mondelinge huurovereenkomst

freakish
Topic Starter

mondelinge huurovereenkomst

#1 , 16 jul 2008 14:19

Is een mondelinge huurovereenkomst bindend?

Kan deze mondelinge huurovereenkomst, op later tijdstip, verbroken worden door een schriftelijke huurovereenkomst, getekend door een andere wederpartij dan die bij de mondelinge huurovereenkomst?

Wat moet/kan de wederpartij van de mondelinge huurovereenkomst hiertegen doen? Zij hadden immers mondeling de overeenkomst al gesloten..

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 16 jul 2008 16:15

Een mondelinge overeenkost is volgens mij perfect geldig en dan ook bindend, maar is moeilijk te bewijzen. Ofwel natuurlijk dat je al in de woning woont gedurende een bepaalde tijd en de eigenaar of verhuurder niets heeft gemeld.

Stel dat ze doorgaat, dan denk ik niet dat een andere die huur kan opzeggen met een schriftelijke huur, aangezien jij nog in die woning woont. En in principe zal men er vermoedleijk van uit gaan dat je een contract hebt van 3-6-9jaar.

freakish
Topic Starter

#3 , 16 jul 2008 16:47

Een mondelinge overeenkost is volgens mij perfect geldig en dan ook bindend, maar is moeilijk te bewijzen. Ofwel natuurlijk dat je al in de woning woont gedurende een bepaalde tijd en de eigenaar of verhuurder niets heeft gemeld.

Stel dat ze doorgaat, dan denk ik niet dat een andere die huur kan opzeggen met een schriftelijke huur, aangezien jij nog in die woning woont. En in principe zal men er vermoedleijk van uit gaan dat je een contract hebt van 3-6-9jaar.
bedankt voor de reactie!

Het gaat om een mondelinge overeenkomst die nog niet in uitvoering is gegaan, in dat geval denk ik ook dat deze overeenkomst heel moeilijk te bewijzen is: een geschrift is er niet, getuigen en vermoedens kunnen hier ook geen bewijs vormen... al weet iedereen, zelfs de verhuurder, hij geeft het ook toe, dat deze mondelinge overeenkomst éérst was gesloten.

stel nu dat die andere (schriftelijke) huurder de huur wel krijgt, en ik (eerste en mondelinge) huurder niet. kan ik dan iets ondernemen? schadevergoeding?

nog iets: als de verhuurder dit probleem wil oplossen, kan hij dan, vrij vlot, die schriftelijke overeenkomst opzeggen? het is in zijn (verhuurder) belang dat hij deze zaak tot een goed einde brengt.

Reclame

djanodive

#4 , 16 jul 2008 16:53

Ik zou er eigenlijk zelfs niet meer achter kijken. De problemen zie ik er nu al vanaf druipen.

Aangezien er geen getuigen zijn die kunnen van tel zijn, geschriften en zo... zou ik er zeker geen zaak van maken.

je zou natuurlijk kunnen afspreken met de verhuurder dat hij toegeeft dat er een monderling akkoord was, maar dan gaat hij misschien problemen krijgen met de andere toekomstige huurders die wel een schriftelijke overeenkomst hebben. En dat zal hij nog minder zien zitten.

Vergeet niet dat het geld dat hij ontvangt aan het verhuren, hetzelfde is, of jij het nu bent of een ander.

En een schadevergoeding vragen zou ik al zeker niet doen. Gewoon iets anders zoeken. Misschien vind je wel een schat van een oude zeerover in je toekomstige andere tuin als je niet in deze woning trekt. :wink: Het lot...

Terug naar “Huren”