schriftelijke overeenkomst voor huren van een appartement

annaf
Topic Starter

schriftelijke overeenkomst voor huren van een appartement

#1 , 04 jul 2015 15:40

Ik heb een onderlinge overeenkomst op schrift van de nieuwe verhuurster en met mij voor het huren van een appartement met ingang 1 augustus 2015.Vrijdag werd ik gebeld door de verhuurster dat ze een makelaar gebeld had omdat ze niet wist hoe ze een contract moest opstellen en dus alvast ook mijn gegevens en mijn telefoonnummer had doorgegeven.
Ik ben gebeld door de makelaar ook op vrijdag jl.en die vraagt 6 maanden afschriften van de huur hier en 3 maanden van loon.Omdat ik ook een dochter heb inwonen en die werkende is ,had hij gezegd dat dit niet mee gaat tellen.
En een paar uren later belde die op dat het loon van ons niet toereikend zal zijn om het appartement te huren.Ik heb hem wel gezegt dat ik met de verhuurster een schriftelijke overeenkomst heb dat ik haar appartement ga huren 1 augustus 2015.Volgens hem is dat niet geldig meer als dat via makelaar gaat.
Nochtans haar naam ,adres ,telefoonummer en email adres staat erop en is ook getekend door mij en door haar.

Moet ik er nu van uit gaan dat dit niet doorgaat ,is een schriftelijke overeenkomst dan niet geldig meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 jul 2015 17:52

Zeg tegen de makelaar dat u met mevrouw X een schriftelijke huurovereenkomst hebt, en dat u niet kan ingaan op zijn voorstellen. dat u niet zal nalaten een geding te starten bij het lokale vredegerecht, als ze de overeenkomst niet nakomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

annaf
Topic Starter

#3 , 05 jul 2015 13:07

Inmiddels ook gebeld door de verhuurster die het nu af wilt zien van de onderlinge schriftelijke overeenkomst en die het contract met mij wilt verbreken alvorens die in is gegaan op 1 augustus 2015 .Reden ze gaat met een makelaar in zee ,omdat ze helemaal niks weet en ook omdat ze over 3 weken vertrekt naar Amerika voor de komende 3 jaar.

Kan dit en hoe werkt dit ,ik ben wel gedupeerd want ik heb me huur hier opgezegd .

Reclame

sloeberken

#4 , 05 jul 2015 15:39

Als ze weigert dan is er maar 1 oplossing, naar de vrederechter stappen en schadevergoeding eisen. Misschien best een advocaat een brief laten schrijven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2015 16:09

Inmiddels ook gebeld door de verhuurster die het nu af wilt zien van de onderlinge schriftelijke overeenkomst en die het contract met mij wilt verbreken alvorens die in is gegaan op 1 augustus 2015 .Reden ze gaat met een makelaar in zee ,omdat ze helemaal niks weet en ook omdat ze over 3 weken vertrekt naar Amerika voor de komende 3 jaar.

Kan dit en hoe werkt dit ,ik ben wel gedupeerd want ik heb me huur hier opgezegd .
Kan ze niet zonder gemeenschappelijk akkoord. Ze heeft immers haar handtekening gezet.
Alvast geen goed begin met uw nieuwe huisbazin.

annaf
Topic Starter

#6 , 06 jul 2015 10:59

Helaas zal het Vredegerecht worden.Ik ben sinds vanochtend om 7 uur me bed uit gebeld door de verhuurster van de appartement en heb te kennen gekregen dat ze haar pand in beheer laat bij dezelfde makelaar die mij benaderd heeft.
Mw.was niet tot rede vatbaar.En ik heb ook geprobeerd de makelaar te bellen maar die laat weten via de balie er niet te zijn.

Dit heb ik nog niet meegemaakt inderdaad ,..gelukkig hebben we wel een goede verhuurder van dit pand en kunnen we langerder blijven huren,..het is hier nog niet verhuurd.

bosprocureur

#7 , 06 jul 2015 17:18

Hebt u al dit "contract" (want dat is het imho) laten registreren ?

