procedure voor het terugeisen van kosten door ons betaald.

danny007
Topic Starter
Berichten: 12

procedure voor het terugeisen van kosten door ons betaald.

#1 , 17 jun 2015 19:32

kan me iemand raad geven welke weg ik kan volgen om bedragen terug te vorderen van een persoon die in collectieve schuldbemiddeling is:
de feiten : op 20 april 2014 is de relatie van mijn zoon en zijn vriendin verbroken . Mijn zoon was verplicht bij ons te komen inwonen. zijn ex is blijven wonen in het appartement dat ze samen huurden. Samen dus huurcontract getekend .Mijn zoon heeft bij aanvang de volledige borg van 1078 € zelf betaald . zij is blijven wonen tot 30/6/2014 ( 2 maand ) .Ze heeft in mei en juni geen huishuur betaald , terwijl heel haar familie daar was ingetrokken . ze heeft het appartement compleet vernield achtergelaten. dus op 30 /6 vind een plaatsbeschrijving plaats ( 181 € ) en een kuisbeurt van de boiler ( 120 €). daarop komt nog eens 2 maand achterstal huishuur ( 2x 590 € ) . Dus totale afrekening is 1481 €.
zijn ex werkt niet , heeft amper inkomen ( werkloosheidsuitkering ) , wil niet werken en zit in schuldbemiddeling. Dus schuiven ze de afrekening door naar mijn zoon . Wij hebben het appartement volledig op onze kosten hersteld. maar toch krijgen we een afrekening van 1481 - 1078 : dus 403 € . nu wilden wij dit NIET betalen omdat we vonden dat mijn zoon reeds 3/4 van de som had betaald. vandaag dus vredegerecht maar verliezen de zaak . rechter vonnist dat wij alles moeten betalen + gerechtskosten en dat we al wat we reeds zelf hebben betaald maar moeten regelen met de schuldbemiddelaar van de ex vriendin van mijn zoon. zij gaat vrijuit . Maar zij heeft 18 schuldeisers reeds op haar palmares . Dus nu is de vraag . hoe pakken we dit aan om toch de helft te kunnen terugvorderen . Ik ken de advocaat van de schuldbemiddelaar van zijn ex maar ik wil zelf geen advocaat meer inschakelen daar mijn budget van reeds gemaakte kosten diep in het rood staat . gewoon een juiste opstap en procedure en ik kan wel verder dan .
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 jun 2015 21:49

Indien de ex-vriendin geen werk heeft en geen geld dan kunt u niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

danny007
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 17 jun 2015 22:49

dus (haar ) alle andere schuldeisers , ( telenet , watermaatschappij , intergem , 5 tal leningmaatschappijen , belastingen , en nog een 9 tal andere instanties ) kunnen allemaal op hun kin kloppen omdat er één iemand is die niet wil gaan werken. leuke maatschappij en tof belgie dan . Men kan dan beter uw werk opzeggen en gaan aankloppen bij het OCMW .

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2015 11:15

Tja, uw zoon heeft nu éénmaal het huurcontract ondertekend, en is bijgevolg (mede-)verantwoordelijk. Dat de verhuurder zich dus tot uw zoon wend als de andere partij onvermogend blijkt, is vanuit de verhuurder zijn standpunt normaal (vandaar dat u deze zaak verloren hebt voor het vredegerecht. U hebt zich immers tegen de verkeerde partij gericht: de verhuurder gaat helemaal niet in de fout door zijn kosten terug te vorderen aan één van de huurders).

Maar dat u nu (een deel van) de gemaakte kosten op de andere partij wil verhalen, is ook normaal, en u kan dit ook effectief nog doen. Hiervoor zal u zich ook tot het vredegerecht kunnen wenden. De kans bestaat dat u gelijk krijgt, maar zoals u zelf zegt zal u in het rijtje van schuldeisers komen te staan en is de kans dat u dit geld ziet, klein.

We hebben in België inderdaad vangnetten voor als iemand in de problemen komt, maar jammer genoeg is er een kleine minderheid die deze vangnetten als hangmatten gebruikt. Je kan hier weinig tegen beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38771

#5 , 18 jun 2015 16:20

En u tot de schuldbemiddelaar moeten wenden want die had huur in te betalen kosten moeten steken.
Daarna naar arbeidsrechtbank want dat zijn diegene die jullie opnemen als schuldeiser of de ex haar schuldbemiddeling stopzetten.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... le_dettes/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”