Huurmindering mogelijk in Belgie?

rosen
Topic Starter

Re: Huurmindering mogelijk in Belgie?

#31 , 17 jan 2016 16:12

de eigenaar heeft mij laten weten dat het water dat door het plafond komt afkomstig is van het terras boven mij (onoverdekte bankirai hout waartussen blaren van de bomen en andere vuiligheid na verloop van tijd zijn tussengekomen, verrottingstoestanden en eveneens regenwater dat zich daaronder ophoopt en leidt tot verstoppingen)
.
Hij is van plan het terras op te breken en te vernieuwen.

Eveneens het opstijgend vocht (met schimmel tot gevolg) in de slaapkamer gaat hij aanpakken. In mijn ouderlijk huis heeft zich een gelijkaardige situatie voorgedaan die maandenlang heeft geduurd om het op te lossen.

Kan hij mij bvb omwille van dringende herstellingen eruit zetten?

Zijn er bepaalde gronden waarbij de eigenaar bij een contract van bepaalde duur de huurder er voortijdig kan uitzetten? Heb ik in dat geval recht op een schadevergoeding (bvb minstens de kosten van een verhuisfirma, het huurverschil met het nieuw door de huurder betrokken appartement in geval van gestegen huurprijzen (sorry, eveneens de normale procedure in Duitsland)).

Heb IK in dat geval bvb recht op 19 maanden huur?

Wat betekent TS?
Laatst gewijzigd door rosen op 17 jan 2016 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rosen
Topic Starter

#32 , 17 jan 2016 16:15

Wat betreft de woninginspectie: kun je deze vrijblijvend even komen laten kijken?

sloeberken

#33 , 17 jan 2016 16:33

Op u verzoek kan de inspectie gebeuren. Verhuurder kan u er niet uitzetten.
TS betekend Tropic starter, dat ben jij.

lees de huurwet 2015: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#34 , 17 jan 2016 16:41

Er is niet zoiets als een vrijblijvende inspectie. Het kan ook zeer lang duren voordat deze wordt uitgevoerd en nogmaals, indien de verhuurder -zoals hier blijkbaar- reparaties laat uitvoeren begaat hij geen fout, hij zal u er niet kunnen uitzetten maar u zal de werken dienen te tolereren (mogelijk mits huurvermindering, dat hangt af van de rechter).

Nogmaals: u bent niet in Duitsland, stop dus met analogieën te zoeken die er niet zijn.

Als er boven uw hoofd een lekkend terras is, waar zitten dan de lawaaierige bovenburen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

rosen
Topic Starter

#35 , 17 jan 2016 16:44

Als er boven uw hoofd een lekkend terras is, waar zitten dan de lawaaierige bovenburen?
in het appartement boven mij, eveneens met een terras waaronder bij mij een groot gedeelte van mijn woonkamer gelegen is.

sloeberken

#36 , 17 jan 2016 16:49

seconden geleden (17 Jan 2016 17:41)

Er is niet zoiets als een vrijblijvende inspectie. Het kan ook zeer lang duren voordat deze wordt uitgevoerd en nogmaals,
Bij ondervinding gaat dit vrij snel, zelfs binnen de maand.

sloeberken

#37 , 17 jan 2016 16:51

in het appartement boven mij, eveneens met een terras waaronder bij mij een groot gedeelte van mijn woonkamer gelegen is.
Dan heeft de verhuurder een groot probleem.

rosen
Topic Starter

#38 , 17 jan 2016 16:54

Dan heeft de verhuurder een groot probleem.
Kunt u verder specificeren aub?
Laatst gewijzigd door rosen op 17 jan 2016 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#39 , 17 jan 2016 17:28

Verhuurder mag geen grote werken uitvoeren als het verhuurd is, dit had hij moeten doen voor hij het verhuurde.

rosen
Topic Starter

#40 , 17 jan 2016 17:45

Verhuurder mag geen grote werken uitvoeren als het verhuurd is, dit had hij moeten doen voor hij het verhuurde.
dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk nog zo geen slechte kaarten indien ik het contract wil laten ontbinden?

roharro

#41 , 17 jan 2016 17:49

Als je de Belgische wetgeving op dit vlak gaat vergelijken met de Duitse of nog beter de Zwitserse dan kom je er inderdaad bekaaid van af. Hier heerst de bouwmaffia.

Verder dan de invoering van wat certificaten waarvan de correcte toepassing niet wordt gecontroleerd geraakt men hier niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#42 , 17 jan 2016 17:55

dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk nog zo geen slechte kaarten indien ik het contract wil laten ontbinden?
Ik ga er niet verder over argumenteren; mijn opinie is genoegzaam bekend maar m.i. mag u er niet zomaar van uitgaan dat een procedure zal uitpakken zoals u hoopt. U doet uiteraard wat u wil; ik ben niet degene die riskeert er nog 19 maand vast te zitten of alleszins de volledige periode te moeten betalen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#43 , 17 jan 2016 18:04

Niet alles zo negatief bekijken Xenophon, een huurder heeft hier nogal wat rechten.

rosen
Topic Starter

#44 , 17 jan 2016 18:11

Hoelang zou je ongeveer moeten wachten tot zo een zaak voorkomt voor het vredegerecht en hoelang zou een dergelijk traject ongeveer duren (tot moment van uitspraak)? Is dit een kwestie van dagen, weken, maanden, jaren...?

Xenophon

#45 , 17 jan 2016 18:13

Weken tot maximaal een paar maand.

Terug naar “Huren”