Boiler foutmelding - wie moet betalen?

Dewiro
Topic Starter

Boiler foutmelding - wie moet betalen?

#1 , 03 jan 2016 18:27

Beste allen,

Wij huren sinds enkele maanden een woning. Het betreft een degelijk (recent, ik geloof in 2012) gerenoveerde en zeer goed onderhouden woning. Wij hebben tot nu toe nog geen slechte ervaringen gehad met de verhuurder, maar we wonen hier slechts enkele maanden en er heeft zich eigenlijk nog niets voorgedaan dus we hebben ook geen contact. Nu hebben we een probleempje met de boiler waar toch zal moeten naar gekeken worden, en vooraleer ik de eigenaar contacteer zou ik graag weten wat/hoe.

Enkele dagen geleden merkten we dat de verwarming niet werkte, en dat er geen warm water was. De boiler gaf een foutmelding. Na uit- en terug aanschakelen werkte hij dan weer wel, voor even ... Dag erna opnieuw hetzelfde, geen warm water of chauffage, weer foutmelding, een andere deze keer. Dit nu al zo'n viertal keren de voorbije dagen.

Wat moet ik doen? Eerst eigenaar bellen? Zelf iemand bellen om ernaar te komen kijken? Wie moet wat betalen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 jan 2016 18:41

Eerst de verhuurder op de hoogte brengen, zeker zelf geen hersteller bellen voorlopig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dewiro
Topic Starter

#3 , 03 jan 2016 18:53

Dus gewoon even bellen, zeggen wat het probleem is en zien wat hij zegt? Aan hem vragen wat ik moet doen en wie wat moet betalen?
Of moet ik mailen?

Ik weet niet zo goed wie moet opdraaien voor welke kosten ... wij willen gerust zelf betalen hoor, maar het is dat ik het niet weet en het graag correct doe. Het lijkt me zeker niet van ouderdom ofzo te zijn, anderzijds hebben wij zelf ook helemaal niets aan die boiler gedaan. En we wonen hier nog niet lang dus het is ook niet zo dat we hem niet onderhouden hebben ofzo.

Reclame

Xenophon

#4 , 03 jan 2016 18:55

Is in principe ten laste van de verhuurder indien u niets stukgemaakt hebt tenminste. U dient deze wel prompt op de hoogte te brengen. Zelf niets laten repareren of onderzoeken, als hij correct is zal hij in actie komen. Niets zelf laten herstellen behalve indien u schriftelijk akkoord heeft van de verhuurder en hij akkoord is om de reparatie te betalen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#5 , 03 jan 2016 19:23

U moet er als HUURDER wel voor zorgen dat de waterdruk op peil blijft.
Anders krijgt u een foutmelding!

Kijk dus eerst na welke foutmelding het is alvorens verhuurder aan te manen tot misschien onnodige kosten.
Of lees de waterdruk af...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dewiro
Topic Starter

#6 , 03 jan 2016 22:58

De eerste foutmelding was iets van dat er vier pogingen tot ontsteken waren ondernomen maar allemaal mislukt en dan schakelt hij zichzelf uit, de tweede was iets anders dat ik nu effe niet meer uit mijn hoofd weet maar in ieder geval niks over de waterdruk. Maar ik zal het wel eens checken. Wellicht zal de verhuurder, als hij denkt dat het zoiets simpel is, me dat ook even zeggen dat ik dat moet checken.

Wij hebben in ieder geval niks stuk gemaakt, wij komen daar niet aan (enkel omdat er dus die foutmelding stond). Onderhoud hebben we nog niet gedaan maar we wonen hier dan ook nog niet lang ...

Bellen en mondelinge afspraken maken met verhuurder is dus voldoende?

sloeberken

#7 , 03 jan 2016 23:08

Bellen en mondelinge afspraken maken met verhuurder is dus voldoende?
Indien hij reageert wel, anders zal je een AS moeten sturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dewiro
Topic Starter

#8 , 04 jan 2016 21:35

Actie werd reeds ondernomen, kosten voor verhuurder, dit gaf hij zelf aan ...

Terug naar “Huren”