Elektriciteitskeuring

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Elektriciteitskeuring

#16 , 20 okt 2015 12:39

Wat kan ik dan doen als huurder? Kan ik bvb de keuring financieren en dan met de gebreken naar de eigenaar stappen?
Gesteld dat de installatie van 1971 is en ondertussen niet substantieel uitgebreid of veranderd....werd, is het niet eens zeker dat een keuring verplicht is. Net zoals het ook niet zeker is dat om het even welke niet-conformiteit met het AREI een gevaar uitmaakt of een defect waar de verhuurder noodzakelijkerwijze iets moet aan doen. Het AREI schrijft bv een ééndraadschema voor; is dat er niet dan volgt in principe geen positieve keuring. Maar het is niet omdat dat document er niet is dat uw installatie een gevaar uitmaakt.

Wat u wel kan doen indien u concreet vreest dat één of ander gebrek een gevaar uitmaakt, is een AS sturen naar de verhuurder en vragen dat deze dit herstelt. En als hij niet reageert, de dienst huisvesting van de gemeente laten langskomen op inspectie (soms gedaan door de brandweer). Als die een gevaarlijke situatie vaststellen kunnen ze optreden. Maar let wel, dat optreden zou -extreem geval- kunnen bestaan uit een verplichte verzegeling van de meter. Dan kan u wel optreden tegen de verhuurder maar zal u uw vordering bij kaarslicht moeten schrijven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#17 , 20 okt 2015 12:47

U kan een woning ongeschikt of onbewoonbaar laten verklaren.http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... een-woning zie daar voor meer inlichtingen.

Als ze die ongeschikt verklaren dan zal de eigenaar de gebreken herstellen. Het zal dan gaan om gebreken waarvan die mensen denken dit kan niet, daar moet iets aan gedaan worden. Dit is natuurlijk gratis.

Dietrus
Contacteer: Website

#18 , 20 okt 2015 15:26

FincHie,

volgend op de conversatie die we hadden gisteren mbt uw vraag via EPC-platform over uw elektriciteitsattest van 1971 & de tip die ik gaf om dit eens 'publiekelijk' na te vragen. Ik merk dat er ondertussen al heel wat interessante reacties zijn gekomen op uw vraag. Maar ik maak me nu de bedenking onder welk wetsartikel het keuringsorganisme die keuring heeft uitgevoerd toen. Dat zou mogelijks verheldering brengen in uw situatie & over de bemerkingen van velen over het feit dat de AREI-wetgeving (en bijgevolg de keuringsverplichting) vanaf 1981 pas in voege is gegaan. Zend me anders als u dat wenst in een PB of via het mailadres dat u kent van mij eens een scan van dat attest door zodat ik het eens nader kan bekijken. Als m'n nazicht een publiekelijke meerwaarde kan betekenen, dan wil ik dit gerust delen hier.

Reclame

j.demoor

#19 , 21 okt 2015 11:39

De keuringen worden opgelegd door het A.R.E.I. – Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties – en eventueel bijkomende specifieke voorschriften. Het A.R.E.I. heeft betrekking op de veiligheid van de installatie.
Het AREI bevat volgende controleverplichtingen voor woningen:
AREI art.270 : keuring voor de indienststelling of gelijkvormigheidsonderzoek
· nieuwe installatie
· uitbreiding van een bestaande installatie (o.a. zonnepanelen)
AREI art.271 : periodieke keuring om de 25 jaar (voor installaties na 1.10.1981)
AREI art.276 : keuring bij verzwaring van de aansluiting op het net (installaties voor 1.10.1981)
AREI art.276bis : keuring bij verkoop van wooneenheid (installaties voor 1.10.1981)

“Art. 276bis - Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid ”(25 JUNI 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 maart 1981 waarbij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties voor de huishoudelijke installaties en sommige lijnen van transport en verdeling van elektrische energie bindend wordt verklaard, tot wijziging van artikel 276 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties en tot invoeging van een artikel 276bis in het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).

Zie verder:
10 maart 1981 Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties=http://www.epc-platform.be/files/arei-b ... ncotte.pdf
http://economie.fgov.be/nl/binaries/fol ... -56380.pdf
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Lij ... -30534.pdf

“Art.5..§ 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse regering nader worden bepaald :...5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten...Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit...Het verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, kan worden ingediend door...of elkeen die blijk geeft van een belang...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dietrus
Contacteer: Website

#20 , 21 okt 2015 16:57

Voor jullie gemak. Ik citeer hieronder j.demoor even maar met actieve link naar het AREI-document. Let wel, dit zou een beknopte versie zijn. Maar ik zoek al even zonder succes naar een 'volledige' up-to-date versie. Moest iemand weten waar die te vinden is, zeker posten!

"Zie verder:
10 maart 1981 Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties: AREI"

Terug naar “Huren”