Herziening basishuurprijs

urfali_63
Topic Starter

Herziening basishuurprijs

#1 , 13 apr 2015 17:23

Hallo allemaal,

Ik had een vraag omtrent een appartement (studio) welke ik verhuur:

Ik heb de studio bijna 3 jaar geleden verhuurd voor een zeer schappelijke prijs, en zou graag het basis huurprijs willen herzien
door deze te verhogen.

Nu lees ik overal dat herziening van huurprijs enkel kan bij een gestegen huurwaarde van 10% door werken
aan het studio door de verhuurder (dit is niet het geval) en/of als de huurwaarde tenminste met 20% gestegen is al gevolge van
'objectieve omstandigheden' zoals verbetering woonomgeving, prijsstijging vastgoedmarkt etc.

Wij zijn destijds overeengekomen op een zeer lage huurprijs en deze verschilt heel erg veel met de schatting van 'woninghuurprijzen.be' van het Vlaamse overheid, zelfs meer dan bijna 60%.

Hoe zou ik in deze casus het beste te werk moeten gaan, kan iemand mij hierin adviseren? overigens heb ik als nieuwe huurprijs alsnog
een zeer schappelijke huur als uitgangspunt, welke nog steeds ver onder de schatting van 'woninghuurprijzen.be' ligt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr.Urfali

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 13 apr 2015 17:55

Dit kan enkel de vrederechter u toestaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

urfali_63
Topic Starter

#3 , 13 apr 2015 18:24

Bedankt voor u reactie, maar is het dan zo dat er geen vernieuwde omstandigheden als argument moeten worden aangedragen aan
de vrederechter?

Reclame

artemis

#4 , 13 apr 2015 18:51

Ik weet niet of woninghuurprijzen.be een realistische richtlijn geeft voor uw situatie, de site maakt om te beginnen al geen onderscheid tussen een appartement en een studio. Hoe ze wijken/straten evalueren is me al helemaal een raadsel en ze kunnen geen rekening houden met subjectieve factoren.

Continuïteit is ook heel veel (geld) waard, meer nog bij studio's waar de rotatie van huurders gemiddeld veel groter is en de miserie die je daarbij kan hebben ook.
Beter 1 goede huurder in de hand dan 10 in de lucht! En dit zeg ik als verhuurder van studio's.

Turaki

#5 , 13 apr 2015 23:57

Wij zijn destijds overeengekomen op een zeer lage huurprijs en deze verschilt heel erg veel met de schatting van 'woninghuurprijzen.be' van het Vlaamse overheid, zelfs meer dan bijna 60%.
Deze lage prijs heeft u overeengekomen, en wil niet zeggen dat de huurwaarde nu met 60% gestegen is. U moet kijken wat de huurwaarde was toen u de woning verhuurde, en deze vergelijken met de huidige huurwaarde. De prijs in het contract speelt dus niet mee. Ook kan u de huurprijs maar verhogen in verhouding met de stijging van de huurwaarde, dus indien de huurwaarde met 20% stijgt, kan u de huurprijs ook maximaal 20% laten stijgen.

KJ86

#6 , 14 apr 2015 09:30

Turaki heeft spijtig genoeg gelijk, de laatste 3 jaar zijn de huurprijzen niet noemenswaardig gestegen, op zo'n korte periode kunnen ze nooit veel stijgen. Je kan dus niets bij de vrederechter gaan doen.
In principe moet dat ook niet, als de huurder akkoord gaat, kan je de prijs ook verhogen. Concreet moet je dus een AS naar de huurder richten met uw voorstel van de nieuwe huurprijs en wachten op zijn antwoord. Voor te voldoen aan de formaliteit van de wetgeving moet dit tussen de zesde en negende maand voor de drie-jarige periode.
Als hij akkoord gaat, heb je geluk en is uw fout recht gezet. Als er niet te onderhandelen valt dan heb je pech en zal je moeten wachten tot dat uw negenjarig contract uit is om de huurder ten laatste 6 maanden voor het einde op te zeggen.

sloeberken

#7 , 14 apr 2015 10:00

Ook kan u de huurprijs maar verhogen in verhouding met de stijging van de huurwaarde, dus indien de huurwaarde met 20% stijgt, kan u de huurprijs ook maximaal 20% laten stijgen.
Dan nog enkel met onderling akkoord of via de vrederechter.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... huurprijs/" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas123

#8 , 14 apr 2015 11:05

zal je moeten wachten tot dat uw negenjarig contract uit is om de huurder ten laatste 6 maanden voor het einde op te zeggen.
Als het een VEEEL te lage huurprijs is kan je ook kort voor het einde van de eerste 3 jaar of kort voor het einde van de eerste 6 jaar opzeggen, mits betaling van de passende schadevergoeding...
Je moet dus die schadevergoeding afwegen tegen de meerprijs die je denkt te kunnen vragen voor de huur aan een nieuwe huurder...

urfali_63
Topic Starter

#9 , 14 apr 2015 20:20

Bedankt voor alle reacties ik waardeer jullie moeite hiervoor.

Wat ik mijzelf nu afvraag is, hoe en door wie kan de huurwaarde vastgesteld worden? en hoe kan ik zien wat de stijging
is geweest sinds het verhuur?

Gr.Urfali

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2015 20:44

Werden er werken uitgevoerd in het pand, of in de omgeving ervan?
Indien niet is er zeer weinig kans op herziening.
De huurwaarde kan je laten vaststellen door een beëdigd schatter

sloeberken

#11 , 14 apr 2015 21:42

Bedankt voor alle reacties ik waardeer jullie moeite hiervoor.

Wat ik mijzelf nu afvraag is, hoe en door wie kan de huurwaarde vastgesteld worden? en hoe kan ik zien wat de stijging
is geweest sinds het verhuur?

Gr.Urfali
je moet u huurcontract volgen, enkel indexatie is mogelijk. Wat ga je voorleggen voor een herziening, dat je u studio aan een te lage huurprijs hebt verhuurd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2015 10:42

Welke is de huidige huurprijs en welke prijs zou er normaal mogelijk zijn in die buurt?
Vergeet niet dat een schatter geld kost, mogelijks zelfs meer dan 3 jaar huuropslag in uw geval.
Wanneer loop huurovereenkomst af? Je kan ze dan niet verlengen (3 maanden opzeg) en een nieuwe huurder zoeken.
Je kan ook met de huidige huurder minnelijk overeen komen, maar waarom zou die dat doen?

sloeberken

#13 , 15 apr 2015 12:26

De huurwet is zeer duidelijk in huurherziening.
Dit kan je enkel tussen de 9de en 6de maand voor het einden van elke driejarige periode.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; zie blz 38.

Terug naar “Huren”