problemen met mede-huurders (cohousing)

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

problemen met mede-huurders (cohousing)

#1 , 05 nov 2015 00:09

Tot 3 weken geleden woonde ik bijna 1 jaar samen met 3 andere twintigers, waarmee het redelijk goed klikt, op 1 na. Met hem was het altijd al vrij oppervlakkig, hij draagt niets bij en lapt de regels aan zijn laars. Hij smoort zich ook elke dag te pletter.

Sinds 3 weken geleden is het volgend gebeurd:
- een 5e persoon (vriend van de 3 anderen) is er bij komen wonen, hij deelt een kamer met 1 die de huur niet meer volledig kon betalen (maar die wel aangenaam / vriendelijk / .. is). de 5e persoon en de lastpak zijn dikke vriendjes: ze smoren veel samen
- ze beginnen meer en meer in gemeenschappelijke delen te roken, wat ik we op voorhand afgesproken hadden niet te doen

In ons huurhuis mogen we niet binnen roken, wat zo opgesteld werd door de huurbaas. Ik heb hen hierover aangesproken en ze lappen dit aan hun laars (roken al sinds het begin op de kamer), alsook dat ze, door in de gemeenschappleijke ruimtes te roken, voor mij geen respect tonen (ik haat dit immers). Hier is in dit huis ook bijna altijd een grote hoeveelheid wiet en andere (soms hard) drugs te vinden.

Ik vraag me af hoe ik dit het best kan aanpakken, ik zou hier namelijk zelf graag blijven wonen (en nog minstens 1 andere van de 4 ook, waar ik wel een goede (langere) band mee heb).

Natuurlijk zou ik het het liefst met zo weinig mogelijk middelen aanpakken. Die drugs etc kan mij nog ni zoveel schelen, als ze mij (en anderen) er maar niet mee storen (wat tot nu toe zo was).

Nu vraag ik mij dus af welke stappen ik kan ondernemen:
- kan de huisbaas ons (of sommigen van ons) buitengooien omdat we de regels niet volgen qua binnen niet roken? Hier heb ik dit over gevonden; dit zou natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing zijn
- kan de huisbaas iets doen aan de 5e persoon die hier woont? mag dit en is dit eigenlijk strafbaar? zijn bed staat hier en hij is meer dan 5 dagen per week aanwezig
- als ik de politie er bij haal, wat zou er dan gebeuren? zou ik medeplichtig zijn omdat ik weet dat hier bij wijlen veel drugs aanwezig is? ik heb zelf ooit eens, enkele jaren geleden space cake gegeten. verder dus absoluut geen sporen van drugs in/op mij
- kan ik ergens een punt maken van passief roken?

Uiteraard ben ik in mijn recht. De vraag is alleen hoe ik 'de wet' kan 'enforcen' op de lastpak(ken).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 05 nov 2015 07:13

- kan de huisbaas ons (of sommigen van ons) buitengooien omdat we de regels niet volgen qua binnen niet roken? Hier heb ik dit over gevonden; dit zou natuurlijk de makkelijkste en snelste oplossing zijn
Uw link is niet toegankelijk voor mij, maar daar roken valt onder normaal gebruik van de woning, denk ik niet dat een huisbaas hier tegen kan optreden. Enige dat hij kan afdwingen is een grondige reiniging om alle restgeuren te verwijderen (huurschade).
- kan de huisbaas iets doen aan de 5e persoon die hier woont? mag dit en is dit eigenlijk strafbaar? zijn bed staat hier en hij is meer dan 5 dagen per week aanwezig
Huisbaas kan hier niets aan doen. Zolang de huur betaald wordt, en u geen overlast bezorgt aan de buren, heeft hij geen zaken met wie er feitelijk woont.
- als ik de politie er bij haal, wat zou er dan gebeuren? zou ik medeplichtig zijn omdat ik weet dat hier bij wijlen veel drugs aanwezig is? ik heb zelf ooit eens, enkele jaren geleden space cake gegeten. verder dus absoluut geen sporen van drugs in/op mij
Politie zal mogelijks overgaan tot huiszoeking, en u zal ook als verdachte genoteerd worden (hoewel dit niet veel wil zeggen, alleen dat men u ook zal verhoren).
- kan ik ergens een punt maken van passief roken?
U kan onderling regels afspreken, en deze trachten af te dwingen.
Uiteraard ben ik in mijn recht. De vraag is alleen hoe ik 'de wet' kan 'enforcen' op de lastpak(ken).
Niet te snel. Zoveel wetten zijn er ook niet die u steunen. U zal dit minnelijk moeten oplossen, of het huurcontract in groep moeten opzeggen (of laten verbreken door de vrederechter als de 4e huurder niet mee wil doen).

