Boete bij opzeg

SVLG
Topic Starter

Boete bij opzeg

#1 , 25 nov 2015 12:19

Allen,

Sinds 15/12/2014 huren wij een appartement. Het betreft een standaard huurcontract (3-9).
Wegens aankoop van een eigen woning gaan wij echter onze opzeg moeten geven.

Wat dat betreft staat in het contract vermeld dat er (zoals gebruikelijk) een opzeggingsperiode van 3 maanden in acht genomen moet worden, maar van een eventuele boete wordt geen gewag gemaakt.
We zitten nu in ons 2e jaar dus de boete zou voor ons de equivalent zijn van 2 maanden huur.

Kan de verhuurder, ondanks dat hier dus niets van in het contract staat, toch een boete vorderen?
Is dit sowieso bij wet bepaald, ongeacht wat er in het contract staat? Of kunnen we dat bij deze ontlopen?

Ter info, de verhuurder heeft ons bij aanvang gemeld dat hij het contract ging laten registreren. Wij hebben hier nooit bewijs van ontvangen dus het is mij niet geweten of dit effectief gebeurd is.

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 25 nov 2015 12:58

Het hoeft niet in je contract te staan, omdat dit zo bepaald is in de huurwetgeving.
Wel moet je huisbaas hier expliciet om vragen, het is niet zo dat deze dit automatisch krijgt.

Bewijs van registratie hoeven ze niet te geven aan je, tenzij je hier expliciet om vraagt.
Ene huisbaas doet dit standaard, de andere niet.
Als je uitdrukkelijk bewijs wilt, zul je langs moeten gaan met je contract naar het registratiekantoor.
Let wel: als ze daar zeggen dat het niet geregistreerd is, kan het zijn dat ze zelf een fout gemaakt hebben, dit heb ik aan de lijve mogen ondervinden (en momenteel nog steeds); hebben ze daarentegen wel bewijs van registratie, dan is het sowieso geregistreerd.

SVLG
Topic Starter

#3 , 25 nov 2015 14:43

En stel dat het contract niet geregistreerd bleek te zijn. Kan de verhuurder dan toch een boete vorderen?
Of staat dit er los van?

Alvast bedankt voor de heldere uitleg!

Reclame

Sperwer87

#4 , 25 nov 2015 15:05

Als het contract niet geregistreerd is moet je niet alleen geen vergoeding betalen maar moet je ook geen rekening houden met 3 maanden opzeg. Zolang je maar aangetekend opzegt

Vandebos

#5 , 25 nov 2015 22:09

Opgepast, je dient dan in je opzeg duidelijk naar de aanverwante wetgeving te verwijzen en duidelijk stellen dat deze van toepassing in dit geval aangezien het lokale registratiekantoor je een bewijs van niet-registratie heeft bezorgd.

Xenophon

#6 , 26 nov 2015 07:45

Registratiekantoor gaat nooit akkoord zijn een bewijs van niet-registratie te bezorgen, zo slim zijn ze wel. Indien het wél geregistreerd is zullen ze het wel bevestigen uiteraard (indien ze er niet overheen lezen en alles correct ingeschreven hebben...things happen....cfr Blaatpraat). U kan steeds de niet-registratie opwerpen wanneer u uw opzeg doet, verwijzen naar de relevante bepalingen uit de wetgeving en erbij vermelden dat indien de verhuurder beschikt over een bewijs van registratie gedaan vóór de opzeg, u de wettelijke termijnen zal respecteren.

Ingeval van registratie zal u echter niet kunnen ontkomen aan de schadevergoeding van 2 maand. Let op: indien de verhuurder nattigheid voelt kan hij nu alsnog laten registreren, dus let op hoe u het aanpakt. Als u hem onschuldig telefoneert met de vraag zal hij indien hij slim is onmiddellijk op zijn koersfiets springen, naar de registratie rijden en de boete voor laattijdige registratie betalen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blaatpraat

#7 , 26 nov 2015 10:26

Nog 1 iets extra's: mocht je je opzeg geven, en het contract is niet geregistreerd op dat moment, maar de verhuurder registreert het direct na de ontvangst van je brief zodat deze toch de boete kan opstrijken, is de registratie nietig.
Registratie moet gebeurd zijn voordat je je opzeg geeft.

