Opzeggen huurcontract door verhuurder

Me18
Topic Starter

Opzeggen huurcontract door verhuurder

#1 , 17 sep 2015 14:37

Wij zouden graag het appartement dat mijn vader verhuurt betrekken maar dit voor een periode korter dan 2 jaar, mijn broer zou het appartement betrekken van zodra wij dit niet meer nodig hebben. Kan de huurder dan 18 maanden huur vergoeding eisen als wij er sneller uitgaan ook al is het nog steeds familie die erin komt wonen na ons of telt dit ook als onderbroken?

Of zouden we het contract beter direct laten opzeggen in naam van mijn broer die er dan wel na een paar maanden zal intrekken? Ik heb ergens gelezen dat je er dan binnen het jaar moet inwonen maar mag het dan ondertussen door iemand anders (Ik in dit geval) bewoond worden?

Zou het mogelijk zijn om het in naam van ons beiden op te zeggen maar dat ik er eerst woon en dan mijn broer?

Het appartement zal sowieso door een van ons twee bewoond blijven dus in die eerste twee jaar maar hoe kunnen we dit regelen zodat we geen vergoeding verschuldigd zijn? Of is dit helemaal niet mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 17 sep 2015 18:44

Voor alle veiligheid best opzeggen met enkel uw broer.
Als uw eigen bewoning maar voor een paar maanden is, kan je voor die korte periode misschien samenwonen met uw broer.

sloeberken

#3 , 17 sep 2015 20:08

Volgens mij gaat dit wettelijk perfect, als je alles op neemt zoals het gaat gebeuren in de opzeg.
Het voornaamste is dat de namen en verwantschap in de opzeg staan.
Of anders alleen voor u broer, deze moet hij binnen het jaar het pand minimum 2 jaar bewonen.

http://www.elfri.be/opzegging-van-het-h ... jk-gebruik
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki

#4 , 17 sep 2015 21:52

De voorwaarden van de opzeg vermeldt het vernoemen van de namen van de persoon (of personen) die er gaan wonen. Deze persoon (of personen) dienen er dan ook werkelijk te wonen binnen het jaar, en er minstens 2 jaar te blijven, tenzij in geval van overmacht.

Dit wil zeggen dat als TS wordt opgegeven als bewoner, hij er 2 jaar moet wonen, of als zijn broer wordt opgegeven, deze er binnen het jaar moet wonen. Indien beide namen erop staan dienen ze er beiden te wonen binnen het jaar en voor een periode van 2 jaar. Wat TS vraagt kan dus niet zonder het risico te lopen een schadevergoeding van 18 maanden te moeten betalen.

KJ86

#5 , 17 sep 2015 22:49

Tenzij dat ze de opzeg via de broer doen en dan gewoon enkele maanden gaat inwonen bij haar broer.

Me18
Topic Starter

#6 , 17 sep 2015 22:53

Dus als we de opzeg doen in naam van mijn broer en die er binnen het jaar woont dan is er geen probleem? Ook al zou ik er intussen een paar maand verblijven? En binnen het jaar is dit vanaf het einde van de 6 maanden opzeg? Of nadat de huurder het pand heeft verlaten?

KJ86

#7 , 17 sep 2015 23:02

Dat zou wel een probleem kunnen vormen omdat er dan eerst een andere partij komt inwonen, hetgeen ook niet de bedoeling is. Uw broer kan er best onmiddellijk gaan wonen en jij verblijft dan een paar maanden bij uw broer.

Turaki

#8 , 17 sep 2015 23:10

Tenzij dat ze de opzeg via de broer doen en dan gewoon enkele maanden gaat inwonen bij haar broer.
Dan voldoe je aan de vereisten van deze opzeg. Nergens staat dat er niemand anders mag wonen bij de broer.

Turaki

#9 , 17 sep 2015 23:14

Dus als we de opzeg doen in naam van mijn broer en die er binnen het jaar woont dan is er geen probleem? Ook al zou ik er intussen een paar maand verblijven?
Ik zie hier geen probleem.
En binnen het jaar is dit vanaf het einde van de 6 maanden opzeg? Of nadat de huurder het pand heeft verlaten?
Vertrekt hij voor het einde van de 6 maanden, dan blijft dit pas na 6 maanden opzeg, vertrekt hij later, dan verschuift dit mee.

Bv vertrek na 5 maanden, blijft de start van dit jaar op 6 maanden, vertrek na 7 maanden, start van het jaar op 7 maanden.

Me18
Topic Starter

#10 , 20 sep 2015 22:26

OK, dan doen we het zo :) Bedankt!

Terug naar “Huren”