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 05 nov 2015 10:00

mijn naam staat uiteraard ook op het huurcontract. wat als ik dit opzeg? is het gehele contract dan ongeldig?

ik zou bvb een deal kunnen treffen met de verhuurder: we breken het 1e contract, en daarna teken ik alleen (of met anderen) een nieuw contract

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 05 nov 2015 10:04

Wiens namen staan allemaal op het huurcontract? Als niet alleen jouw naam erop staat, kan jij niet alleen opzeggen: dat moet door alle huurder samen gebeuren.
De verhuurder hoeft geen deal te treffen als hij niet wil (maar misschien dat als u hem terloops meldt dat er wietgebruikers tussen zitten en het huis stinkt, hij wel meer geneigd zal zijn, ...).
Indien niet alle huurders willen opzeggen, zal u langs de vrederechter moeten passeren.

Wat voor huurcontract hebt u?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 nov 2015 10:17

Als er iemand in uw woning hard drugs gebruikt, zou ik geen seconde twijfelen en onmiddellijk de politie verwittigen. Het gaat dan immers niet meer over een vergrijp dat door de overheid als niet-prioritair behandeld wordt en gezien u samenwoont zou u wel eens op een onaangename manier door de politie verhoord kunnen worden op een ogenblik dat voor u nogal genant overkomt (leg het bvb maar uit aan de werkgever als u 's morgens niet kan komen opdagen omdat u op het politiebureau zit wegens een verhoor over drugs in uw woning).

Vraag aan de politie dan wel om enige discretie als u de politie zelf verwittigt en verwittig hen op een moment dat u weet dat u de komende dagen niet al te veel te doen heeft, omdat u natuurlijk kan verwachten dat dit enige problemen in de woning zal opleveren.

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 05 nov 2015 10:31

Wiens namen staan allemaal op het huurcontract? Als niet alleen jouw naam erop staat, kan jij niet alleen opzeggen: dat moet door alle huurder samen gebeuren.
meer dan 1 naam ja
De verhuurder hoeft geen deal te treffen als hij niet wil (maar misschien dat als u hem terloops meldt dat er wietgebruikers tussen zitten en het huis stinkt, hij wel meer geneigd zal zijn, ...).
Indien niet alle huurders willen opzeggen, zal u langs de vrederechter moeten passeren.
dus als ik wil weggaan, gaat dit niet zomaar?
Wat voor huurcontract hebt u?
3-6-9, 'cohousing', er staan meerdere namen op het contract, ik ben wel niet zeker dat iedereen getekend heeft.
we wonen met 5, waarvan 4 gedomicilieerd staan.
Als er iemand in uw woning hard drugs gebruikt, zou ik geen seconde twijfelen en onmiddellijk de politie verwittigen. Het gaat dan immers niet meer over een vergrijp dat door de overheid als niet-prioritair behandeld wordt en gezien u samenwoont zou u wel eens op een onaangename manier door de politie verhoord kunnen worden op een ogenblik dat voor u nogal genant overkomt (leg het bvb maar uit aan de werkgever als u 's morgens niet kan komen opdagen omdat u op het politiebureau zit wegens een verhoor over drugs in uw woning).
op zich heb ik er geen problemen mee dat zij dat doen, die zitten dan gewoon onder hun, doen niemand kwaad. de politie er bij halen zou ook nogal wat koud bloed zetten, dus da zou ik voorlopig liever niet doen. ik hou het eventueel nog wel achter de hand voor wanneer het echt foutloopt.
Vraag aan de politie dan wel om enige discretie als u de politie zelf verwittigt en verwittig hen op een moment dat u weet dat u de komende dagen niet al te veel te doen heeft, omdat u natuurlijk kan verwachten dat dit enige problemen in de woning zal opleveren.
ok, bedankt

duma
Berichten: 2871

#7 , 05 nov 2015 10:45

Neen, u kan niet zomaar weggaan: u heeft uw handtekening gezet onder een contract; die handtekening betekent wel degelijk iets en is niet zomaar wat stylo.

