt dat hij ook achter zit met de uitbetaling van de weddes van de meisjes die in de snackbar werken.
Voor de huur kan ze getuigen vinden die kunnen bevestigen dat ze effectief huur betaald.
In ieder geval denk ik toch dat hij, indien hij wil dat ze de woning verlaat, dit aangetekend moet doen. En ik vermoed dat de opzegtermijn bij onderverhuring 3 maand bedraagt, ipv 6 maand bij een mondeling contract dat aanzien wordt als een contract van 9 jaar (algemene regel).
Als ik mis ben, spreek me aub tegen.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2008 11:49

“Art.1...§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Uw woning is ondergeschikt aan de handelshuur van de snackbar en dus niet onderworpen aan de woninghuurwet.

“Art.11bis.Indien de huurovereenkomst het hem niet verbiedt, kan de huurder een gedeelte van het gehuurde goed onderverhuren om te worden gebruikt als hoofdverblijfplaats, op voorwaarde dat hij zijn handel behoudt in het gehuurde goed. Het derde tot zevende lid van *artikel 4, § 2, van de (Woninghuurwet) zijn op deze onderverhuring van toepassing...” (Handelshuurwet 30 april 1951).

* “Art.4...§ 2...Wanneer de verhuurder aan de hoofdhuurovereenkomst een einde maakt, moet de huurder uiterlijk de vijftiende dag na ontvangst van de opzegging een afschrift daarvan aan de onderhuurder betekenen en hem ervan in kennis stellen dat de onderverhuring op dezelfde dag als de hoofdhuurovereenkomst beëindigd wordt...”(Woninghuurwet).

De verhuurder kan op geen andere wijze de onderhuur geldig beëindigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

timar33
Topic Starter

#5 , 05 sep 2008 20:06

Bedankt voor de uitleg

Terug naar “Huren”