Tuinomheining huurhuis

Gert82
Topic Starter
Berichten: 6

Tuinomheining huurhuis

#1 , 19 dec 2015 18:26

Goedendag, namens een tip ben ik op dit forum terecht gekomen met volgende vraag.

Ik woon reeds 13 jaar in een sociale woning, gewone gezinswoning met 3 slaapkamers en kleine tuin. De houten tuinomheining die er staat sinds de vorige huurders (dus al meer dan 13 jaar) is dringend aan vervanging toe. Dit is een werk dat ik zelf op eigen kosten moet uitvoeren, of kan laten doen door de verhuurmaatschappij, uiteraard ook op mijn kosten. Ik kies er voor om dit zelf uit te voeren.

Echter volgens de maatschappij mag de bestaande omheining slechts vervangen worden door een omheining van maximaal 150 cm hoogte, terwijl de bestaande omheining 180 cm van hoogte is. Er moet eerst een aanvraag gebeuren waarbij men liefst foto's heeft van de huidige staat en welke materialen er gebruikt zouden worden. Aangezien ik vlak op een hoek woon waar regelmatig mensen passeren zie ik het echt niet zitten om een omheining te plaatsen van slechts 150 cm hoogte, daar ik het gevoel heb de privacy in mijn tuin toch grotendeels zou verliezen. Dan zou ik al liever het zonder aanvraag uitvoeren, maar weet niet of ik daar mee in problemen zou kunnen komen. "Ergste" dat zou kunnen gebeuren lijkt mij is dat men dan zegt dat ik de nieuwe omheining moet inkorten tot 150 cm. De kans bestaat dat er een "jaloerse" buur eens zou gaan klagen dat ik een nieuwe omheining van 180 cm heb terwijl hij dat niet mocht, om maar een voorbeeld te geven...

Maar de vraag is dus: kan een verhuurmaatschappij eisen van zijn huurder dat zijn nieuwe omheining maximaal 150 cm hoog is, terwijl de bestaande al sinds jaar en dag 180 cm is (zoals bij grof geschat 80 procent van mijn buren nog het geval is)? Moest de maatschappij dit op eigen kosten vervangen zou ik die keuze nog kunnen begrijpen (ze sparen graag kosten uit). Maar aangezien de kost op de huurder valt begrijp ik dit niet zo goed.
Volgens het gemeentereglement bedraagt de maximale hoogte trouwens 220 cm, waar ik met mijn 180 cm toch 40 eronder zit.

Groeten Gert.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 19 dec 2015 19:14

Dat kan de verhuurmaatschappij zeker, er zijn voorschriften die je moet volgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gert82
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 dec 2015 21:14

En wat dan met de privacy in mijn tuin? Aangezien de bestaande omheining al meer dan 13 jaar 180 cm is, en ik dezelfde omheining wil plaatsen, op eigen kosten, en ik nog steeds in orde ben volgens de gemeentelijke wetgeving, zie ik totaal de reden niet waarom de maatschappij een maximale hoogte van 150 cm wil voor een nieuw geplaatste omheining.

Is het ook niet zo dat in geval ik ooit verhuis, de woning en de tuin die erbij hoort terug in oorspronkelijke staat moet afleveren buiten normale slijtage? Valt die omheining daar ook niet onder? Dat men dit eventueel zou eisen als er een nieuwe huurder in dit huis zou komen tot daar aan toe. Maar voor een reeds bestaande huurder? Ik probeer zoveel mogelijk bij te leren, altijd interessant die wetgevingen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 dec 2015 22:41

Jij moet de keuze maken, dat kunnen wij niet in u plaats. Er kan door de gemeente een verschil gemaakt worden voor omheiningen aan de straatkant of niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 dec 2015 09:19

.

Is het ook niet zo dat in geval ik ooit verhuis, de woning en de tuin die erbij hoort terug in oorspronkelijke staat moet afleveren buiten normale slijtage? Valt die omheining daar ook niet onder? .
Die omheining valt daar inderdaad onder, voor zover er een ingaande plaatsbeschrijving is en die omheining daarin is opgenomen. Anders heb je geen been om op te staan. Het is mogelijk dat de huisvestingsmaatschappij een eenvormig beeld wil in hun hele wijk en daarom een uniforme hoogte wil voor alle afsluitingen. Daaraan moet je u dan wel houden.

Gert82
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 20 dec 2015 20:40

Laat ik er even het volgende bij vermelden.

De bal is in feite aan het rollen gegaan toen een controleur van de maatschappij over de vloer was gekomen. Toen heb ik deze de vraag ineens gesteld welke stappen ik moet ondernemen om de omheining te vervangen. Hij gaf me toen een formulier hiervoor dat ik per post of per mail ingevuld moest terugzenden.
Zowel mondeling als op het gegeven formulier werd de maximale hoogte van 150 cm vermeld. Echter als ik nu het reglement via de website bekijk vind ik eigenlijk geen duidelijkheid hierover.
BUITENWERK

