Rechten als huurder...

aardbei74
Topic Starter

Rechten als huurder...

#1 , 15 aug 2015 00:53

Beste,

Ik huur als alleenstaande vrouw met twee kindjes een appartement in een blok van 6 appartementen, waarvan 1 leeg staat sinds vorige maand.
De huur startte 1 juli 2014 en was nieuwbouw. Reeds van bij het begin heb ik gebreken vast gesteld die ik zowel per mail, telefonisch als aangetekend gemeld heb. Een deel daarvan zijn nog altijd niet in orde...Oa termostaat die niet werkt...Verwarming moet manueel af en aan gezet worden, termostaat programmeren is niet mogelijk, schimmel in berging na enkele maanden, stank onder wastafel badkamer...Vooral die termostaat bezorgt mij in de winter een torenhoge rekening. Wat kan ik nog meer doen zodat de verhuurder dit alsnog in orde brengt. Voor de stank is de aannemer al eens komen kijken maar die zegt dat ik maar speciale tabletten in de wastafel moet doen die de stank camoufleren. Daarmee is natuurlijk de oorzaak niet weg...Bestaan er gratis instanties die mij bijstand geven in zo 'n gevallen ?

Verder kreeg ik deze week twee brieven in de bus. Eén om tot betaling over te gaan voor het ledigen van de septische put (na 1 jaar ???). Deze factuur kostte volgens de verhuurder 540 euro, te delen door de 6 appartementen...Is hij niet verplicht een kopij van de factuur hiervoor aan ons te bezorgen? En is deze kost ten laste van de huurder ? In het huurcontract staat hier nl niks over in.
De tweede brief was om de brandverzekering te betalen. Hij heeft het volledige gebouw laten verzekeren tegen brand. Maar ook hier...Moeten wij geen kopij van de polis krijgen en van de factuur hiervoor.

Nu heb ik het gevoel dat hij munt probeert te slaan uit al deze zaken en heb ik schrik dat hij de gebreken die ik reeds eerder meldde op mij gaat verhalen wanneer ik later uit het appartement trek.

Alvast bedankt !!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2015 10:31

Hoe deden wij dat in onze jonge tijd, 25 jaar geleden: door de thermostaat steeds weer hoger of lager te zetten bij het vertrekken en thuiskomen. Er waren toen nog geen automatische thermostaten, en we gebruikten waarschijnlijk nog minder energie. Het moet echter veranderd worden. Waarschijnlijk is de definitieve oplevering nog niet gebeurd, en wacht de aannemer deze datum al om nog snel iets te herstellen.

Het ruimen van de septische put is iets dat door de gebruikers dient betaald te worde. Zij hebben er toch voor gezorgd dat hij vol raakte, of bij jij alleen maar achter een paar struiken naar de WC geweest. Staat er in de huurovereenkomst niets over het onderhoud van de rioleringen?

Gaat het hier over de blokpolis? Dan is deze kost voor de verhuurder. Jij hoeft enkel maar uw eigen inboedel te verzekeren.

Stuur verhuurder een AS waarin u kopie vraagt van de factuur voor het ledigen van de septische put (zou eigenlijk maar om de 10 jaar moeten gedaan worden bij een goed werkende installatie), evenals kopie van de verzekeringspolis. En dat u pas deze zal betalen, NA inzage in de gevraagde stukken.
Geef hem ook een volledige opsomming van alle gebreken in het pand die je hebt vastgesteld, geef hem een termijn voor de herstelling (bvb 6 weken) en dat je daarna naar de vrederechter zal gaan met de vraag tot gedwongen herstelling..

Vandebos

#3 , 15 aug 2015 10:53

Lees uw huurcontract nog eens nauwgezet na:

Art. 1756 BW.
Art. 1756. Het ruimen van putten en van sekreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is.
Kijk na of het ledigen van deze put is opgenomen in de gemeenschappelijke kosten, idem voor de brandverzekering.

Deze laatste is normaliter enkel te betalen door de huurder indien er in de polis een afstand van verhaal is opgenomen. Bij een geding wordt de verhuurder die de blokpolis brand zonder afstand van verhaal doorrekent aan de huurder doorgaans teruggefloten bij vonnis aangezien deze dan enkel het bezit van de verhuurder en niet de goederen van de bewoners en derden dekt.

Reclame

Terug naar “Huren”