Wat u moet doen: Jullie komen onderling overeen dat enkele huurders zich uit het contract laten schrappen en jullie komen dit overeen met de huisbaas. Indien de huisbaas dit niet wil, is dat zijn goed recht en zal u langs de vrederechter moeten passeren om het huurcontract te laten ontbinden, met de nodige schadevergoedingen die jullie aan de verhuurder moeten betalen.

Of jullie komen samen overeen om jullie opzeg te geven. Ook dan zal er een schadevergoeding (2 maanden huren) aan de verhuurder moeten betaald worden.

Besef aub in het vervolg dat een contract tekenen wel degelijk waarde heeft. Het is geen vod papier. Vooral als u met meerdere mensen tesamen huurt, zijn de gevolgen vaak groot.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 05 nov 2015 10:57

Er zijn 2 mogelijkheden:
-Oftewel komt u tot een akkoord met uw medehuurders en verhuurder om uw naam van het contract te laten verwijderen;
-Oftewel laat u het contract eenzijdig verbreken door de vrederechter, waar bij het ganse contract beëindigd wordt (dus ook uw medehuurders hebben dan geen woning meer).

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 05 nov 2015 11:38

wat ik op zich dus zou kunnen doen:
- ofwel laat ik mijn naam schrappen en laat ik alles over aan de huisbaas
- ofwel ontbinden we het contract, maak ik deal met de huisbaas (waar ik een goede band mee heb) dat ik meteen daarna het huis zelf (alleen) huur, zodat ik de schadevergoeding niet hoef te betalen en de rest wel
- ofwel ontbinden we het contract en betalen we gewoon de schadevergoeding

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 05 nov 2015 11:41

- ofwel laat ik mijn naam schrappen en laat ik alles over aan de huisbaas
Alleen als uw mede-huurders en verhuurder akkoord gaan.
- ofwel ontbinden we het contract, maak ik deal met de huisbaas (waar ik een goede band mee heb) dat ik meteen daarna het huis zelf (alleen) huur, zodat ik de schadevergoeding niet hoef te betalen en de rest wel
Ontbinden? Bedoelt u opzeggen? Schadevergoeding moet u tezamen in 1 keer betalen, huisbaas kan u enkel uw deel kwijtschelden (en niet verdelen over andere huurders).
- ofwel ontbinden we het contract en betalen we gewoon de schadevergoeding
Als uw mede-huurders dit ook willen...

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 05 nov 2015 13:14

ik bedoelde inderdaad opzeggen

als ik er onderuit wil dan kunnen de enkele dingen gebeuren:
- huisgenoten én verhuurder gaan akkoord en schrappen mij uit huurcontract
- huisgenoten gaan akkoord, verhuurder niet
- huisgenoten gaan niet akkoord, verhuurder ook niet

wat gebeurt er in elk van de gevallen? 1e geval is duidelijk: ik word geschrapt en de kous is af.
kunnen geval 2 en 3 voorvallen?

duma
Berichten: 2871

#12 , 05 nov 2015 13:16

In geval 1: zie dat u daar een kopie van heeft en maak een regeling voor de huurwaarborg.

In beide andere gevallen is het vredegerecht en vragen voor de ontbinding van de huurovereenkomst.

serious_bs
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 05 nov 2015 13:18

aha, dus ik zou de boel wel eenzijdig op stelten kunnen zetten.

duma
Berichten: 2871

#14 , 05 nov 2015 13:30

Dat kan u.
Moest het zover komen, zorg dan dat u ook bewijzen hebt dat u zowel aan de verhuurder als aan de medehuurders hebt voorgesteld om u uit het contract te laten schrappen. Zal de vrederechter gunstig stemmen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 05 nov 2015 13:55

Indien alle partijen onderling akkoord gaan zal er geen probleem zijn, enkel als er 1 of meerdere dwars gaan liggen.
Dan zal de vrederechter moeten oordelen. Stel dat de vrederechter het huurcontract ontbind, weet ik niet of de andere huurders dit later niet zouden kunnen aanvechten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”