Een mondelinge overeenkost is volgens mij perfect geldig en dan ook bindend, maar is moeilijk te bewijzen. Ofwel natuurlijk dat je al in de woning woont gedurende een bepaalde tijd en de eigenaar of verhuurder niets heeft gemeld.
Stel dat ze doorgaat, dan denk ik niet dat een andere die huur kan opzeggen met een schriftelijke huur, aangezien jij nog in die woning woont. En in principe zal men er vermoedleijk van uit gaan dat je een contract hebt van 3-6-9jaar.
bedankt voor de reactie!
Het gaat om een mondelinge overeenkomst die nog niet in uitvoering is gegaan, in dat geval denk ik ook dat deze overeenkomst heel moeilijk te bewijzen is: een geschrift is er niet, getuigen en vermoedens kunnen hier ook geen bewijs vormen... al weet iedereen, zelfs de verhuurder, hij geeft het ook toe, dat deze mondelinge overeenkomst éérst was gesloten.
stel nu dat die andere (schriftelijke) huurder de huur wel krijgt, en ik (eerste en mondelinge) huurder niet. kan ik dan iets ondernemen? schadevergoeding?
nog iets: als de verhuurder dit probleem wil oplossen, kan hij dan, vrij vlot, die schriftelijke overeenkomst opzeggen? het is in zijn (verhuurder) belang dat hij deze zaak tot een goed einde brengt.