gemeenschappelijke kosten

eendjeduk
Topic Starter

gemeenschappelijke kosten

#1 , 01 sep 2008 10:18

Ik huur een klein studiootje. De huisbaas begint vanalles aan te rekenen, bij niet-betaling dreigt hij met het gerecht.
In het huurcontract staat enkel dat 'gemeenschappelijke kosten' moeten betaald worden. Er staat niet vermeld wat die zijn.
Zo is er 'onkruidverdelging' aangerekend, die niet gebeurd is. De oprit staat vol onkruid.
Kan de huisbaas zomaar iets aanrekenen, hij laat huurders er voor opdraaien? Is hij 'wettelijk verplicht' om op papier te laten weten wat dat inhoudt?
Is de huisbaas 'wettelijk verplicht' om een copie van de facturen te geven?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yorkie1995

#2 , 02 sep 2008 10:47

De verhuurder is verplicht -bij vraag van de huurder- om de facturen van alle aangerekende onkosten te tonen.

Je kan dus vragen naar de facturen en zelf uitrekenen wat je nu precies moet betalen. De verhuurder mag niet zomaar dingen aanrekenen, hij moet die kunnen bewijzen met facturen!

j.demoor

#3 , 02 sep 2008 11:01

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.”(B.W.).

Ook dient degene die de kosten aanrekent zonodig te bewijzen dat de betaalde kosten werken of leveringen betreffen voor het verhuurde pand.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

sporting

#4 , 04 sep 2008 18:46

Ik huur een klein studiootje. De huisbaas begint vanalles aan te rekenen, bij niet-betaling dreigt hij met het gerecht.
In het huurcontract staat enkel dat 'gemeenschappelijke kosten' moeten betaald worden. Er staat niet vermeld wat die zijn.
Zo is er 'onkruidverdelging' aangerekend, die niet gebeurd is. De oprit staat vol onkruid.
Kan de huisbaas zomaar iets aanrekenen, hij laat huurders er voor opdraaien? Is hij 'wettelijk verplicht' om op papier te laten weten wat dat inhoudt?
Is de huisbaas 'wettelijk verplicht' om een copie van de facturen te geven?

Alvast bedankt.
Eerst moet je het volgende onderscheid maken:
- is de oprit bedoeld voor alle bewoners? --> iedereen moet deze onderhouden
- of enkel voor diegene die op het gelijkvloers wonen? --> alleen deze personen dragen het onderhoud

Verder ben je als huurder eigenlijk zelf "verplicht" het te onderhouden, gelet je er zelf woont, maw, als je de oprit zelf onderhoudt, hoeft de verhuurder niet met facturen aan te draven.

Vervolgens ALTIJD naar bewijzen vragen en niet alleen maar een kasticketje ofzo. Ik veronderstel dat die bus onkruidverdelger niet leeg zal zijn? ... :roll:

Tot slot, denk niet dat het in het contract supergespecifieerd moet worden, ofwel werk je met een forfait, ofwel staat het gewoon vermeld dat deze verrekend worden. An sich spreekt het voor zich dat dit tevens onder de noemer "onderhoud" valt. Je kan het natuurlijk ook zelf met de hand allemaal gaan wieden, maar dat kan je niet van de verhuurder verwachten natuurlijk ;)

JohnD

#5 , 05 sep 2008 04:19

Ziet er op het eerste zicht het type verhuurder uit dat de huurder uitbuit en denkt zomaar alles te kunnen aanrekenen. Verder zet hij ook blijkbaar een grote mond open over naar het gerecht stappen om aldus de kleine studiohuurder eens extra te intimideren. Een echte bullebak. Ik zou hem met slechts een enkele en degelijk opgesteld AS voorgoed het zwijgen opleggen.

eendjeduk
Topic Starter

#6 , 05 sep 2008 10:08

Ik denk dat ik bij de volgende gemeenschappelijke kosten die zogezegde 'onkruidverdelging' er zelf aftrek.
Tenzij hij een fatsoenlijk factuur stuurt, ik heb nog geen enkel factuur gezien van de vorige kosten :x

En het is echt een bullebak en een uitbuiter :evil:
Ik ben dat gedreig met de rechtbank echt beu :twisted:

sporting

#7 , 05 sep 2008 11:07

Ik denk dat ik bij de volgende gemeenschappelijke kosten die zogezegde 'onkruidverdelging' er zelf aftrek.
Tenzij hij een fatsoenlijk factuur stuurt, ik heb nog geen enkel factuur gezien van de vorige kosten :x

laat hem dreigen met zijn dagvaarding. Het is niet omdat HIJ naar de RB stapt, dat hij gelijk krijgt. Er is altijd ruimte voor minnelijk overleg nadat alle partijen zijn gehoord.
Voor uithuiszetting of dergelijke meer moet je heus niet bang zijn :wink:

JohnD

#8 , 05 sep 2008 22:25

Opgelet hij moet die faktuur niet opsturen volgens het door jdm hierboven geciteerde BW artikel 1728ter. Hij moet ze ter inzage aanbieden bij eenvoudige vraag van U. U noteert alles en zegt dat U alles zal uitpluizen.
Nou ja dat kon ik idd al snel opmaken.

Terug naar “Huren”