Ander huis gehuurd vanaf 1 augustus

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Ander huis gehuurd vanaf 1 augustus

#16 , 18 mei 2015 12:33

Omdat mijn in ziens huur niet als waarborg (garantie) kan gebruikt worden.
Huur wordt toch niet als waarborgsom gebruikt. Het is gewoon de eerste maand huur.

Als garantie voor het nakomen van haar huurverbintenis wordt door de kandidaat-huurder binnen de 5 werkdagen een bedrag van € (huishuur augustus) overgeschreven, dit als eerste maand huur op klantenrekening (immokantoor)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Querautje
Topic Starter

#17 , 18 mei 2015 12:46

@Vandebos

Iedere keer als wij dit (dat we er op 1/08 uitmoeten in ons huidige huis) melden bij het immokantoor krijgen we altijd als antwoord : ja maar u huisbaas kan u er niet uitzetten, hij moet maar tegen de andere mensen zeggen dat dit 1 september zal worden.
Iedere keer opnieuw zeggen ze dit en ze vragen zelf de nummer van onze huidige huisbaas (heb ik niet gegeven).

Het is alsof ze niet willen toegeven dat ze zelf in de fout zijn gegaan.
Datums in het huurcontract moeten gerespecteerd worden, is niet omdat zij in overtreding zijn, dat jij u moet blootstellen aan een overtreding.

Dus wij kunnen toch wel aandringen om er 1 augustus in te gaan?
Want ze kunnen toch de persoon die er nu nog inwoont niet zomaar uitplaatsen.

Huurder die er nu inwoont had gezegd dat ze er 1 augustus ging uitzijn.
Immokantoor stelt met ons contract op,
na 2 weken laat die huurder weten dat ze maar haar opzeg gedaan heeft voor 15 augustus,
en dat ze er niet op 1 augustus zal uitzijn.

En ook al zeggen wij 20 keer dat we 1 augustus moeten verhuizen toch is het : uw huisbaas zal u zeker niet op straat zetten, dus dat zal geen probleem zijn om er tot 1 september te blijven.

Nu ja ik bel straks ook eens naar de huurdersbond.

Bedankt iedereen !

sloeberken

#18 , 18 mei 2015 13:18

Doen zoals Vandebos heeft voorgesteld, en zo snel mogelijk dat AS versturen naar het immo.
Wat ik wel niet begrijp is, dat hier steeds vermeld word van ook het AS met gewone post te verzenden. Heeft geen enkele wettelijke invloed op de zaak, en is zuiver verspilling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Vandebos

#19 , 18 mei 2015 13:19

Hier is het juist het omgekeerde. De gedeponeerde som is een waarborg voor wanneer de aangegane promesse niet wordt gerespecteerd. Pas indien deze wel wordt gerespecteerd wordt ze omgevormd tot huur.

duma

#20 , 18 mei 2015 13:19

Als u in uw oud huurhuis blijft, kan u er inderdaad niet uitgezet worden.
Maar dat is wel de simpele versie.
Uw oude huisbaas rekent er namelijk op dat u zal verhuizen op die datum en kan alle schade die voortvloeit uit het feit dat u blijft wonen aan u doorrekenen: nieuwe huurders die er niet in kunnen, een rechtszaak die zij evt tegen hem inspannen omdat hij hun contract niet naleeft. En wees maar zeker dat die alles naar u zal doorrekenen, desnoods met een rechtszaak.
TENZIJ u met uw oude huisbaas kan afspreken dat u nog 1 maand extra huurt en u dat ook op papier kan zetten, maar als hij al nieuwe huurders heeft, zal hij dat niet doen.

Wat u moet doen, is u richten op uw nieuwe huisbaas, want hij veroorzaakt het probleem. Stuur dat AS zoals hierboven al aangegeven.
U heeft een contract vanaf 1 augustus, dus vraag een afspraak om de sleutels in ontvangst te nemen en intredende PB te doen op 1 augustus of 31 juli 's avonds en het regelen van de overdracht van de nutsvoorzieningen indien nodig.

sloeberken

#21 , 18 mei 2015 13:24

Hier is het juist het omgekeerde. De gedeponeerde som is een waarborg voor wanneer de aangegane promesse niet wordt gerespecteerd. Pas indien deze wel wordt gerespecteerd wordt ze omgevormd tot huur.
Ok maar wat staat er tegenover niets!!

