huurcontract jaarlijks verlengt

annaf
Topic Starter

huurcontract jaarlijks verlengt

#1 , 05 jul 2015 00:15

Ik heb een vriendin in de straat hier wonen ,maar hebben geen internet.Had toch wel een vraagje.
Hun zijn hier komen wonen in maart 2012 en huren particulier.De huurcontract is geen normale wat ik zelf heb.De mensen huren een huis maar dat word jaarlijks verlengt ,de eigenaar zegt dat dit wettelijk goed is.Ze hebben ook problemen met de eigenaar.Er is door extreme regenval vorig jaar opstijgend vocht uit de grond in de woonkamer en slaapkamer gekomen.Ze hebben onmiddellijk de eigenaar hiervan in kennis gesteld.De eigenaar zou het komen laten maken maar dat is blijkbaar nog steeds niet gebeurd ,Dat was ook met de rolluiken die versleten waren toen ze er al in gingen ,die mensen hebben geen verluchting want ze kunnen niet eens een raam open doen,.
Ik heb de woonkamer gezien ,het is aan de muur helemaal zwart en in de badkamer en slaapkamer aan de buitenmuur.Ze hebben verschillende keren de eigenaar gebeld maar die blijkt niet bereikbaar te zijn.Krijgen steeds de voicemail en hebben hem ook al schriftelijk geschreven maar ook daar word niet op gereageerd.

Wat kan ik zelf adviseren aan hun dat hebben ze mij gevraagd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 05 jul 2015 08:02

Deze woning voldoet niet.

http://elfri.be/onbewoonbaarverklaring

Zoek op het net welke de minimum vereisten zijn voor een huurwoning. Schimmel zit daar niet bij. Huurovereenkomst is nu eentje van 9 jaar beginnend van 2012. Als er daar ook kinderen wonen wees dan zo goed om dit zelf schriftelijk of per mail aan de gemeente te melden.

Tope

#3 , 05 jul 2015 08:28

Let op: Voordat een procedure van onbewoonbaarverklaring kan opgestart worden, moet de eigenaar eerst per aangetekend schrijven op de hoogte gebracht worden van al de mankementen aan de woning.
Hij moet immers de kans krijgen om de problemen op te lossen, en dit wel binnen een aanvaardbaar tijdsbestek.
Indien deze aangetekende brief de bestemmeling niet bereikt en aan de afzender teruggestuurd wordt, moet deze hem ONGEOPEND bijhouden als later bewijs.
Een huurcontract van 1 jaar kan slechts 1 maal verlengd worden met max. 2 jaar en onderhavig contract is - zoals chantika schrijft - ondertussen een 3-6-9 contract geworden.

Reclame

annaf
Topic Starter

#4 , 07 jul 2015 12:36

Gisteren stond bij mijn vriendin onverwachts de verhuurder van het pand op stoep.ik was wel getuige van het gesprek aldaar.En heb het opgenomen dit vanwege onbeschoft gedrag van de verhuurder jegens mijn vriendin.Hij heeft hun te kennen gegeven dat groot onderhoud niet voor de verhuurder is ,dus als er geen verluchting is dat hun dan zelf voor de kosten moeten opdraaien.Hij gaat het pand verkopen was het antwoord ,en dat als de makelaar langs komt om het te taxeren dat ze hem dienen in te laten.Mijn vriendin heeft te kennen gegeven dat ze naar een andere woning gaat uitkijken was zijn antwoord.Dat ze 3 maanden de tijd hadden ,3 maanden opzeg moeten hanteren,en als het nog niet verkocht was daarvan ook in gebreke de huur moeten blijven door betalen.Want dat hij geen plannen had om er nieuwe huurders in te zetten.Overigens de contract van hun heb ik gebeld die is niet geregistreerd.Ik ben wel over het huurcontract gevallen en ook dat ik het schande vind dat mijn vriendin nergens een raam kan openen in het pand voor verluchting.Dat we zelfs onder de rolluiken 2 bakstenen aan elke kant van raam hebben moeten zetten wil ze haar slaapkamer of wat dan ook moeten kunnen verluchten.Dat conform de wetgeving het pand in slechte staat van onderhoud is ,en hij dient dient zijn pand als goede verhuurder te onderhouden.Dat zelfs de laminaat krom is getrokken van het opstijgend vocht.En dat een van de kinderen zwaar astmatisch is bijna hele schooljaar thuis is geweest ,en daarvan bewijzen zijn.Hij stelde voor.Hij stuurt een bedrijf om het te laten bekijken maar de kosten zijn voor de huurders.Want hij gaat er zelf niet voor opdraaien.Dus opstijgend vocht is iets van de huurders was zijn argumentering.Dit kan toch niet.

