Met mijn huisbaas had ik besproken het pand vroeger te verlaten. Hij was het daarmee eens, maar hij verwachtte binnen de maand september een aangetekend schrijven en hij meldde me dat dat tegen het einde van de maand mocht.
Per 25 september stuurde ik mijn brief. Ik hoorde niks van hem en op 30 september wou ik mijn sleutels overhandigen. Hij zei dat een niet-ontvangen brief niet telde.
Vraag 1: wat zijn de termijnen voor een aangetekende brief? Mag je bij manier van spreken op 29 september versturen?
Hij zei dat ik niet ging kunnen opzeggen. Ik weigerde dan ook de drie maanden huurvergoeding te betalen.
Een plaatsbeschrijving wou hij ook niet meer opstellen. We hebben dit verschoven naar een latere datum maar dat is er niet meer van gekomen.
Vraag 2: is dit slim geweest of niet? Ik verklaar op erewoord de bungalow in goede toestand achtergelaten te hebben.
Nu komt de zaak voor het vredegerecht, ten gronde. De verhuurder eist zijn drie maanden.
Vraag 3: in de brief staat er niks over eventuele schade, en ik ben ook nergens voor in gebreke gesteld. Indien dit het geval zou zijn geweest, had hij me dan hiervoor ook in gebreke moeten stellen? Of kan het bij manier van spreken gebeuren dat hij alles stukslaat en mij over bijvoorbeeld een jaar laat weten dat er zware schade is? Ik vraag dit omdat de verhuurder een rare snuiter is, met een hoekje af.