Vandebos

#22 , 18 mei 2015 13:27

- In het AS neemt u tevens op dat uw verhuurder niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor hun falen in het naleven van door gemaakte contractuele overeenkomsten.

- Het dubbel sturen is geen geldverspilling, door het verzenden van het schrijven per gewone post en aangetekend en deze naar elkaar te laten verwijzen (en de fiche van verzending bij te houden) zorg je er immers voor dat niet alleen aan de kennisname overeenkomstig het Gerechtelijk wetboek wordt voldaan doch dat het de tegenpartij semi onmogelijk wordt gemaakt geloofwaardig te ontkennen op de hoogte te zijn van de inhoud van de gepleegde brieven.

Vandebos

#23 , 18 mei 2015 13:29

Ok maar wat staat er tegenover niets!!
Daarvoor bestaan er de tientallen vonnissen waar een tegenpartij op basis van het gelijkwaardigheidsprincipe werd veroordeeld tot een gelijkwaardige som bij niet-naleving.

Querautje
Topic Starter

#24 , 18 mei 2015 14:48

Alvast bedankt voor de nodige informatie.

Ik ga dit vanavond allemaal in orde brengen.
Maar wou eerst weten hoe het in elkaar zat.
Want ik dacht ook als wij plichten hebben aan dat contract, zij toch ook natuurlijk?
Anders zouden er geen contracten bestaan hé :)

groetjes

sloeberken

#25 , 18 mei 2015 15:00

U huurcontract heeft kracht van wet. Als dat niet uitgevoerd word, heb je recht op de schade die je er door lijd.

mava105

#26 , 18 mei 2015 15:55

Als zij u dus geen onderdak kunnen geven op 1 augustus kan je gerust voor 1 maand op hotel op hun kosten.
Laat hun dit wel via AS op voorhand weten.

sloeberken

#27 , 18 mei 2015 16:05

Als zij u dus geen onderdak kunnen geven op 1 augustus kan je gerust voor 1 maand op hotel op hun kosten.
Laat hun dit wel via AS op voorhand weten.
Ook niet vergeten, verhuis en stokkeringskosten meubels ect.

mava105

#28 , 18 mei 2015 16:15

+ klacht neerleggen bij het BIV over deze malafide makelaar.

Querautje
Topic Starter

#29 , 19 mei 2015 13:32

Ja oke ,

1 maand op hotel enzo al goed en wel,
maar wij hebben ook een dochtertje van 1 jaar wat ook niet gemakkelijk is.
En wij kunnen onmogelijk op 1 september verhuizen want ik werk in het onderwijs.
Kunnen wij dan eventueel gewoon onze 650 terugeisen ook?
En dan spijtig genoeg nog rap voor een andere woning moeten zoeken?

T'gaat ons gewoon om het feit dat we 1 september onmogelijk kunnen verhuizen :(

sloeberken

#30 , 19 mei 2015 13:49

Ja oke ,

1 maand op hotel enzo al goed en wel,
maar wij hebben ook een dochtertje van 1 jaar wat ook niet gemakkelijk is.
En wij kunnen onmogelijk op 1 september verhuizen want ik werk in het onderwijs.
Kunnen wij dan eventueel gewoon onze 650 terugeisen ook?
En dan spijtig genoeg nog rap voor een andere woning moeten zoeken?

T'gaat ons gewoon om het feit dat we 1 september onmogelijk kunnen verhuizen :(
Dik kan alleen met onderling overleg gebeuren, anders zal de vrederechter zich moeten uitspreken.
Zeker de huur niet zelf terug eisen, anders bestaat de kans dat jij het contract verbreekt met schadevergoeding tot gevolg.

Terug naar “Huren”