AFSLUITING
Algemeen
— Zonnige Kempen geeft je slechts toestemming voor een bepaalde (maar ook hernieuwbare)
periode. Die periode bedraagt maximaal 25 jaar en loopt van rechtswege af bij het einde van de
huur of het einde van het eigendomsrecht van de huurder of de verhuurder. Zonnige Kempen
kan op het einde van de huurovereenkomst steeds eisen dat alles in zijn oorspronkelijke staat
hersteld wordt. De uitgevoerde aanpassingen zullen dan opnieuw moeten worden verwijderd.
Zonnige Kempen kan ook beslissen om de aanpassingen zonder vergoeding over te nemen.
— Een toestemming van Zonnige Kempen betekent niet dat de afsluiting automatisch ook voldoet
aan de reglementen van de gemeentelijke overheid. De huurder is zelf verantwoordelijk voor
het naleven van deze reglementen.
— De huurder moet de afsluitingen goed onderhouden. Gemeenschappelijke afsluitingen zijn de
verantwoordelijkheid van beide buren. Zonnige Kempen staat nooit in voor herstellingen aan
afsluitingen geplaatst door de huurder.
— Afboordingen uit betonplaten of boordstenen mogen maximum 5 cm boven het maaiveld
komen. Bij percelen met een verschillend maaiveld wordt die hoogte gemeten vanaf het hoogst
gelegen maaiveld.
— Als je een geplastificeerde draadafsluiting wil plaatsen, wordt alleen een groene kleur
toegestaan. In uitzonderlijke gevallen wordt ook antracietgrijs toegestaan, maar alleen als dat
de harmonie van de omgeving niet in het gedrang brengt. Bovendien mag je op de
draadafsluitingen geen klimplanten of schermen aanbrengen. Dat mag wel op draden die
achter de afsluiting geplaatst worden op minstens een halve meter van de grens.
— Een haag mag uitsluitend bestaan uit snoeibare haagplanten (dit wil zeggen: geen bomen, geen
leibomen, geen klimplanten, …).

Voortuin
— Een voortuin mag alleen afgesloten worden met een haag.
— Waar de voortuin grenst aan het openbaar domein mag, op minimum een halve meter van de
scheidingsgrens, een haag van 1 meter geplaatst worden.
— Waar de voortuin grenst aan de percelen van de buren mag ook een haag van 1 meter
geplaatst worden. Deze fungeert als een gemeenschappelijke afsluiting op de scheidingsgrens,
maar dan is er een schriftelijk akkoord met de buur (en de eventuele verhuurder) nodig. Als de
buren geen akkoord vinden, moet de haag op minstens een halve meter van de scheidingsgrens
geplaatst worden.
— In uitzonderlijke gevallen kan er geplastificeerde draadafsluiting aan de binnenkant van de haag
toegelaten worden. Die is dan maximaal 1 meter hoog en is minstens 30 cm van de as van de
haag verwijderd.

Overige terreingedeeltes / terrassen
— Op een halve meter van de grens met het openbaar domein mag je een haag plaatsen van
maximaal 1m80 hoog. Aan de binnenkant van de haag kan je eventueel een geplastificeerde
draadafsluiting voorzien, die minstens 30 cm van de as van de haag verwijderd is en een
maximale hoogte van 1m50 heeft.
— Indien de haag / afsluiting op een halve meter van de scheiding staat dient ook het deel tussen
de afsluiting / haag en de eigenlijke scheiding door de huurder onderhouden te worden.
— Als Zonnige Kempen op de scheidingsgrens met de buren al een gemeenschappelijke haag
heeft geplaatst, mag je de terraszone (dit zijn de eerste 4 meters vanaf de gevel van je woning)
afschermen met een gesloten tuinscherm van 1m80 hoog, die dat gedeelte van de haag
vervangt. Je hebt daarvoor wel de schriftelijke toestemming van je buur (en de eventuele
verhuurder) nodig. Aan één zijde van de haag is ook een geplastificeerde draadafsluiting van
1m50 hoog op minstens 30 cm van de as van de haag toegestaan.
— Als Zonnige Kempen op de grens met de buren al een gemeenschappelijke draadafsluiting
heeft geplaatst, mag je naast de afsluiting een gesloten tuinscherm van 1m80 hoog zetten om
de terraszone af te schermen. Aan beide zijden van de afsluiting mag ook een niet-
gemeenschappelijke haag geplaatst worden (op minstens een halve meter afstand van de grens
en maximaal 1m80 hoog).
— Als er nog geen afsluiting voorzien is, kan er gekozen worden voor één van de eerder
opgesomde afsluitingswijzen (met een haag of een draadafsluiting op de grens). Een schriftelijk
akkoord tussen beide buren is dan wel noodzakelijk. Als een schriftelijk akkoord niet mogelijk
is, kan je ofwel een niet-gemeenschappelijke haag (op een halve meter van de grens, maximum
1m80 hoog), ofwel een geplastificeerde draadafsluiting (tegen de grens, verplicht 1m50 hoog,
als je buur die nog niet geplaatst heeft) plaatsen. Je mag je terraszone ook afschermen met een
gesloten tuinscherm (1m80 hoog).

Gert82
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 25 dec 2015 17:02

.

Is het ook niet zo dat in geval ik ooit verhuis, de woning en de tuin die erbij hoort terug in oorspronkelijke staat moet afleveren buiten normale slijtage? Valt die omheining daar ook niet onder? .
Die omheining valt daar inderdaad onder, voor zover er een ingaande plaatsbeschrijving is en die omheining daarin is opgenomen. Anders heb je geen been om op te staan. Het is mogelijk dat de huisvestingsmaatschappij een eenvormig beeld wil in hun hele wijk en daarom een uniforme hoogte wil voor alle afsluitingen. Daaraan moet je u dan wel houden.
Een eenvormig beeld? Er is hier niets eenvormig aan de omheiningen in deze wijk. De omheiningen zijn langs de straatkant niet zichtbaar, behalve de mijne aangezien ik net op de hoek woon. Alle andere woningen die zich zoals de mijne op een hoek begeven (dus eerste en laatste huis per straatkant) hebben nog steeds een omheining van 180 cm tot 200 cm hoog (zelfs recent geplaatste). Als je dan gewoon door de straat passeert zou het zo lijken dat ik de enige ben met zo'n lage omheining. Het zou dus geen zicht zijn :)

Terug naar “Huren”