KJ86

#8 , 06 jul 2015 22:48

Waarom zou je het huurcontract afdwingen via het vredegerecht. Als je op die manier moet huren, kan je beter iets anders zoeken. Lees de andere topics op dit forum eens. Er zijn een hele hoop zaken die voortspruiten uit wantrouwen ten opzichte van de huurder. Als er ooit eens iets mis is met gehuurde goed, zal diezelfde verhuurder ook moeilijk te bereiken zijn.
Wat staat er trouwens in de overeenkomst met de verhuurster, zijn daar voorwaarden in opgenomen en een termijn voor het huurcontract?

sloeberken

#9 , 06 jul 2015 23:09

Waarom zou je het huurcontract afdwingen via het vredegerecht. Als je op die manier moet huren, kan je beter iets anders zoeken. Lees de andere topics op dit forum eens. Er zijn een hele hoop zaken die voortspruiten uit wantrouwen ten opzichte van de huurder. Als er ooit eens iets mis is met gehuurde goed, zal diezelfde verhuurder ook moeilijk te bereiken zijn.
Wat staat er trouwens in de overeenkomst met de verhuurster, zijn daar voorwaarden in opgenomen en een termijn voor het huurcontract?
Dit gaat niet om dat huurcontract af te dwingen, als je iets schriftelijk tekent en je komt u verplichting niet na, kan tegenpartij schadevergoeding vragen.
In deze situatie kan TS een schadevergoeding eisen van 3 maand huur.
Is niet omdat het een verhuurder is, dat je zo maar een getekende overeenkomst kunt negeren.

WP002

#10 , 07 jul 2015 04:43

Ai ai, geen goede verstandhouding met de verhuurster... in dit geval zou ik er niet van huren maar vermits ze contractbreuk pleegt hebt u volgens mij recht op een niet onaanzienlijke schadevergoeding. 3 maanden huur zoals sloeberken zegt is wel het minimum. Ik ben eens razend benieuwd wat de vrederechter hierover gaat zeggen!

KJ86

#11 , 07 jul 2015 09:26

Ik ben ook benieuwd. Ik denk dat die schadevergoeding ofwel serieus zal meevallen of onbestaande zal zijn, uiteindelijk kan TS blijven huren waar ze nu woont. Je moet ook rekening houden met het feit dat TS volgens de makelaar onvoldoende solvabel is om het pand te huren .
Bovendien had TS nog geen huurcontract (dat moest de makelaar maken) maar een schriftelijke overeenkomst dat zij het pand mocht huren vanaf 1 augustus. Er zal dus ook veel van afhangen hoe dat die belofte geformuleerd is.

sloeberken

#12 , 07 jul 2015 09:41

De overhandiging van een huurwaarborg is geen wezenlijk bestanddeel van een huurovereenkomst. De huurovereenkomst komt tot stand door een loutere wilsovereenstemming van de huurder en verhuurder nopens de essentiële bepalingen, met name het verhuurde goed. "
Zie: Vred. Halle 19 januari 2005, Huur 2005, 144.
Dus de geschreven en ondertekend document om de woning aan X te verhuren vanaf 01 augustus 2015 is een huurovereenkomst, of dit op een bierviltje staat of op een document van 5 blz maakt niets uit.

KJ86

#13 , 07 jul 2015 10:03

Niet noodzakelijk.
De verhuurster kan een belofte voor verhuur gemaakt hebben.
Als in de overeenkomst een verwijzing staat dat het huurcontract moet volgen zoals TS zelf aangeeft dan kan men moeilijk over een huurovereenkomst praten. Het kan ook zijn dat er essentiële gegevens ontbreken in de overeenkomst (vb de huurprijs). Zoals ik dus eerder aangaf, zal het er veel van afhangen hoe de belofte geformuleerd is.

Terug naar “Huren”