duma

#5 , 07 jul 2015 13:08

Als het huurcontract niet geregistreerd is én het ondertussen een negenjarig is geworden, kan ze haar opzegperiode zelf bepalen.
Ze moet echter wel een opzeg doen en mag niet zomaar vertrekken. Je moet ook zorgen dat de overdracht nog netjes kan gebeuren.
Tijdens de opzeg betaalt ze nog huur, maar er kan geen boete aangerekend worden.

Dus: andere woning zoeken, opzeg geven en maken dat je weg bent.

annaf
Topic Starter

#6 , 18 aug 2015 08:54

Inmiddels heb ik de gemeente gebeld en die gaan regelen dat er daar in die woning iemand langs komt.Er is voldoende documentatie gemaakt van wat er schort aan die woning. Ik word wel op de hoogte gehouden hoe alles verloopt op de mail.Mijn vriendin is inmiddels verhuist sinds nu de 15 de augustus.Voor de sleuteloverdracht is die niet verschenen.En hebben ze het via aangetekend schrijven verstuurd.Maar hun borg hebben ze ooit contant betaald staat wel op dat huurcontract die met hun destijds is gemaakt.Kunnen ze dat aanvechten of zijn ze hun huurwaarborg kwijt.Ze hebben wel niks meer van hem vernomen.

Turaki

#7 , 18 aug 2015 09:30

Dat ze 3 maanden de tijd hadden ,3 maanden opzeg moeten hanteren,en als het nog niet verkocht was daarvan ook in gebreke de huur moeten blijven door betalen.
Niets van aan. Contract is er ondertussen 1 van 9 jaar, met als voorwaarden (dus huurprijs) en startdatum deze van het allereerste contract. Opzeg geven en uitdoen (indien niet geregistreerd zelf te kiezen, in theorie kan opzeg vandaag met 1 dag, en morgen dan vertrekken), daarna vertrekken (wel overdracht nutsvoorzieningen regelen, en uitgaande PB), en verder geen huur meer betalen.

Vandebos

#8 , 18 aug 2015 09:42

Verhuurder aangetekend in gebreke stellen en teruggave van de waarborg eisen u baserend op het feit dat aan de ene kant het contract van rechtswege een negenjarig contract is geworden en aan de andere kant vanwege het dat dit contract niet werd geregistreerd en ze aldus gebruik kon maken van de uitzondering voorzien in art. 3§5 Woninghuurwet.
Dat ze bij gebrek aan de terugstorting van de huurwaarborg binnen de tien werkdagen na kennisname van dit schrijven verplicht zal zijn hem op zijn kosten voor het loakle vredegerecht dagen om aldus de vrijgave bij vonnis te bekomen.

