huurwaarborg verminderd door kuis

sweetheart
Topic Starter

huurwaarborg verminderd door kuis

#1 , 07 jul 2008 08:32

Hallo vorige week werd het appartement dat ik huurde nagekeken of er geen schade aan was. Nu we hadden de boiler niet laten nakijken en hadden vergeten de damkap af te kuisen. nu hebben ze daar 220 euro van men waarborg getrokken alsook 106 euro voor het nakijken van de boiler. dat van de boiler heeft m gelijk maar 220 euro omdat ik de damkap ben vergeten af te kuisen??? nu heb ik toevallig nummer van de nieuwe huurder maar hij heeft nog niemand gezien voor de boiler na te kijken. en de damkap dat kuist hij zelf. mag dit allemaal wel. ik heb hem al gebeld om te vragen alles zwart op wit te zetten. De expert heeft me een brief laten waar dat er op stond dat de boiler nog niet was nagekeken dus dit heb ik getekend maar dan krijg ik dat opgestuurd met de bedragen erop (dit heeft hij er na zelf pas opgezet) Kan iemand me laten weten of dit allemaal zomaar kan? alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jul 2008 11:16

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de...bankwaarborg...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...”Woninghuurwet 20 februari 1991).

Als het niet afkuisen van de damkap niet vermeld is op de door u getekende uitgaande plaatsbeschrijving,dan kunnen u hiervoor ook geen kosten aangerekend worden.Zelfs indien dit wel vermeld zou zijn dan nog kan u het bedrag van die kosten betwisten.Bij ontbreken van schriftelijk akkoord dient de vrederechter om een beslissing gevraagd.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

JohnD

#3 , 08 jul 2008 17:39

@ sweetheart: je had dat ook alles niet zo vlug mogen tekenen. Je zegt van je waarborg afgetrokken ? Bedoel je dat je je waarborg dan al teruggekregen hebt ? Dat van die dampkap moet je in elk geval aangetekend betwisten. Wat behelst trouwens het afkuisen van die dampkap ? Even met een detergent erover gaan ? Staat er trouwens in de plaatsbeschrijving bij aanvang dat die dampkap volledig vetvrij en stofvrij was ? Neen ? Dan betwist je dat doodgewoon en zeg je dat ze in dezelfde staat verkeerd als bij aanvang; het enige wat je trouwens verplicht bent: nl. de woning in dezelfde staat op te leveren als bij aanvang. Dus wat die dampkap betreft ligt de bewijslast bij de verhuurder. Zo simpel is dat. Als je je waarborg niet terugkrijgt min die kosten van de boiler dan (opgelet ! officiele faktuur vragen aan de verhuurder van de firma of persoon, die die kosten gemaakt heeft en die dan aan de verhuurder zouden zijn aangerekend !!!), stap je gewoon nr. de vrederechter.

Reclame

sweetheart
Topic Starter

#4 , 29 jul 2008 12:05

Ik heb na een maand eindelijk de huisbaas aan de telefoon gekregen. Ik heb de facturen nog steeds niet gezien. nu zei hij me dat ik eerst die 326 euro moet betalen en dat hij me dan de papieren van de bank zou geven zodat ik mijn waarborg kan afhalen. als ik dit betaal heb ik niets meer te zeggen zo komt dit bij mij over. Wat kan ik nu doen. Hij zegt wel de facturen op te sturen maar hoopt blijkbaar dat ik eerst zal zijn met dat geld te storten. Wie kan me helpen?

JohnD

#5 , 23 aug 2008 15:42

Opgelet, hij is niet verplicht de fakturen (of kopij) op te sturen, maar enkel te laten inzien. Ik zou nr. de vrederechter stappen. Schrijf hem nog wel eenn laatste AS, waarin U een afspraak ter inzage van de factuur vraagt en dat U anders zinnens bent bij weigering nr. de vrederechter te stappen.

Terug naar “Huren”