Ik huur een klein studiootje. De huisbaas begint vanalles aan te rekenen, bij niet-betaling dreigt hij met het gerecht.
In het huurcontract staat enkel dat 'gemeenschappelijke kosten' moeten betaald worden. Er staat niet vermeld wat die zijn.
Zo is er 'onkruidverdelging' aangerekend, die niet gebeurd is. De oprit staat vol onkruid.
Kan de huisbaas zomaar iets aanrekenen, hij laat huurders er voor opdraaien? Is hij 'wettelijk verplicht' om op papier te laten weten wat dat inhoudt?
Is de huisbaas 'wettelijk verplicht' om een copie van de facturen te geven?
Alvast bedankt.
Eerst moet je het volgende onderscheid maken:
- is de oprit bedoeld voor alle bewoners? --> iedereen moet deze onderhouden
- of enkel voor diegene die op het gelijkvloers wonen? --> alleen deze personen dragen het onderhoud
Verder ben je als huurder eigenlijk zelf "verplicht" het te onderhouden, gelet je er zelf woont, maw, als je de oprit zelf onderhoudt, hoeft de verhuurder niet met facturen aan te draven.
Vervolgens ALTIJD naar bewijzen vragen en niet alleen maar een kasticketje ofzo. Ik veronderstel dat die bus onkruidverdelger niet leeg zal zijn? ...
Tot slot, denk niet dat het in het contract supergespecifieerd moet worden, ofwel werk je met een forfait, ofwel staat het gewoon vermeld dat deze verrekend worden. An sich spreekt het voor zich dat dit tevens onder de noemer "onderhoud" valt. Je kan het natuurlijk ook zelf met de hand allemaal gaan wieden, maar dat kan je niet van de verhuurder verwachten natuurlijk
