Verkoop gebouwen zonder opzeg handelshuur.

Vandenbogaerde
Topic Starter

Verkoop gebouwen zonder opzeg handelshuur.

#1 , 18 nov 2015 14:47

4 jaar geleden kocht mijn schoonbroer de zaak van mijn vader (garage) aan een zeer schappellijke prijs.
Bij de verkoop werd overeengekomen dat ik, samen met mijn zoon, gratis mocht blijven werken zolang we garage hielden.

Om enigszins in regel te zijn werd een geschreven en ondertekend dokument opgesteld, waar dit allemaal in vermeld staat.
Ik betaalde ook iedere maand een klein bedrag aan huur om in regel te zijn.

Nu heeft mijn schoonbroer zonder ons weten, en zonder een opzeg te doen, de gebouwen verkocht.

Van die nieuwe eigenaar mogen we nog een tijd blijven in die gebouwen, mits een 'veel hogere huur'.

We willen dit niet, en gaan dus genoodzaakt stoppen met onze zaak.

Daardoor zitten mijn zoon en ikzelf beiden zonder werk en zonder inkomen.

Kan ik van jullie enige hulp krijgen? Wat moet ik doen? Kan ik een rechtzaak aanspannen?

Alvast bedankt voor alle informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 18 nov 2015 15:16

Is er bij de verkoop iets over uw rechten (huur) geschreven in de verkoopakte?

Vandenbogaerde
Topic Starter

#3 , 18 nov 2015 16:53

Ik veronderstel van niet.

Reclame

Vandenbogaerde
Topic Starter

#4 , 19 nov 2015 09:10

Sorry, ik had uw vraag verkeerd begrepen. Ik dacht dat u het nieuwe verkoopcontract bedoelde.

Op het 'geschreven en ondertekend' dokument dat ik hier heb staat het volgende:

"Verklaart de koper dat ik gebruik mag maken van de gebouwen zolang ik de activiteit van zelfstandig garagist beoefen, mits een huurprijs van 35,00 €."

Alvast bedankt en vriendelijke groeten.

chantika

#5 , 19 nov 2015 09:38

En deze huurovereenkomst is geregistreerd?

Vandenbogaerde
Topic Starter

#6 , 19 nov 2015 17:12

Neen, enkel handgeschreven op een blad papier, gedateerd en ondertekend door beide partijen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 nov 2015 12:43

Eerst moet u kijken of de verkoopovereenkomst eventueel bepaalt dat de koper de huurovereenkomst moet respecteren. Als dat het geval is, verandert de verkoop niets, de huurovereenkomst blijft gewoon doorlopen, met de koper als nieuwe verhuurder.

Als de verkoopovereenkomst dergelijk beding niet bevat heeft de verkoper een fout begaan en is hij aansprakelijk voor alle schade die u zou lijden. Hij had een overeenkomst met u en moet ervoor zorgen dat u gewoon verder kan huren door bij de verkoop een dergelijk beding te laten opnemen in de overeenkomst.

Zonder dergelijk beding, is uw toestand in verhouding met de koper de volgende.

Handelshuurwet Art. 12. Zelfs wanneer het huurcontract het recht voorbehoudt om de huurder uit het goed te zetten in geval van vervreemding, mag hij die het verhuurde goed om niet of onder bezwarende titel verkrijgt, de huurder slechts eruit zetten in de gevallen vermeld onder 1°, 2°, 3° en 4° van artikel 16, en mits hij de huur opzegt, één jaar vooraf, en binnen drie maanden na de verkrijging, met duidelijke opgave van de reden waarop de opzegging gegrond is, alles op straffe van verval.
Hetzelfde geldt wanneer de huur geen vaste dagtekening heeft verkregen vóór de vervreemding, ingeval de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden in gebruik heeft.

De koper kan dus de huur opzeggen in de gevallen vermeldt onder art. 16, 1°, 2°, 3° en 4°, met een opzegtermijn van één jaar en binnen de drie maanden na de aankoop.

De gevallen van art. 16, 1°, 2°, 3° en 4° zijn:
1° Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen, of het op die wijze te doen in gebruik nemen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen, of het te doen in gebruik nemen door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.
2° Zijn wil om het onroerend goed een bestemming te geven die elke handelsonderneming uitsluit.
3° Zijn wil om het onroerend goed of het gedeelte van het onroerend goed waarin de afgaande huurder zijn bedrijf uitoefent, weder op te bouwen. Als wederopbouw wordt beschouwd elke verbouwing door een afbraak voorafgegaan, beide de ruwbouw van de lokalen rakende en waarvan de kosten drie jaar huur te boven gaan.
4° Alle grove tekortkomingen van de huurder aan de verplichtingen die voor hem uit de lopende huur voortvloeien, met inbegrip van de waardevermindering van het onroerend goed veroorzaakt door de huurder, de zijnen of zijn rechtverkrijgenden, en van belangrijke veranderingen in de aard of de wijze van exploitatie van de handel aangebracht zonder instemming van de verhuurder, alsook elke ongeoorloofde handeling van de huurder die, objectief beschouwd, de voortzetting van de contractuele betrekkingen tussen de verhuurder en de huurder onmogelijk maakt.

Vandenbogaerde
Topic Starter

#8 , 20 nov 2015 15:28

Beste,

Hartelijk dank voor al jullie hulp.

Ik ben juist gaan praten met de koper, en die heeft mij laten weten dat er niks over een huur vermeld staat in zijn aankoopovereenkomst.

Het enige wat hij gekregen heeft van mijn schoonbroer is een copie van mijn handgeschreven huurcontract.

Zouden jullie mij een advocaat aanraden?
Daarom eerst die vragen, want ik zal met een heel grote financiële kater achterblijven, denk ik.

Mvg

Terug naar “Huren”