annaf
Topic Starter

#9 , 24 aug 2015 10:53

Mijn vriendin heeft een aangetekend schrijven van het vredegerecht gehad.De eigenaar is na zijn verlof naar een advocaat gestapt en naar een deurwaarder.Met onder het motto.Zogenaamd wist die niks van vocht of van roluiken kapot . (mijn vriendin heeft getuigen dat hij daar geweest is met zijn vader in december 2014 en zelf nog een sms stuurde dat hij zou komen om de rolluiken te maken in april 2015.)Evenmin van dat er meerdere keren is gebeld .Hij heeft een deurwaarder ingesteld eveneens eist die nu huurschade van de rolluiken,en van de vocht terwijl hij het wist maar er niks aan heeft gedaan.Overigens was er wel een plaatsbeschrijving van lekkende kranen van verwarming maar ook daar maakt die uit op dat hij niks van af wist.Hij eist 3 maanden nog huur.Want hij maakt van dat het huurcontract mondeling was en kortlopend.En dat dus als je 3 en half jaar daar woont kortdurend is en dus zijn 3 maanden huur nog eist. Vermeerd met de indexering en huur verhoogt heeft van 625 euro nu de nieuwe huur naar 645 euro van gemaakt heeft.
Dus eist die mijn vriendin minus de huurwaarborg en nog resterend gemaakte kosten van rolluiken en vochtproblemen aan me vriendin haar adres van bedrag 5000 euro kosten die hij nog moet maken.
Mag dit wel.

En hoe kan ik dit aanpakken.

annaf
Topic Starter

#10 , 24 aug 2015 11:18

Overigens de gemeente is gecontacteerd en d e nodige documentatie is daarheen gegaan.De gemeente houd mij op de hoogte.Hij de eigenaar wil met een deskundige ook naar zijn pand om een deskundig rapport op te maken dat de vocht waar me vriendin last van had wel degelijk opstijgend vocht is ,probeerd te verhalen ook op mijn vriendin.
Vernomen van derden dat de eigenaar van het pand al eerder huurders gehad heeft en daar ook een poot heeft uitgedraaid ,mensen moesten 3 maanden huur nog betalen,en allerlei andere kosten waaronder opstijgend vocht al eerder bekend was.Overigens ga ik met mijn vriendin eerstdaags naar een advocaat omdat ik vind dat de ex-eigenaar van hun pand niet goed bezig is.Overigens ben ik zelf getuige van zijn onbeschoftheid.

Vandebos

#11 , 24 aug 2015 12:45

Als u van die vorige huurders een afschrift, bewijzen of verklaring kan krijgen dat hij bij hen reeds het opstijgende vocht heeft willen aanrekenen zal het samen met die sms voor de tegenpartij zeer moeilijk worden zijn eis hard te blijven maken.

U heeft inderdaad gelijk, zodra de tegenpartij een advocaat in de arm neemt doet u dat best ook.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 aug 2015 15:48

Opstijgend vocht kan toch nooit voor de huurder zijn
Het wordt veroorzaakt door een defecte vochtkering in de muur, en is mi daarom steeds tlv de verhuurder.

Vandebos

#13 , 24 aug 2015 16:48

Dat klopt doch velen proberen ofwel het te verhalen als 'condensatievocht' of claimen dat de huurder hen nooit heeft verwittigd en het probleem daardoor duizend maal erger is geworden. De echte cowboys zoals deze hierboven proberen dan ook nog eens bij opeenvolgende huurders langs de kassa te passeren.

ongelukbelaagd

#14 , 24 aug 2015 17:13

1 Maand en 2 weken geleden heb je toch een gesprek tussen jouw vriendin en de verhuurder opgenomen. Kan daar niet uit opgemaakt worden dat de verhuurder inderdaad wel wist van de problemen van opstijgend vocht?
Ook die sms van hem dat hij de rolluiken zou komen maken in april 2015 zou ik nog eens bovenhalen.

annaf
Topic Starter

#15 , 24 aug 2015 18:58

Klopt ik heb dat gesprek nog en tevens ook de sms gezien van april 2015 waar hij afkondigt dat die langs kwam voor de rolluiken te maken ook tevens met groetjes en zijn naam eronder.

Hij wil via vredegerecht een technisch rapport maken dus eenzijdig om alles aan de huurders te verhalen onder motto dat het huurdersschade is.

Overigens weet ik ook van de gemeente op mail gehad,dat de persoon die er langs wou de toegang is geweigerd door de verhuurder.
Ik weet enkel dat de gemeente stappen gaat onder nemen.

Ik ga morgen ook met mijn vriendin langs een advocaat ,want zo probeerd die ook de indexering te eisen van al die jaren dat ze er gewoond hebben.
En daarmee ook de huur verhoogt heeft..

Terug naar “Huren”