Keuring gas verwarmingsinstallatie bij uittrede woning?

TiBasco
Topic Starter

Keuring gas verwarmingsinstallatie bij uittrede woning?

#1 , 27 okt 2015 10:15

Hi,

Eind deze maand verlaten wij onze huurwoning. Wij verbreken ons contract van 3 jaar in het eerste jaar (intrede feb 2014) en zullen jammer maar helaas een verbrekingsvergoeding van 2 maanden moeten betalen.

Nu belde de eigenaar me vandaag met de melding dat ik verplicht ben de verwarmingsinstallatie (gas) te laten keuren bij uittrede. Mocht dit zo zijn, zal ik dit zeker doen. Maar ik vind nergens terug als zou ik verplicht zijn dit te doen? Ik weet dat het tweejaarlijks verplicht is, maar wij verlaten de woning exact 1 jaar en 10 maanden en dus géén 24 maanden.

Kan iemand me hier duidelijkheid in scheppen wat mijn rechten en plichten zijn aub?

Mvg,
TiBasco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 27 okt 2015 10:40

Als er in uw contract geen clausule is opgenomen dat een onderhoud bij uittrede verplicht is, kan de verhuurder dit niet vragen.
Hetgeen de verhuurder wel kan verhalen is 22/24 van de rekening voor het wettelijk verplicht twee-jaarlijks onderhoud. In de praktijk is het echter aangeraden om gewoon akkoord te gaan met een keuring te laten uitvoeren. Het gaat immers over 10 euro, de moeite niet om over te discussiëren.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 27 okt 2015 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#3 , 27 okt 2015 10:41

Wat is de datum van het attest laatste keuring. Staat er iets over vermeld in het huurcontract.
Zou wel voorzichtig zijn, huurcontract korte duur max 3 jaar is niet opzegbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

TiBasco
Topic Starter

#4 , 27 okt 2015 10:42

Gewoon akkoord gaan met onderhoud ketel INDIEN dit in het contract staat. Ik kijk het vandaag na en zal toepassen wat genoteerd staat.

Verhuurder is trouwens akkoord gegaan met opzeg en heeft immokantoor reeds ingeschakeld om nieuwe huurders te zoeken.

sloeberken

#5 , 27 okt 2015 10:50

Verhuurder is trouwens akkoord gegaan met opzeg en heeft immokantoor reeds ingeschakeld om nieuwe huurders te zoeken.
Heb je dit op geschrift, ook van de 2 maand verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#6 , 27 okt 2015 10:59

Sowieso akkoord gaan met het onderhoud want je woont er bijna twee jaar. Je bent dus verantwoordelijk voor de periode dat je daar gewoond hebt . Je kan beginnen discussiëren dat de factuur moet uitgesplitst worden. Voor de huurder een jaar en 10 maanden en voor de verhuurder twee maanden. Als een onderhoud 145 euro kost, zou jij 133 euro moeten betalen en de verhuurder € 12. Het lijkt mij dan hoffelijk om de factuur direct volledig te betalen.

Xenophon

#7 , 27 okt 2015 11:07

Het is blijkbaar een kortlopende huurovereenkomst, TS heeft al geluk dat de verhuurder akkoord gaat om vervroegd te beëindigen want in principe kan dat niet....

Indien er in het contract iets staat over onderhoud van de installatie zou ik er niet moeilijk over doen; u heeft tenslotte het genot ervan (gehad) gedurende 22 maanden, dat opsplitsen en de relatie erdoor laten verzuren is m.i. geen goed idee. Als er onderdelen moeten vervangen worden die versleten zijn is dat ten laste van de verhuurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

TiBasco
Topic Starter

#8 , 27 okt 2015 11:22

Ik heb het contract even nagelezen. Er staat duidelijk dat ik het recht heb om het contract op te zeggen met een opzeg van drie maanden, mits betaling wederverbrekingsvergoeding, en dat dit aangetekend moet gebeuren.

Er staat inderdaad vermeld dat ik bij vertrek de verwarmignsinstallatie moet laten keuren. Ik zal dit dan ook laten geschieden.

Bedankt voor de info iedereen.

Xenophon

#9 , 27 okt 2015 11:30

Ik betwist niet dat dat van die opzeg in het contract staat. Maar in de huurwet is voor kortlopende overeenkomsten géén vervroegde opzeg voorzien en die bepaling is van dwingend recht, er kan bijgevolg niet contractueel van afgeweken worden en de benadeelde partij kan de relatieve nietigheid van dergelijke contractuele bepaling vorderen. Er zijn al vonnissen die aanvaarden dat het contractueel wél mogelijk is maar er bestaan ook voldoende andere. In elk geval is dit voor u geen probleem want blijkbaar is er een onderling akkoord over dus zolang niemand protesteert....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”