@Xenophon: ik heb van het registratiekantoor een officieel bewijs van niet-registratie ontvangen, terwijl het contract wel geregistreerd is.
Ze geven dit dus wel mee...

Xenophon

#8 , 26 nov 2015 10:49

@Xenophon: ik heb van het registratiekantoor een officieel bewijs van niet-registratie ontvangen, terwijl het contract wel geregistreerd is.
Ze geven dit dus wel mee...
Het enige dat ik daarop kan zeggen is dat het pluimvee dat dat verstrekt een serieuze sigaar zou roken mocht ik daar ontvanger of hypotheekbewaarder zijn. :?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Lien86

#9 , 04 dec 2015 01:06

Beste,

Ik las, als ik me noet vergis, in één van berichten dat de overloop van een 1 jarig contract in een 9 jarig contract moet geregistreerd worden... Wil dit zeggen dat dit dan ook door beide partijen moet bevestigd worden?

En kan het zijn dat zelfs met registratie stempel er geen effectieve registratie is?

Kan de verhuurder zijn 'schadevergoeding' hoe dan ook opeisen? zelfs als huurder bij uittreding van vorige huurder meteen een nieuwe huurder heeft en dus geen enkele maand zonder huursom valt?

Wij zijn nl. 3 dagen te laat met onze opzeg volgens het immo kantoor... Na mondeling contact bevestigde de verhuurster dat zij indien er effectief een nieuwe huurder was zij dit zou laten vallen.... Tot nu dus...we hebben alles gewillig gevolgd en zelfs een maand voor einde opzeg het pand verlaten zodat de nieuwe huurder er in kon...

Teleurgesteld in de mens een beetje...

Miss weet jij raad!
Groetjes, lien

Xenophon

#10 , 04 dec 2015 06:29

Beste,

Ik las, als ik me noet vergis, in één van berichten dat de overloop van een 1 jarig contract in een 9 jarig contract moet geregistreerd worden... Wil dit zeggen dat dit dan ook door beide partijen moet bevestigd worden?
Neen.
En kan het zijn dat zelfs met registratie stempel er geen effectieve registratie is?
Als de stempel niet vals is (een serieus misdrijf en eenvoudig na te kijken op het kantoor) dan niet.
Kan de verhuurder zijn 'schadevergoeding' hoe dan ook opeisen? zelfs als huurder bij uittreding van vorige huurder meteen een nieuwe huurder heeft en dus geen enkele maand zonder huursom valt?
Ja, behalve mits expliciet (en bewijsbaar) ander akkoord.
Wij zijn nl. 3 dagen te laat met onze opzeg volgens het immo kantoor... Na mondeling contact bevestigde de verhuurster dat zij indien er effectief een nieuwe huurder was zij dit zou laten vallen.... Tot nu dus...we hebben alles gewillig gevolgd en zelfs een maand voor einde opzeg het pand verlaten zodat de nieuwe huurder er in kon...
Exact wanneer en hoe heeft u opgezegd (datum van verzending en wijze van opzeggen)
Vertrouw absoluut niemand van zodra er geld in het spel is.

Miss weet jij raad!
Groetjes, lien[/quote]

sloeberken

#11 , 04 dec 2015 10:09

Beste,

Miss weet jij raad!
Groetjes, lien
Waarom zelf geen onderwerp opstarten, dit zaait verwarring.

Is de verhuurder die het huurcontract moet laten registreren, heb je er belang bij kan je dit ook zelf.
Bij niet registratie heb je enkel de kans zonder schadevergoeding u opzeg te geven.
Een huurcontract verbreken kan tot sancties leiden, dit staat duidelijk beschreven in de huurwet, en heeft niets te maken of het direct verhuurd is of niet.
Mondelinge beloften zijn dikwijls loze beloften.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”